ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارتباطات: دولت نمی‌تواند فیلترشکن‌ها را از کار بیندازد

آذری جهرمی تلویحاً قوه قضائیه را متهم کرد که با فیلترینگ تلگرام سبب رونق گرفتن فیلترشکن‌ها شده و جمهوری اسلامی را با چالش‌های امنیتی تازه‌ای مواجه کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیأت دولت اعلام کرد که کاربران ایرانی در برابر دستور قضائی برای انسداد تلگرام مقاومت می‌کنند و از این‌روی فیلترشکن‌ها در ایران رواج پیدا کرده‌اند. به گفته آذری جهرمی به دلیل پیچیدگی فن‌آوری فیلترشکن‌ها دولت نمی‌تواند آن‌ها را از کار بیندازد.

وزیر ارتباطات می‌گوید کاربران ایرانی در برابر حکم قضایی برای انسداد تلگرام مقاومت می‌کنند

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن متهم کردن شبکه تلگرام به «اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه» و «جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب»، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت در ایران را مکلف کرد که وب‌سایت و اپلیکیشن تلگرام را به‌طور کامل مسدود کنند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در جلسه هیأت دولت اعلام کرد که کاربران ایرانی در برابر حکم قضایی برای انسداد تلگرام مقاومت می‌کنند:

«متاسفانه آنچه که بر اساس شواهد مشاهده می‌کنیم کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال مقاومت در برابر دستور قضایی هستند و این موضوع باعث شده که متاسفانه  فیلترشکن‌ها بسیار رواج پیدا کنند.»

آذری جهرمی در جلسه هیأت دولت گفت که به دلیل تنوع فیلترشکن‌ها و مکانیزم‌های پیچیده‌ای که به کار می‌برند، دولت نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند و فیلترشکن‌ها را از کار بیندازد.

بعد از فیلترینگ تلگرام، ارتباط بسیاری از شبکه‌های تحویل محتوا با تلگرام از بین رفت و کاربران ایرانی ناگزیر شدند از حجم ترافیک اینترنت خارجی استفاده کنند. نه تنها هزینه استفاه آن‌ها از اینترنت بالا رفت، بلکه سرعت اینترنت هم کند شد. علاوه بر این دولت تلاش کرد مانع از استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن‌هایی مانند نرم‌افزار «سایفون» شود اما بعد از مدتی کاربران ایرانی موفق شدند، راه‌های تازه‌ای برای دور زدن فیلترینگ تلگرام را بیابند. آذری جهرمی در سخنانش در جلسه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت هیأت دولت گفت با انسداد تلگرام به حکم قضایی و رونق گرفتن فیلترشکن‌ها، چالش‌های امنیتی تازه‌ای برای جمهوری اسلامی به وجود آمده که گزارش آن به طور منظم به مرکز ملی فضای مجازی ارائه می‌شود.

روز گذشته وزیر ارتباطات ادعا کرد که بسیاری از فیلترشکن‌ها کاربردهای ضد امنیتی دارند و به یک معنا «باج‌افزار» محسوب می‌شوند و به همین سبب می‌بایست مسدود شوند:

«بنا نیست با دستور فیلترینگی که [از سوی قوه قضائیه] آمده و با مخالفت مردم مواجه شده، به فیلترشکن‌ها اجازه دهیم در کشور توسعه پیدا کنند.»

به این ترتیب وزیر ارتباطات تلویحاً قوه قضائیه را متهم کرده است که با فیلترینگ تلگرام سبب رونق گرفتن فیلترشکن‌ها به عنوان یک باج‌افزار شده و جمهوری اسلامی را با چالش‌های امنیتی تازه‌ای مواجه کرده است.

کانالی به نام «جبهه انقلاب اسلامی» در پیام‌رسان سروش از کاربران خود خواسته است که فیلترشکن‌های مورد استفاده ایرانیان را گزارش دهند تا اقدامات لازم برای مسدودسازی این فیلترشکن‌ها انجام شود.

در ایران شبکه تلگرام حدود ۴۰ میلیون کاربر دارد. وزیر ارتباطات گفته است که ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی از ۲۰ میلیون کاربر فراتر نمی‌رود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    قبلا فقط ارتباطات با تلگرام رو نمیتونستن رصد کنند حالا با استفاده از فیلتر شکن ها تمامی ارتباطات از تونلهای ارتباطی رمزگذاری شده میگذره و هیچ ارتباطی رو نمیتونن رصد کنند و این در واقع ضربه بزرگ امنیتی و اطلاعاتی به رژیم شده یعنی با یک عمل نسنجیده و احمقانه مشکلشون رو صدها برابر کرده اینها عملا تو ترافیک اینترنت کور شدن بخصوص که میلیونها نفر استفاده میکنند و از فیلتر شکنهای مختلف و تکنیکهای مختلف و پورتها مختلف. حالا اگر اینها بخواهند همه این پورتها و پرتکلها رو فیلتر کنند ارتباط کشور و شرکتها ممکنه با خارج کاملا قطع بشه. و تازه فیلتر شکنها هم هی پورت عوض میکنند. بقول ضرب المثل معروف «عدو (دشمن) شود سبب خیر اگر خدا خواهد» که در این مورد مصداق پیدا کرده و اینها هر کاری میکنند بدتر میشه و بقوا مولانای عزیز « از قضا سرکنگبین صفرا فزود». خنده ملت به ریش رهبر حقیر حالا در همه دنیا شنیده میشه.