ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: از سفر هند بسیار راضی‌ام

وزیر خارجه هند اعلام کرده که دهلی نو از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند. وزیر خارجه ایران می‌گوید اگر همه روش هند را در پیش گیرند، برجام باقی می‌ماند.

وزیر خارجه ایران که برای دیدار و گفت‌وگو با سوشما سوارج همتای خود به هند سفر کرده، گفته است که نتیجه این سفر رضایت‌بخش بوده. در آستانه ورود ظریف به هند، سوشما سوارج اعلام کرده بود که دهلی تنها تحریم‌هایی را که سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب کند، به اجرا می‌گذارد و از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا یا هیچ کشور دیگری پیروی نمی‌کند. ظریف می‌گوید اگر همه شرکای ایران مانند هند رفتار کنند، برجام باقی می‌ماند.

دوشنبه ۲۸ مه/ ۷ خرداد دهلی نو: سوشما سوارج وزیر خارجه هند و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره موضوعاتی که در دیدار و گفت‌وگو با سوشما سوارج به بحث گذاشته شد، گفته است:

«در این جلسات در زمینه اکتشاف نفت و انجام مشترک پروژه‌های نفتی، تعاملات بازرگانی مستقیم بین دو کشور، تبادل ارزی، استفاده از ارزهای ملی گفت و گو شد و همچنین در زمینه همکاری‌ها در بخش راه آهن، بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب، همکاری‌های گسترده‌تر ترانزیتی میان ایران و هند گفت‌و‌گوهایی صورت گرفت.»

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، دست‌کم سه قرارداد توسعه زیرساخت‌ها در بندر چابهار به تأخیر افتاده و دو شرکت چینی و یک گروه فنلاندی پروژه را ترک کرده‌اند. همزمان بانک‌ها پیش از پذیرفتن تضمین‌های وامی به دنبال پاسخ روشن از ایالات متحده در رابطه با سرنوشت این پروژه پس از اعمال مجدد تحریم‌ها هستند. بر اساس قرارداد فی‌مابین تهران و دهلی نو، هند می‌تواند در ازای ۸۵,۲۱ میلیون دلار سرمایه‌ای که برای توسعه بندر چابهار هزینه کرده از این بندر به مدت ۱۰ سال برای حمل و نقل کالا استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوشما سوارج وزیر خارجه هند در یک نشست خبری که دوشنبه پیش از آغاز گفت‌وگوها با محمد جواد ظریف برگزار شد، اعلام کرد که هند تابع تحریم‌‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نیست:

«دهلی‌نو مستقل است از تصمیمات هر کشوری. هند فقط تحریم‌های سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسد و نه تحریم‌‌های یک‌جانبه آمریکا یا هر کشور دیگری را.»

وزیر خارجه ایران اعلام کرده که در گفت‌وگو با وزیر خارجه هند قرار شده کمیته‌های مشترکی برای همکاری‌های بانکی و بازرگانی به خصوص تعرفه گمرکی بین دو کشور تشکیل شود:

«نحوه ادامه و گسترش همکاری‌ها بررسی شد. اراده سیاسی دو کشور و زمینه‌هایی که برای همکاری وجود دارد بسیار زیاد است و من از این سفر بسیار راضی هستم.»

ظریف گفته است اگر کشورهای دیگر هم روش هند را ادامه دهند، برجام باقی خواهد ماند.

دولت هند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در این گفت‌وگوها، وزیر خارجه ایران، دولت این کشور را از پیشرفت مذاکرات با قدرت‌های اروپایی درباره حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران آگاه کرده است.

هند یکی از مهم‌ترین شریکان تجاری ایران است. در سال‌های پیش از برجام هم که ایران تحت تحریم قرار داشت، روابط تجاری هند با ایران ادامه یافت. فقط صادرات نفت ایران به هند به دلیل مشکلات بانکی و بیمه نفت‌کش‌ها کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    رضا پهلوی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در مورد عدم تغییر رژیم در ایران گفته «تغییر رژیم و استقرار دموکراسی سکولار در ایران، خواسته میلیون‌ها ایرانی است و اپوزیسیون دموکراسی‌خواه برای بیان و تحقق آن، اجازه هیچ دولت خارجی را نیاز ندارد.»

  • sattar beheshti

    برجام؛ توئیت ترامپ: دیگر از این خبرها نیست! دونالد ترامپ در تازه‌ترين توییت خود نوشت: بودجه نظامی (رژیم) ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای با اوباما، ۴۰% افزایش یافت...نشانه دیگری از اینکه (توافق) یک دروغ بزرگ بود. اما دیگر از این خبرها نیست!