ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفت کرکوک به پشت مرزهای ایران رسید

پس از چندین مرتبه تاخیر و تعویق کامیون‌های نفت کرکوک به پشت مرزهای ایران رسیدند. روزانه ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه نفت از عراق به ایران منتقل می‌شود

انتقال نفت کرکوک به ایران سرانجام آغاز شد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفته است: ۲۰ کامیون نفتکش از عراق به مرز ایران رسیده‌اند اما مجوز ورود و تخلیه بار برای آنها صادر نشده است.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: مجوز ورود و تخلیه تانکرهای نفت کرکوک به ایران صادر نشده است.

تحریم‌های تازه اقتصاد و بیش از همه صادرات نفت ایران را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی اما معاوضه نفتی عراق و ایران آغاز شد. شبکه خبری نفت و انرژی ایران،شانا، که به وزارت نفت جمهوری اسلامی وابسته است، شامگاه یکشنبه ۱۳ خرداد/۳ ژوئن گزارش کرد: عملیات اجرایی انتقال نفت کرکوک به ایران آغاز شده است.

براساس این توافق روزانه ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه نفت توسط تانکرهای نفتکش از کرکوک به دره‌شهر ایلام در غرب ایران منتقل خواهد شد و معادل این میزان نفت را ایران در بنادر جنوبی به عراق تحویل می‌دهد.

با این حال حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «۲۲ کامیون تانکر از عراق بارگیری کرده و منتظر صدور مجوز برای ورود به ایران و تخلیه نفت هستند».

پیش از این نیز چندین مرتبه به دلیل آنچه که «موانع امنیتی» اعلام شد، عملیات اجرایی این مبادله به تاخیر افتاد. مقام‌های ایران اما در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، بغداد را به «کارشکنی» در اجرای توافق متهم کردند. حسینی اما گفته است که «در حال حاضر مشکل طرف ایرانی است و نه عراقی».

به گفته او وزارت نفت جمهوری اسلامی انتقال نفت کرکوک را به شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) واگذار کرده است. حسینی تغییر مدیرعامل این شرکت را یکی از دلایل تاخیر در صدور مجوز ورود و تخلیه نفتکش‌های حامل نفت کرکوک عنوان کرده است.

تلاش برای مصون ماندن از تحریم‌ها

معاوضه نفتی ایران و عراق یک‌سال قبل کلید خورد. ایران از ارتش عراق در عملیات نظامی کرکوک علیه پیشمرگه‌های اقلیم کردستان حمایت کرد. پس از اینکه بغداد توانست باردیگر منابع نفتی کرکوک را در دست بگیرد، وزیر نفت ایران اعلام کرد که نفت این منطقه به پالایشگاه کرمانشاه منتقل خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این اربیل و آنکارا برای انتقال نفت کرکوک به بندر جیحان ترکیه توافق کرده بودند. حکومت اقلیم کردستان امیدوار بود باردیگر رضایت بغداد برای اجرای توافق با ترکیه را جلب کند.

حال اما پس از چند مرحله تاخیر در حالی که امریکا شرکای تجاری ایران را به اعمال تحریم‌های شدید تهدید می‌کند، تهران و بغداد معاوضه نفت کرکوک را آغاز کرده‌اند.

این در حالی است که مقتدی صدر و همراهان او که خواستار خروج ایران از عراق هستند، توانستند در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسند. تحلیلگران منطقه‌ای پیروزی صدر را نشانه کاهش نفوذ تهران در عراق می‌دانند.

با این حال اجرای این توافق پس از از سرگیری پروازها میان تهران و سلیمانه که چند روز پیش آغاز شد، می‌تواند نشان دهنده تلاش‌های تهران برای بهبود روابط و حفظ جایگاه خود در عراق و اقلیم کردستان باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیروز

    ایکاش آگاهی میتوانست توضیح دهد که چه بر سر خط لوله نفت خام جنوب به پالایشگاه کرمانشاه آمده که حالا نفت خام کرکوگ را کشوری که در مقام سوم صادر کننده نفت خام در جهان بود با افتخار میخواهد وارد کند .