ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: تجمع سپرده‌گذاران در چند شهر

کارگران هپکو اراک در سومین روز اعتصاب همراه با خانواده‌هاشان مسیر راه‌آهن شمال- جنوب را مسدود کردند. کارگران راه‌آهن در جند شهر اعتصاب کردند. بازاریان در چند شهر مغازه‌ها را بستند و سپرده‌گذاران در چند شهر تجمع کردند.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

۲۵ اردیبهشت - امیر شهابی، یدی صمدی و آرمین شریفی سه تن از فعالان کارگری سنندج بعد از ظهر امروز با قید وثیقه از زندان آزاد شدند. امیر شهابی و یدی صمدی ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر بازداشت شده بودند و آرمین شریفی چند روز پس از آن

سومین روز اعتصاب هپکو: مسدود کردن مسیر راه‌آهن همراه با خانواده‌ها و زنان کارگر

کارگران کارخانه هپکو اراک سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در سومین روز اعتصاب خود این بار همراه با خانواده‌هایشان مسیر راه‌آهن شمال- جنوب را مسدود کردند. امروز کارگران زن نیز همپای همکاران خود در مسدود کردن مسیر راه‌آهن مشارکت کردند.

حدود ۸۰۰ کارگر هپکو از دو روز پیش در اعتراض به تعویق مطالباتشان و بلاتکلیفی کارخانه در اعتصابند. آن‌ها روز دوشنبه نیز مسیر راه‌آهن را مسدود کرده بودند.

۲ ۲۵ اردیبهشت- هپکو: همسران کارگران همراه آن‌ها بودند

کارگران از ساعات اولیه صبح امروز در مسیر راه‌آهن تجمع و اعلام کرده‌اند تا زمانی که پاسخ روشنی به مطالبات آن‌ها داده نشود، از روی ریل کنار نمی‌روند.

کارگران امروز شعار می‌دادند:

  • «امنیت پوشالی، مسئولین توخالی»

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/۲۵-اردیبهشت-هپکو.mp4"][/video]

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی مسدود کردن مسیر قطارها توسط کارگران هپکو، راه‌آهن سراسری ناگزیر شده است زمان‌بندی حرکت قطارها را تغییر دهد، اما هیچیک از مسئولان پاسخگوی مطالبات کارگران نشده است.

رضا یکی از کارگران اعتصابی هپکو در توضیح علت اعتصاب به رسانه‌ها گفته است:

حقوق بهمن‌ماه را همین چند وقت پیش گرفتیم. همان حقوق بهمن را هم بعضی‌ها نگرفتند. بعضی از کارگران ما از سال ۹۵ طلبکارند. سنوات بازنشستگان پرداخت نمی‌شود و آنها می‌روند از دادگاه رأی به توقیف اموال می‌گیرند و می‌آیند وسایل شرکت را می‌برند. بانک‌ها هم همین کار را می‌کنند. وقتی این وضعیت شرکت باشد، وضعیت کارگرانش هم دیگر معلوم است. ما که حقوق نگیریم وام خودمان هم می‌ماند. یکی از همکاران ما یک ماشین پراید خریده بود تا بعدازظهرها برود مسافرکشی، بانک به‌خاطر قسط‌های عقب‌افتاده‌اش آمد از پارکینگ شرکت ماشینش را برد.

همکارمان وسط سالن توی سر خودش می‌زد و می‌گفت به دادم برسید، اما ما پولی نداشتیم که ماشینش را نجات بدهیم. فشاری را که این مصیبت‌ها به آدم می‌آورد، می‌توانید تصور کنید؟ بالاخره یک جا کارگر از کارخانه بیرون می‌آید و بعد همه‌چیز سرش شکسته می‌شود و می‌گویند تقصیر کارگران بود که این کار را کردند و آن کار را کردند.

ما جمع شدیم که بگوییم نگرانیم. بگوییم بدهکاریم. بگوییم بدبخت شده‌ایم. ما دوست نداریم برای کسی مزاحمت ایجاد کنیم، نمی‌خواستیم کسی را آزار بدهیم. ما فقط می‌خواهیم صدایمان را بشنوید. ما نمی‌خواهیم مثل شرکت آونگان بشویم. این خصوصی‌سازی شرکت ما را بیچاره کرد.

