ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: درخواست رسمی حزب دموکراتیک خلق‌ها برای آزادی دمیرتاش

رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب اصلی مدافع حقوق کردها در ترکیه از دادگاه قانون اساسی خواستند تا هر چه سریع‌تر دستور آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر زندانی و کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری را صادر کند.

رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب اصلی مدافع حقوق کردها در ترکیه از دادگاه قانون اساسی خواستند تا هر چه سریع‌تر دستور آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر زندانی و کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری را صادر کند.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین و کاندیدای حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه، از نوامبر سال ۲۰۱۶ زندانی است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست جمعه ۲۵ مه / ۴ خرداد در جریان گردهمایی انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در سه کیلومتری زندان ادیرنه که دمیرتاش در آن حبس است، مطرح شد.

سزای تِمِللی، یکی از دو رهبر کنونی این حزب در این میتینگ انتخاباتی گفت: «دادگاه قانون اساسی باید این پرونده را در اسرع وقت ببندد و با توجه به حقوق انتخاباتی و واجد شرایط بودنِ [دمیرتاش]، دستور آزادی او را صادر کند. در غیر این صورت، این نظام که در حال حاضر بحران مشروعیت را تجربه می‌کند، به بحران بسیار عمیق‌تری فرو خواهد رفت.»

حزب دموکراتیک خلق‌ها صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران پیشین خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کرده است. دمیرتاش از نوامبر سال ۲۰۱۶ به اتهاماتی چون «هدایت یک سازمان تروریستی» و تبلیغات تروریستی» در زندان به‌سر می‌برد.

درخواست حزب دموکراتیک خلق‌ها برای آزادی دمیرتاش تاکنون در چندین دادگاه رد شده و این حزب امروز (جمعه) از دادگاه قانون اساسی خواسته است تا در حکم دمیرتاش تجدیدنظر کند. یکی از وکلای دمیرتاش نیز در صفحه توئیتر خود نوشته است که دادگاه قانون اساسی می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

مقامات ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را «ویترین سیاسی» حزب کارگران کردستان (پ‌‌ک‌ک) می‌داند. دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌شناسند.

اما حزب دموکراتیک خلق‌ها که سومین حزب قدرتمند ترکیه است، این اتهامات را رد می‌کند و ادعا می‌کند که به دلیل مخالفت قوی خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هدف قرار گرفته است.

پیش از این، دو کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، مِرال آکشنر، رهبر «حزب خوب» و محرم اینجه، از حزب جمهوری‌خواه خلق، قوی‌ترین حزب اپوزیسیون، خواهان آزادی دمیرتاش شده بودند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه همزمان با انتخابات پارلمانی ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود. این دو انتخابات قرار بود در ۳ نوامبر ۲۰۱۹، پس از برگزاری انتخابات شهرداری در ماه مارس همان سال برگزار شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.