ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم کن با فیلم اصغر فرهادی آغاز به کار کرد

کیت بلانشت داوری هفتاد و یکمین مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپای مرکزی را به عهده دارد. «سه‌رخ» جعفر پناهی با «همه می‌دانند» فرهادی بر سر نخل طلا رقابت می‌کند. پناهی ممنوع‌الخروج است.

اصغر فرهادی، سیماگر نامدار ایرانی و پِنه‌لوپه کروز و خاویر باردم دو بازیگر سرشناس اسپانیایی روی فرش قرمز هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن در ساحل کوت‌آزور را افتتاح کردند.

اصغر فرهادی در جمع بازیگران و عوامل تازه‌ترین فیلم‌اش روی فرش قرمز هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن

فرهادی دست در دست کروز و باردم و همراه با ریکاردو دارین، بازیگر، نویسنده و کارگردان اسپانیایی روی فرش قرمز مهم‌ترین جشنواره اروپای مرکزی رفتند. «همه می‌دانند» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی با ۲۰ فیلم دیگر از جمله با فیلم «سه رخ» جعفر پناهی بر سر به دست آوردن نخل طلای کن رقابت می‌کند.

دو سال پیش فیلم «فروشنده» فرهادی نامزد نخل طلای جشنواره فیلم کن بود، اما جایزه بهترین فیلم‌نامه این جشنواره سینمایی را به دست آورد. در ۱۰ سال گذشته این نخستین بار است که فیلمی هم در افتتاحیه کن نمایش داده می‌شود و هم آنکه بخت به دست آوردن نخل طلای این جشنواره سینمایی را دارد.

هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن تحت تأثیر کمپین می‌تو و آزار جنسی زنان بازیگر قرار گرفته که خبرساز بود و صنعت سینما در غرب را تکان داد. کن در مجموعه‌ای از همایش‌ها موضوع آزار جنسی و نحوه کمک به زنان را به بحث می‌گذارد. کیت بلانشت، بازیگر سرشناس سینمای هالیوود ریاست هیأت داوران جشنواره فیلم کن را به عهده دارد. بلانشت اما به تأکید گفته است که کمین می‌تو هیچگونه تأثیری در نتیجه رقابت‌های بخش اصلی جشنواره کن نخواهد گذاشت و داوران صرفاً بر اساس ارزش‌های هنری فیلم‌ها را بررسی می‌کنند. در بخش اصلی جشنواره فیلم کن اما فقط سه فیلم از فیلمسازان زن شرکت داده شده است. بلانشت در جمع خبرنگاران گفته است:

«زنان فیلمساز نه به سبب جنسیت‌شان بلکه به خاطر آثارشان در جشنواره حضور دارند. من اما دلم می‌خواست فیلم‌‌های بیشتری از سینماگران زن در جشنواره به نمایش درمی‌آمد.»

فیلم «سه‌رخ» تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی در بخش اصلی جشنوار فیلم کن با فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بر سر به دست آوردن نخل طلای مهم‌ترین جشنواره سینمای اروپای مرکزی رقابت می‌کند. مسئولان جشنواره فیلم کن از جمهوری اسلامی خواسته‌ بودند به پناهی اجازه دهد در این جشنواره سینمایی شرکت کند اما درخواست آنان اجابت نشد.

۸ سال قبل جعفر پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

کیت بلانشت درباره منع سفر جعفر پناهی گفته است:

«جشنواره کن یک جشنواره سیاسی نیست. فیلم‌ها را صرفاً بر اساس ارزش هنری آن‌ها داوری می‌کنیم.»

«سه‌رخ» تازه‌ترین فیلم جعفر پناهی داستان سه زن بازیگر ایرانی را در مقاطع مختلفی از زندگی‌شان روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فیلم

    خانمها ، آقایان ، شما را به هر چه و هر که می پرستید ، یکی یک مطلبی درباره اینکه چگونه شد که فیلم هنرپیشه فرهادی اسکار را برد برای امثال من مطلبی بنویسد ، یا اینکه چطور شد شهاب حسینی جایزه بازیگری کن را برد؟ یا اینکه اساسا چرا هیچ مدافع حقوق زنانی نسبت به رویدادهای انتهائی فیلم اعتراضی نکرد و نمی کند ؟