کارگران هپکو در تجمع امروز به خبرنگاران گفته‌اند مهمترین مساله کارگران امنیت شغلی است. مهم نیست چه کسی هپکو را تحویل می‌گیرد؛ مهم این است که شخص خریدار برای شرکت کار بیاورد و این همه نیروی بیکار بلاتکلیف و متخصص را ساماندهی کند.
استاندار استان مرکزی که سال گذشته قول داده بود تا پایان سال ۹۶ مشکلات هپکو را حل کند اما امسال همزمان با روز جهانی کارگر اعتراف کرد:

«زورمان به حل مشکلات هپکو نمی‌رسد»، یکی از کارگران در اشاره به این سخنان گفته است: شب عید امسال منهای مشکلات مالی خانواده هپکویی‌ها، شاهد طلاق چندین خانواده از کارکنان هپکو بودیم. سوال بزرگ ما این است که چه کسی پشت قضیه واگذاری هپکو است که زور استاندار به عنوان مقام ارشد استان به حل این مشکل نمی‌رسد؟

در همین حال دبیر خانه کارگر استان مرکزی هم گفته است که حل مشکل هپکو از حیطه کاری مسئولان استان خارج است و نیازمند ورود رئیس‌جمهور به قضیه است.

ابولفضل پوروفایی، رییس شورای اسلامی کار استان مرکزی نیز با اشاره به اقدام به خودکشی یکی از کارگران کارخانه هپکو گفته است: «مشکل کارگران هپکو بعد از آن مسائلی که سال گذشته منجر به بسته شدن راه توسط کارگران شده بود، برطرف نشده است و هنوز کارگران این کارخانه ۳ ماه حقوق معوقه دارند و همچنان عیدی و حق سنوات خود را هم دریافت نکرده‌اند. برای جلوگیری از اقداماتی مانند خودکشی کارگران باید به مشکلات آنها پرداخت و راه‌حلی پیدا کرد.»

۲۵ اردیبهشت- زنان کارگر هپکو در محل اعتصاب در مسیر خط آهن

یک عضو شورای شهر اراک از اجحاف به بازنشستگان هپکو خبر داده است. مرتضی سورانه عضو شورای شهر اراک گفته است از بازنشستگان هپکو تعهد گرفته‌اند تا یک سال پیگیر مطالبات خود نباشند.

به گفته سورانه، مسئولان اراده‌ای برای حل مشکلات هپکو ندارند. حتی در سطح وزیر هم تصمیمات حالت مسکن را دارند: «تا اینکه امروز را بگذراند و اینکه فردا و روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد برنامه‌ای برای آن ندارند و همین باعث نگرانی کارگران شده است.»

تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت گوهر کوه و تمپ سیستان و بلوچستان

گروهی از کارگران کشت و صنعت گوهرکوه و تمپ سیستان و بلوچستان در اعتراض به بی‌توجهی مدیریت به مطالباتشان و عدم امنیت شغلی ۲۵ اردیبهشت تجمع اعتراضی برپا کردند.

کارگران گفته‌اند مدیریت شرکت کارگرانی با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه را اخراج کرده و به جای آن‌ها کارگران دیگری را استخدام می‌کند.

این شرکت سال ۸۱ به بنیاد تعاون زندانیان واگذار شده و در سه زمینه کشاورزی، دامپروری و باغبانی فعال است.

تجمع اعتراضی رانندگان ماشین‌های حمل زباله مقابل شهرداری تبریز

گروهی از رانندگان ماشین‌های حمل زباله در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل شهرداری تبریز تجمع کردند.

۲۵ اردیبهشت- کارکنان قراردادی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

تجمع کارکنان قراردادی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کارکنان قراردادی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند. آن‌ها روز دوشنبه نیز در محوطه دانشگاه تجمع و در مراجعه به دفتر معاون دانشگاه خواستار پاسخگویی به مطالبات خود شده بودند.

۲۵ اردیبهشت- دومین روز اعتصاب در دانشگاه صنعتی کرمانشاه

تجمع اعتراضی دانشجویان در کرمانشاه و اردکان

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت، دست کم دو تجمع اعتراضی دانشجویی برگزار شد. تصاویری از اعتصاب و تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه و دانشگاه اردکان منتشر شده است.

دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه سه‌شنبه برای دومین روز در اعتراض به پولی‌سازی آموزش، کاهش سنوات مجاز، وضعیت نامناسب رفاهی و آموزشی تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: «تلاش مسئولان، سرکوب دانشجویان»

دانشجویان دانشگاه اردکان نیز که به کیفیت نامناسب غذای سلف‌سرویس دانشگاه معترضند، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت از خوردن غذا خودداری کردند و ظرف‌های غذا ار از سلف‌سرویس تا دفتر رئیس دانشگاه روی زمین چیدند.

