ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اروپا انتقال مستقیم پول نفت به بانک مرکزی ایران را پیشنهاد می‌دهد

یک مقام بلندپایه کمیسیون اروپا می‌گوید با این پیشنهاد هم شرکت‌های اروپایی می‌توانند پول نفت ایران را پرداخت کنند و هم ایران می‌تواند منابع ارزی خود را از اروپا به داخل منتقل کند.

در ادامه تلاش‌های کشورهای اروپایی برای حفظ برجام، یک مقام ارشد کمیسیون اروپا گفته است که اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیشنهاد انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران را مطرح کرده اما جزئیات این پیشنهاد باید مشخص شود.

به‌گزارش رویترز، این مقام بلندپایه که نام او منتشر نشده جمعه ۱۸ مه / ۲۸ اردیبهشت ضمن مطرح کردن این پیشنهاد گفت انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران به شرکت‌های اروپایی این امکان را می‌دهد که پول صادرات نفت ایران را پرداخت کنند و ایران نیز می‌تواند منابع ارزی خود را از اروپا به داخل انتقال دهد.

اتحادیه اروپا واردکننده قدیمی نفت ایران تصمیم گرفته است که توافق هسته‌ای با ایران را به‌رغم خروج آمریکا از آن حفظ کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا  ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند. این اقدام با مخالفت کشورهای اروپایی امضاکننده برجام و همچنین روسیه و چین مواجه شد و از آن زمان شکافی در بین این کشورها و آمریکا ایجاد کرده است.

این مقام اتحادیه اروپا که به‌شکل مستقیم در جریان رویدادهای مربوط به برجام است گفت: «جان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا این پیشنهاد را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه داده است. اکنون ما باید تعیین کنیم که چگونه می‌توانیم پرداخت پول نفت و انتقال منابع ارزی ایران در اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران را تسهیل کنیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه ۱۵ مه / ۲۵ اردیبهشت ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران و علی طرزعلی، معاون بخش بین‌الملل بانک مرکزی را به دلیل حمایت مالی از حزب‌الله لبنان از طریق سپاه قدس در فهرست تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار داد.

با این حال این مقام اروپایی می‌گوید این اقدام آمریکا به‌معنای تحریم بانک مرکزی ایران نیست.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته در صوفیه بلغارستان تصمیم گرفتند که برجام را حفظ کنند. اتحادیه اروپا امروز (جمعه) اعلام کرد که روند پیشبرد قانون مسدود‌کننده تحریم‌های آمریکا، موسوم به «مقررات بازدارنده» را که یک قانون قدیمی است در ارتباط با ایران به‌اجرا گذاشته است.

این قانون که در نوامبر ۱۹۹۶ به‌منظور دور زدن تحریم کوبا به تصویب پارلمان اروپا رسیده، مانع از گسترش تحریم‌های آمریکا به شرکت‌های اروپایی که مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند می‌شود و هیچ دادگاه کشور ثالثی نیز بر اساس این قانون نمی‌تواند این شرکت‌ها را مجازات کند.

به‌گفته کمیسیون اروپا تدابیر پیش‌بینی شده در «مقررات بازدارنده» در مدت دو ماه و یا حتی زودتر اجرا خواهد شد مگر آن‌که پارلمان اروپا یا دولت‌های اروپایی به‌شکل رسمی این مقررات را رد کنند.

در پی توافق هسته‌ای، صادرات ایران به اروپا که به‌طور عمده سوخت و انرژی است در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن جهش  ۳۴۴ درصدی پیدا کرد و به ۵،۵ میلیارد یورو (۶,۵۸ میلیارد دلار) افزایش یافت.

سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در ایران که به‌طور عمده از آلمان، فرانسه و ایتالیا صورت می‌گیرد و از خرید هواپیما و قطعات خودرو تا انرژی را شامل می‌شود، از سال ۲۰۱۶ به بیش از ۲۰ میلیارد یورو افزایش یافته است.

از جمله اقدامات پیشنهادی دیگر کمیسیون اروپا، درخواست دولت‌های عضو اتحادیه اروپا برای آغاز روند قانونی صدور مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اعطای وام به پروژه‌های این اتحادیه در ایران است.

بر اساس این طرح، بانک اروپا می‌تواند چنین پروژه‌هایی را از طریق بودجه مشترک اتحادیه اروپا تضمین کند. هدف از این اقدام، تشویق شرکت ها به سرمایه‌گذاری است.

میگل آریاس کمیسر انرژی اروپا اوایل هفته آینده به تهران سفر می‌کند تا در آن‌جا پیشنهاد انتقال مستقیم پول به حساب بانک مرکزی ایران را با مقامات ایران در میان بگذارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اشد عدو

    بمب اتم حق مسلم مسلمین است. ایران کشور شیعه است. دشمنان اسلام تشیع مجهز به بمب اتم هستند. بایست نظام ولایت فقیه از حق حیات شیعه دفاع کند و از توافق برجام ضد منافع اسلام خارج شود.

