ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلیپ راث، نویسنده سرشناس آمریکایی درگذشت

مهم‌ترین مضمون آثاری که فیلیپ راث در جوانی پدید آورده، سکسوالیته و مهم‌ترین مضمون آثاری که در سالخوردگی نوشته، جدال با پیری و سکسوالیته است.

فیلیپ راث، نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۵ سالگی درگذشت. این نویسنده یهودی که با رمان «خداحافظ کلمبوس» در سال‌های دهه ۱۹۶۰ نام‌آور شد، در سال‌های گذشته همواره یکی از بخت‌های نوبل ادبی بود اما از مهم‌ترین جایزه ادبی جهان بی‌نصیب ماند.

فیلیپ راث، نویسنده فقید آمریکایی

 مهم‌ترین مضمون آثاری که فیلیپ راث در جوانی پدید آورده، سکسوالیته و مهم‌ترین مضمون آثاری که در سالخوردگی نوشته، جدال با پیری و سکسوالیته است.

قهرمان رمان «مشکلات پورتنوی» مردی به نام الکساندر است که در یک خانواده یهودی مرفه پرورش پیدا کرده، در درس و زندگی اجتماعی از هر نظر نمونه است و حتی موفق می‌شود که به عرصه سیاست هم وارد شود. اما از خواهش‌های بیمارگونه تن‌اش رنج می‌برد.

«مشکلات پورتنوی» سرآغاز مجموعه‌ای از سه‌گانه «سوکرمن» است با شخصیت‌هایی به نام‌های دیوید کپش، پتر تاروپول و ناتان سوکرمن.

راث در رمان «آمریکای منزه» از سکسوالیته به عنوان یکی از اصلی‌ترین درونمایه‌های آثارش فاصله می‌گیرد و به بنیان‌های خانواده و موضوعات اجتماعی توجه می‌کند.

در سال ۱۹۹۸ فیلیپ راث به خاطر رمان «آمریکای منزه» جایزه پولیتزر را دریافت کرد. بسیاری از منتقدان از این رمان به عنوان مهم‌ترین اثر او یاد کرده‌اند.

فیلیپ راث خود را یک نویسنده یهودی نمی‌دانست. او همواره گفته بود: «من یک نویسنده یهودی نیستم، بلکه نویسنده‌ام و یهودی هم هستم.»

فیلیپ راث در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که نویسندگی را برای همیشه کنار می‌گذارد.

برخی از آثار فیلیپ راث به فارسی هم ترجمه شده. «یکی مثل همه» که از رمان‌های مهم او به شمار می‌آید را پیمان خاکسار ترجمه و منتشر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    طی سالها "فیلیپ راث" چندین مصاحبه با "رادیو ملی آمریکا" نیز داشت, که اکنون با عنوان "شما هر کتابی را مانند یک آماتور آغاز می کنید", گزیده ای از آنها در یک جا چاپ شده است. Philip Roth: 'You Begin Every Book As An Amateur' Fresh Air with , Terry Gross National Public Radio- NPR واژهء پاستورال نیز یک تعریف اش این است: a work of literature portraying an idealized version of country life. اثری ادبی با تفسیری خیالی و شاعرانه از زندگی روستایی. حالا خلاصه کردن این تعریف در یک واژه کم چالشی نیست.

  • نقی

    دو سال پیش بر اساس رمان "پاستورال آمریکایی" فیلم خوبی ساختند. ترجمهء این واژهء "پاستورال" به یک معنی شاید زندگی روستایی و دامداری نیز باشد؟ برخی از داستانهای کوتاه او نیز بسیار خواندنی است, از کلاس های تورات در کنیسا برای کودکان یهودی و شلوغ بازی های کودکانه,...

  • محمدرضا

    کتابی که جایزه ی پولیتزر را برای راث بارمغان آورد پاستورال آمریکایی یا نوای آمریکایی نام دارد و نه آمریکای منزه . در ضمن یکی از مهمترین دلایل نوبل نگرفتن راث ، نیش و کنایه های درون کتابهایش بود که او را بعنوان یک نویسنده ی یهودیِ یهودی ستیز بر سر زبانها انداخته بود .

  • م.نظامی

    یادش گرامی. از بهترین رما نویسان جهان امروز بود.