ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات ــ از میان آنها: اعتراض متقاضیان آزمون دستیاری پزشکی به سهمیه ویژه خانواده کشته‌ها و مجروحان جنگ

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبر آنها منتشر شده‌ است. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

یکشنبه ۱۳ خرداد ایران در آستانه تعطیلات سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی قرار دارد. اعتراض و اعتصاب در شهرهای مختلف با وجود افزایش نیروهای امنیتی و استقرار نیروهای ضد شورش ادامه یافت.

اعتراض به سهمیه و ویژه‌خواری در آزمون دستیاری پزشکی

رانت، سهمیه و امیتاز ویژه در آزمون‌های دانشگاهی به اعتراض در شهرهای مختلف انجامید. دولت تصمیم گرفته که سهمیه خانواده کشته شدگان یا مجروحان جنگی در جنگ ایران و عراق را برای خانواده زخمی‌شدگان با درصد مجروحیت کمتر از ۲۵ درصد اعمال کند.

متقاضیان آزمون دستیاری پزشکی و دندانپزشکی به اعمال سهمیه جدید برای خانواده کشته‌شدگان و مجروحان در جنگ ایران و عراق اعتراض کردند

با اعمال این سهمیه جدید که ۵ درصد از ظرفیت پذیرش را به فرزندان و اعضای خانواده این گروه از مجروحان جنگی اختصاص می‌دهد، ۶۵ درصد ظرفیت دستیاری پزشکی و دندانپزشکی با سهمیه ویژه پر خواهد شد. این وضعیت با اعتراض شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی و دندانپزشکی روبه‌رو شده و آنها خواستار تجدید نظر مجلس و دولت در این باره شدند.

گروهی از شرکت‌کنندگان در این آزمون امروز، برای دومین روز متوالی در چند شهر مقابل ساختمان علوم پزشکی تجمع کردند.

معترضان در شهرهای رشت، تهران، مشهد، شیراز و اصفهان در پارچه‌نوشت‌هایی که به همراه داشتند، به سهمیه‌بندی در آزمون دستیاری اعتراض کردند. آنها بر روی پلاکارد یا کاغذهایی که همراه داشتند، نوشتند:

«ما نیز فرزندان این مرز و بوم هستیم»، «در آزمون دستیاری پزشکی و دندان‌پزشکی ظرفیت پذیرش داوطلبان بدون سهمیه تنها ۳۵ درصد است» و « ما زیر سهمیه له شدیم».

معترضان همچنین خواستار اعمال نمرات و میانگین رتبه علمی شرکت‌کنندگان در آزمون برای پذیرش در دستیاری پزشکی و دندانپزشکی همراه با کاهش سهمیه گروه‌های ویژه شدند.

وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی و در باره آن تصمیم گرفته‌اند.

یکی از حاضران در این تجمع به صدا و سیما جمهوری اسلامی گفته است: «پیش از این برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد ، سهیمه ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده بود که در صورت عدم تکمیل، به سایر دانشجویان اختصاص می‌یافت اما حالا مجلس علاوه بر آن، سهمیه ۵ درصدی برای ایثارگران با شش ماه جبهه یا جانبازان زیر ۲۵ درصد هم در نظر گرفته است که می‌تواند در صورت خالی بودن سهیمه ۲۵ درصدی تا ۳۰ درصد افزایش یابد.» به گفته او این به این معناست که «۳۰ درصد صندلی‌های آزمون تخصص پزشکی از بقیه جامعه گرفته شده و این یک ظلم آشکار در حق بقیه دانشجویان است.»

دو تجمع کارگری در اهواز: پلیس به کارگران فولاد حمله کرد

در اهواز دو تجمع کارگری برگزار شد: نخستین تجمع کارگران فضای سبز شهرداری منطقه پنج اهوازد در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مطالبات معوق مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «از بهمن سال گذشته دستمزدشان پرداخت نشده، شرکت پیمانکار حق بیمه کارگران را از یک‌سال قبل واریز نکرده است.»

تجمع کارگران شهرداری اهواز مقابل استانداری خوزستان

کارگران شهرداری منطقه ۵ اهواز یک هفته قبل هم در اعتراض به وضعیت خود تجمع کردند. استاندار و مسئولان شهرداری قول دادند به مشکل آن‌ها رسیدگی و حقوق معوق‌شان را پرداخت کنند. به گفته سرپرست شهرداری منطقه ۵ اهواز، «حقوق معوق کارگران پرداخت شده اما تنها برای روزهایی که کار کردند و نه روزهای تعطیل و یا وقت‌هایی که کارگران اعتصاب یا تجمع کردند.»