۲۵ اردیبهشت- سپرده گذاران البرز ایرانیان

تجمع سپرده‌گذاران در تهران، رشت و دزفول

تجمع سپرده‌گذاران موسسات مالی سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در چند شهر ایران برگزار شد. تصاویری از تجمع سپره‌گذاران کاسپین در رشت، سپرده گذاران موسسه آرمان وحدت در دزفول و سپره‌گذاران موسسه البرز ایرانیان، افضل توس و موسسه شرکت نگین‌خودرو آفتاب در تهران مقابل مجلس منتشر شده است.

سپرده‌گذاران خشمگین موسسه کاسپین در رشت که مقابل دفتر این موسسه تجمع کرده بودند، علیه مسئولان این موسسه شعار می‌دادند. یک زن سپرده‌گذار در این تجمع می‌گفت: «حرومزاده‌ها،... تمام اعتقادات من رو از بین بردید. ما را به خاک سیاه نشاندید، بچه‌هاتون دارن تو خارج عشق و حال می‌کنن.»

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/۲۵-اردیبهشت-سپرده-گذاران-کاسپین-در-رشت.mp4"][/video]

سپرده‌گذاران البرز ایرانیان و بانک آینده مقابل دادسرای جرائم پولی و بانکی در خیابان فاطمی تجمع کردند.

سپرده‌گذاران شرکت نگین‌خودرو آفتاب نیز که مقابل مجلس گردآمده بودند خواستار پاسخگویی نمایندگان مجلس شدند.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/۲۵-اردیبهشت-تجمع-سپرده-گذاران-مقابل-دادگاه-جرایم.mp4"][/video]

سپرده گذاران موسسه آرمان وحدت دزفول هم سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت تجمع اعتراضی برپا کردند. آن‌ها مقابل شعبه این موسسه در خیابان طالقانی دزفول گردآمدند، سپس به درون دفتر موسسه رفته و شعار دادند: ملل ورشکسته رو پول ما نشسته

سپرده‌گذاران روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت نیز در چند شهر از جمله تهران و مشهد تجمع کرده بودند.

سیاوش ذوقی- سپرده گذار فوت شده

خاک‌سپاری یک سپرده‌گذار که حین تجمع اعتراضی دچار ایست قلبی شده بود

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت همزمان با تجمع سپرده‌گذاران در چند شهر، مراسم خاکسپاری یک سپرده‌گذار موسسه ثامن‌الحجج نیز در بهشت‌زهرا در تهران برگزار شد. سیاوش ذوقی هفته پیش در جریان تجمع اعتراضی هیئت تصفیه ثامن الحجج دچار ایست قلبی شد و فوت کرد.

در پیام تسلیت سپرده‌گذاران موسسه آرمان وحدت (ملل) به خانواده سیاوش ذوقی گفته شده است او که جوان و به لحاظ جسمی سالم بود به دلیل فشارهای عصبی در جریان تجمع دچار ایست قلبی شده است.

تاکنون چند تن از سپرده‌گذاران در اثر فشارهای روانی بیمار شده‌اند. اخباری از خودکشی چند سپرده‌گذار نیز منتشر شده است.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/۲۵-اردیبهشت-سپرده-گذاردچار-ایست-قلبی-شد.mp4"][/video]

اعتصاب بازاریان در چند شهر

اعتصاب کاسبان بازار در اعتراض به افزایش بی رویه نرخ ارز و عدم ثبات بازار ادامه دارد و به چند شهر دیگر نیز گسترش یافته است. اخبار و تصاویری از اعتصاب روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در بازار تهران، اهواز، مشهد، اردبیل، قشم و کرمان منتشر شده است.

۲۵ اردیبهشت- اعتصاب کارگران راه آهن اصفهان

اعتصاب سراسری کارگران راه‌آهن

اعتصاب کارگران پیمانی راه‌آهن که از هفته گذشته در اعتراض به مطالبات معوقه و عدم امنیت شغلی در چند شهر کشور آغاز شده دوشنبه ۲۴ اردیبهشت گسترش یافت. در چند روز گذشته کارگران راه‌آهن اصفهان، مشهد، سمنان، نواحی لرستان، زاگرس، رباط کریم، اسلامشهر و زنجان و تجمع کردند. تصاویری نیز از اعتصاب امروز کارگران راه‌آهن در اصفهان منتشر شده است.