  • فرزین

    تا زمانی که یک حکومت غیر مردمی بر ایران حاکم باشد، این حکایت نان به نرخ روز خوردن اروپا و آمریکا و روسیه و چین ادامه خواهد داشت. امروز آمریکا و اسرائیل غضبناکند، روسیه هم فرصت جمع‌آوری غنائم را در سوریه ندارد، پس جمهوری اسلامی به دامان اروپا چنگ زده، چهار روز دیگر آنها هم از جمهوری اسلامی (ج.ا.) سیر می شوند، دوباره ج.ا به دامان روسیه پناه می برد، احتمالاً بعد از یک مدت دیگر به دامان خود آمریکا از ترس روس پناه می برد. و این حکایت و حال و روز کشوری است که از خود دولتی مستقل و مردمی ندارد. راستی جالبه که چه سکوت قبرستانی بر سرداران سپاه حاکم شده است! آنهمه شاخ و شانه کشیدن، منتهی شده به تخریب کامل پایگاههایشان و کشته شدن نیروهایشان در سوریه و سکوت کامل در قبال اینهمه خواری و تحقیر و شکست. چنین شرایطی از قبل قابل پیش بینی بود، و مردم ایران انتظار درگیری و جنگ را ندارند، اما چرا باید اینهمه دم از نابودی کشوری بزنند که حتی آوردن نام آن کشور در چنین شرایطی برایشان حکم مرگ و نیستی بهمراه خواهد آورد، لذا جرأت نکنند که نفس بکشند. از دید من ایرانی که با جنگ مخالفم و معتقدم باید بانیان ادامه جنگ 8 ساله به جرم جنایت جنگی محاکمه شوند، معتقدم سرداران سپاه و رهبرشان (خامنه ای) یک مشت ترسوی بزدلند که برای ماندن در قدرت و غارت ایران دست به هرکاری می زنند، حتی اگر لازم باشد هر روز هر دامان کشوری و قدرتی دستمالی شوند.

  • Saiedi Sirjani

    یک روز بعد از حمله گسترده ماموران حکومتی به تجمع اعتراضی مردم که خواستی به جز درخواست آزادی دستگیر شدگان این شهر نداشتند. فیلمهای منتشره نشان می دهد که با گلوله های جنگی به سمت مردم شلیک شده که در نتیجه آن بسیاری زخمی شدند و برخی اخبار حاکی از قتل چند نفر است. شهروندان کازرون روزهاست که با برپایی راهپیمایی مخالفت شدید خود را با تقسیم شهرشان اعلام کرده اند، چه در خیابانها و چه نماز جمعه، اما هیچ پاسخی نگرفته اند.

  • nader

    بسیجی وحشی به هموطنی که با سگ خود در پارک قدم می زده حمله کرده و او را مجروح کرده است. زنی که همراه این بسجی است می گوید اینجا مملکت اسلامی است و رهبر ما هم خامنه ای است. ***

  • faryad

    پرده ها بالا میرود: - از راه دور و تصویر ماهواره بازرسی میشود کرد؟! رئیس واحد بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به طور ناگهانی از سمت خود در این بازوی نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد استعفا داد!. به نقل از سخنگوی آژانس، «ترو واریوراناتا» استعفا داده است و استعفای او از امروز ۱۱ مه ۲۰۱۸ اجرایی می‌شود - تریتا پارسی، رئیس " شورای ملی ایرانیان در آمریکا"?! معروف با نام اختصارى " ناياک" روز پنج‌شنبه 17 می 2018 از سمت ریاست این شورا استعفا داد. ***؟!ا - گروه مشورتی جان کری( که ظاهرا هدیه های ظریف برایش مزه کرده ؟) به طور هماهنگ در دفاع از برجام ؟! ۱۰۰ مقاله، ۳۴ برنامه تلویزیونی و رادیویی و ۳۷ متن تحلیلی تهیه و منتشر کرده‎اند!. آنها در پاسخ به انتقادات به توافق هسته‎ای با رژیم ایران فکت‌چک‎هایی را آماده و به چهار هزار تصمیم‎گیر سیاسی و متخصص سیاست خارجی در جهان ایمیل کرده‎اند!. همچنین در دو ماه گذشته برای دومین بار است که خبر می‎رسد کری و ظریف دیدار کرده‌اند!. - رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام خود نوشته است:‌‌ «ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که این افتضاح را رقم زد».

  • حاکیست

    شواهد حاکیست تنها باقی مانده حکومت آساس (آخوندی-سپاهی-اطلاعاتی سرمایه سالاری)، خروج ان پی تی و ساختن بمب اتم است. تحریم ها تا ابد خواهد ماند. مردم ایران نیز نه برجام و نه بدون برجام خیری نیم بیند. برنامه عقب نگه داشتن دائمی ایران است. حکومت تن به عدالت توزیع نمی دهد، پس هرگز پایگاهی مردمی نخواهد داشت. حکومت آساس (آخوندی-سپاهی-اطلاعاتی سرمایه سالاری)، بارش بسته است از نظر مایل، مردم ایران بریش اهمیت ندارند. مردم هم توان قیام ندارند. این هارا حکومتی فهمیده اند.

  • شهروند درجه سه

    من پیشنهاد بهتری دارم. بجای اینکه ارز (یورو یا دلار یا هرچه) و طلا از خارج وارد ، سپس با تریلی از ایران خارج شود و به جنوب لبنان یا سوریه یا جاهای دیگر برده شود، از همان مبداء به جایی در خارج کشور فرستاده و به نهادها و نمایندگان ولی امر مسلمین جهان داده شود. این جوری بهتر است. گاهی مرزبانان که تغییر می کنند ، مرزبانان تازه ناآگاهند و سروصدا بلند نمی شود که آبروی نظام میرود ! مانند 18/5 میلیارد دلار در مرز ترکیه نشود ! مردم فتنه گر ایران هم از سیاست رحمت و عطوفت اسلامی رهبر معظم و نظام مقدس و سپاه پاسداران و نیروهای ضد شورش و بسیج سوءاستفاده می کنند، سروصدا میکنند ! بفکر ابروی نظام مقدس که نیستند !