به گفته رمضان سواری، کارفرما تنها برای ۱۴ روز به کارگران حقوق پرداخت کرده چون «بقیه روزها را کارگران اعتصاب و تجمع کردند و طبق قانون ما تنها باید در ازای روزهای کاری به کارگران دستمزد بدهیم.»

با این حال او گفته: «به کارگران گفته شده اگر اعتراضی به میزان دستمزد پرداخت شده توسط پیمانکار دارند، اعلام کنند تا بررسی شود.»

شهردار منطقه ۵ اهواز وعده داده: «امروز مشکل پرداخت دستمزدهای معوق حل خواهد شد و با پیمانکار برای پرداخت دستمزد کامل فروردین مذاکره می‌کنیم.»

دومین اعتراض کارگری در اهواز را کارگران گروه ملی فولاد اهواز شکل دادند. آنها برای چهارمین روز پیاپی به خیابان آمدند و علیه استاندار و فرماندار شعار دادند. ماموران پلیس به کارگران حمله و تعدادی از آنها را زخمی کردند. کارگران فولاد اهواز چهار ماه دستمزد معوق دارند. کارفرما از بهمن سال گذشته حق بیمه آنها را پرداخت نکرده است.

گزارش کامل چهارمین روز اعتراض را اینجا بخوانید:

اعتراض تعدادی از کارگران پتروشیمی ماهشهر به همراه خانواده

تعدادی از کارگران پتروشیمی ماهشهر برای چندمین روز پیاپی همراه دیگر اعضای خانواده خود مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند تا اعتراض خود به واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی را نشان دهند. معترضان می‌گویند: «با خصوصی شدن این مجتمع تعداد بیشتری از کارگران بیکار می‌شوند.»

سپرده‌گذاران کاسپین رشت: فریاد‌رسی نیست

[video width="640" height="360" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/06/kaspian-rasht.mp4"][/video]

سپرده‌گذاران موسسه کاسپین رشت برای چندمین بار به خیابان آمدند. تعدادی از آنها با مشت بر کرکره ساختمان این موسسه مالی کوبیدند و از مسئولان خواستند که صدای آنها را بشنوند. این اعتراض‌ها در حالی ادامه دارد که رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته: «بحران موسسه‌های مالی حل و مطالبات ۹۸ درصد سپرده‌گذاران پرداخت شده است.»

اعتصاب رانندگان: اعلام حمایت در و پنجره‌سازان مشهد

تلاش دولت برای شکستن اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران بی‌نتیجه مانده و اعتصاب‌ها هنوز ادامه دارد. مقام‌های دولتی و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای امنیتی و دولتی هم علیه اعتصاب رانندگان خبر سازی و این اعتصاب را عامل افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

بیانیه‌ اعلام حمایت (در و پنجره‌سازان مشهد) از اعتصاب رانندگان

با همه این فشارها اما رانندگان و کامیون‌داران به اعتصاب خود ادامه دادند. همزمان «جمعی از سازندگان در و پنجره دو جداره در مشهد» در یک بیانیه حمایتی از اعتصاب رانندگان اعلام کردند: «با این اعتصاب همبسته‌اند و در صورت عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص رانندگان کامیون همبستگی با این گروه شغلی را به عرصه‌های عملی خواهند کشاند.»

 هفت تپه: اعتراض به تعطیلی اجباری

تعطیلات چند روزه خرداد به دلیل سالمرگ روح‌الله خمینی برای مالک نیشکر هفت‌تپه یک فرصت مناسب بود تا اعلام کند: «مجتمع نیشکر هفت‌تپه سه روز تعطیل است.» کارگران نیشکر هم پس از ابلاغ این دستور اعتصاب کردند.

معترضان گفته‌اند کارفرما برای پرداخت دستمزد کمتر به کارگران قراردادی و روزمزد این بخشنامه را صادر کرده است و باید بخشنامه لغو شود.  یکی از مدیران نیشکر هفت‌تپه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تعطیلی سه روزه مجتمع را تائید کرده و گفته است: «روزهای ۱۴ تا ۱۶ خرداد تنها باید کارگران بخش حراست و گروهی از کارگران بخش کشاورزی در محل کار حاضر شوند.»

به گفته او این بخشنامه موقتی و فقط برای همین سه روز است و برنامه‌ای برای تعطیلی طولانی مدت مجتمع در دستور کار مدیران شرکت نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    خبری فوری مبنی بر درگیری خلبانها با ماموران نیروی انتظامی در دو ساعت گذشته در فرودگاههای تبریز، مشهد، تهران و شیراز و اصفهان رسیده اما جزئیات ان فعلا روشن نیست.