هزاران کارگر پیمانی راه‌آهن که اغلب از طریق شرکت تراورس در راه‌آهن به کار مشغولند، چند ماه مطالبات معوقه دارند و حق بیمه آن‌ها هم ماه‌هاست پرداخت نشده است. آن‌ها همچنین به عدم امنیت شغلی معترضند.

کارگران راه‌آهن مشهد که با قراردادهای یک ماهه کار می‌کنند، دو ماه و نیم دستمزد معوقه دارند. حق بیمه‌شان پرداخت نشده و وضعیت بیمه تکمیلی‌شان نیز مشخص نیست. آن‌ها دوشنبه ۲۴ اردیبهشت مقابل راه‌آهن مشهد تجمع کردند.

در تبریز، حدود ۴۷ کارگر رسمی راه‌آهن که ۷ سال پیش در پی خصوصی‌سازی راه‌آهن امنیت شغلی خود را از دست داده‌اند و برخی مزارایای شغلی آن‌ها نیز حذف شده یا کاهش یافته است، به عدم امنیت شغلی و تعویق مطالبات‌شان اعتراض کردند.

این کارگران که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، گفته‌اند به چندین نهاد دولتی از جمله اداره کار، سازمان بازرسی کل، دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل نود شکایت کرده‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند.

۲۴ اردیبهشت- نیشکر هفت تپه

اعتصاب کارگران نِی‌بر نیشکر هفت‌تپه

بیش از صد تن از کارگران نِی‌بر نیشکر هفت‌تپه که چندین ماه است مزد خود را دریافت نکرده‌اند، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه این کارگران نِی‌بر از خرم‌آباد و روستاهای اطراف برای کار به نیشکر هفت‌تپه رفته‌اند و برغم پایان فصل نِی‌بری دستمزد چند ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

علی نقدی یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه که دو ماه پیش خودکشی کرد، از جمله همین کارگران نِی‌بر نیشکر هفت‌تپه بود. علی نقدی پس از آن که برای گرفتن مساعده به دفتر مدیریت شرکت رفت و پاسخ رد شنید، به زندگی خود پایان داد و جسد او چند ساعت بعد در یکی از کانال‌های آب شرکت توسط همکارانش پیدا شد. او پیش از اقدام به خودکشی به همکارانش گفته بود دیگر توان ادامه دادن به زندگی اش را ندارد.

سندیکای نیشکر هفت‌تپه نوشته است علاوه بر کارگران نِی‌بر، سایر کارگران نیز که تعداد آن‌ها بر ۴ هزار نفر بالغ می‌شود، هنوز دستمزد اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ را دریافت نکرده‌اند.

تجمع کارگران روغن نباتی نرگس شیراز

کارگران روغن نباتی نرگس شیراز در ادامه تجمعات اعتراضی خود نسبت به عدم امنیت شغلی و تعویق مزدها دوشنبه ۲۴ اردیبهشت مقابل کارخانه تجمع کردند. تولید در این کارخانه از ابتدای سال جاری متوقف شده و حدود ۲۰۰ کارگر آن که سه ماه مزد معوقه دارند، بلاتکلیف مانده‌اند.

کارخانه به ادارات دولتی و بانک‌ها بدهکار است. به گفته کارگران حتی تلفن‌های کارخانه بعلت نپرداختن بدهی مسدود شده است.

تعطیلی کارخانه علاوه بر بلاتکلیفی شغلی، کارگران را با مشکل بازپرداخت وام‌های بانکی نیز مواجه کرده است. یکی از کارگران در توضیح این مساله گفته است:

«مدیران کارخانه چندسال قبل به ازای هر یک از کارگران ۳۵ میلیون تومان وام گرفتند این وام به نام هر یک از کارگران بود و سایر کارگران به صورت زنجیره‌ای ضامن هم دیگر شدند و مقرر گردید اقساط آن توسط مدیران کارخانه پرداخت شود تا این کارخانه بتواند از این طریق مشکل کمبود نقدینگی خود را برطرف کند اما متاسفانه کارخانه به تعهدات خود عمل نکرد و حالا هر روز به کارگران از بانک پرداخت کننده وام تماس گرفته و مورد تهدید بانک‌ها قرار می‌گیرند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.