ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی درباره گسترده‌شدن "خودسوزی" تالاب پريشان

<p>خودسوزی تالاب پريشان در استان فارس که از چند روز پيش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش خبرگزاری مهر، جمال خداپرست، رئيس اداره محيط زيست کازرون از احتمال گسترده&zwnj;شدن خودسوزی پريشان ابراز نگرانی کرده است.</p> <p>خداپرست گفته است: &quot;حدود ۲۰ حفره در بستر درياچه ايجاد شده که از اين حفره&zwnj;ها دودهايی خارج می&zwnj;شود.&quot;</p> <p>درياچه پريشان که در ۱۲ کيلومتری جنوب شرقی شهر کازرون و در حاشيه جنوبی ارتفاعات زاگرس واقع شده از سال ۱۳۴۹در کنوانسيون رامسر به عنوان تالابی بين&zwnj;المللی و تحت حفاظت ثبت شده است.</p> <p>رئيس محيط زيست کازرون، وضعيت فعلی تالاب پريشان را &quot;به شدت بحرانی&quot; ناميده و گفته است: &quot;اين درياچه به کما رفته و زبان ندارد که مشکلات را بازگو کند، فقط با اين پديده&zwnj;ها (خودسوزی) می&zwnj;خواهد مسئولان را نسبت به مشکلات بيدار کند.&quot;</p> <p>به گفته وی اگر برای احيای درياچه بين&zwnj;المللی پریشان چاره&zwnj;انديشی نشود، &quot;اين درياچه به کلی نابود می&zwnj;شود.&quot;</p> <p>خداپرست همچنين درباره مهار خودسوزی تالاب پريشان گفت: &quot;در حال حاضر کانالی به عمق چهار متر در کنار اين پديده کشيده شده که حدود يک متر هم آب نيز در آن جاری است.&quot;</p> <blockquote> <p>رئيس محيط زيست کازرون: درياچه پریشان به کما رفته و زبان ندارد که مشکلات را بازگو کند، فقط با اين پديده&zwnj;ها (خودسوزی) می&zwnj;خواهد مسئولان را نسبت به مشکلات بيدار کند</p> </blockquote> <p>حسين&zwnj;علی ابراهيمی کارنامی، مديرکل محيط زيست استان فارس نيز خشکسالی را علت خودسوزی درياچه پريشان اعلام کرده است.</p> <p>به گفته وی &quot;خاک&zwnj;هايی که از پوسيده شدن ساقه و برگ گياهان به وجود آمده به علاوه خشکسالی طی فرآيندی پديده خودسوزی را ايجاد می&zwnj;کنند.&quot;</p> <p>تالاب پريشان در پی خشکسالی&zwnj;های چند سال اخير خشک شده و از اين درياچه تنها يک برکه کوچک باقی مانده است.</p> <p>خبرگزاری مهر از &quot;رسوبات گياهی کف درياچه&quot; به عنوان فرضيه جدی در بروز اين خودسوزی نام برده است.</p> <p>بنا به اين گزارش &quot;رسوبات در فرايند اول در حال تبديل شدن به ذغال هستند و در سطح بالاتر توليد گاز متان را به دنبال دارد که اين گاز علاوه بر آلودگی به جرقه و کوچکترين گرمايی حساس است و حتی امکان ايجاد فرورفتگی نيز وجود دارد.&quot;</p> <p>به گفته کارشناسان اگر اين خودسوزی متوقف نشود، احتمال بروز &quot;انفجار&quot; در درياچه پريشان نيز وجود دارد.</p> <p>&nbsp;</p>

خودسوزی تالاب پريشان در استان فارس که از چند روز پيش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال خداپرست، رئيس اداره محيط زيست کازرون از احتمال گسترده‌شدن خودسوزی پريشان ابراز نگرانی کرده است.

خداپرست گفته است: "حدود ۲۰ حفره در بستر درياچه ايجاد شده که از اين حفره‌ها دودهايی خارج می‌شود."

درياچه پريشان که در ۱۲ کيلومتری جنوب شرقی شهر کازرون و در حاشيه جنوبی ارتفاعات زاگرس واقع شده از سال ۱۳۴۹در کنوانسيون رامسر به عنوان تالابی بين‌المللی و تحت حفاظت ثبت شده است.

رئيس محيط زيست کازرون، وضعيت فعلی تالاب پريشان را "به شدت بحرانی" ناميده و گفته است: "اين درياچه به کما رفته و زبان ندارد که مشکلات را بازگو کند، فقط با اين پديده‌ها (خودسوزی) می‌خواهد مسئولان را نسبت به مشکلات بيدار کند."

به گفته وی اگر برای احيای درياچه بين‌المللی پریشان چاره‌انديشی نشود، "اين درياچه به کلی نابود می‌شود."

خداپرست همچنين درباره مهار خودسوزی تالاب پريشان گفت: "در حال حاضر کانالی به عمق چهار متر در کنار اين پديده کشيده شده که حدود يک متر هم آب نيز در آن جاری است."

رئيس محيط زيست کازرون: درياچه پریشان به کما رفته و زبان ندارد که مشکلات را بازگو کند، فقط با اين پديده‌ها (خودسوزی) می‌خواهد مسئولان را نسبت به مشکلات بيدار کند

حسين‌علی ابراهيمی کارنامی، مديرکل محيط زيست استان فارس نيز خشکسالی را علت خودسوزی درياچه پريشان اعلام کرده است.

به گفته وی "خاک‌هايی که از پوسيده شدن ساقه و برگ گياهان به وجود آمده به علاوه خشکسالی طی فرآيندی پديده خودسوزی را ايجاد می‌کنند."

تالاب پريشان در پی خشکسالی‌های چند سال اخير خشک شده و از اين درياچه تنها يک برکه کوچک باقی مانده است.

خبرگزاری مهر از "رسوبات گياهی کف درياچه" به عنوان فرضيه جدی در بروز اين خودسوزی نام برده است.

بنا به اين گزارش "رسوبات در فرايند اول در حال تبديل شدن به ذغال هستند و در سطح بالاتر توليد گاز متان را به دنبال دارد که اين گاز علاوه بر آلودگی به جرقه و کوچکترين گرمايی حساس است و حتی امکان ايجاد فرورفتگی نيز وجود دارد."

به گفته کارشناسان اگر اين خودسوزی متوقف نشود، احتمال بروز "انفجار" در درياچه پريشان نيز وجود دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.