ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه مواضع پ ک ک در شمال عراق را بمباران کرد

رجب طیب اردوغان در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه برای جلب آرای ناسیونالیست‌ها در پی گسترش عملیات نظامی در شمال عراق است.

ارتش ترکیه چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که جنگنده‌های این کشور با بمباران مواضع پ ک ک در شمال عراق، ۶ تن از شبه‌نظامیان کرد را «خنثی» کرده‌ است. در منطق ارتش ترکیه، حنثی کردن در مفهوم کشتن و یا مجروح کردن و یا به اسارت گرفتن به کار می‌رود. این نخستین بار نیست که در آستانه برگزاری انتخابات در ترکیه، اردوغان به عملیات نظامی علیه کردها روی می‌آورد. هدف جلب آرای ناسیونالیست‌های ترکیه است.

۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد، دبار بکر: رجب طیب اردوغان هنگام سخنرانی در کارزار انتخاباتی‌اشک هرگز تا این حد منلطق کردنشین ترکیه در امنیت و آرامش نبوده

به گفته ارتش ترکیه جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور روز گذشته مناطق هاکورک، گارا، متینا، زاب، قندیل و اواسین در شمال عراق را بمباران کردند و ۱۶ هدف را منهدم ساختند.

پس از آنکه ارتش ترکیه، عفرین در شمال سوریه را تصرف کرد، رجب طیب اردوغان از گسترش عملیات نظامی ترکیه تا مرزهای شمال عراق برای مقابله با «اردوگاه‌های ترور» حزب کارگران کرذستان (پ ک ک) خبر داد. دولت مرکزی عراق ابتدا عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور را به نقض تمامیت ارضی خود تعبیر کرد، اما بعدها دولت عبادی و دولت اردوغان به توافق‌هایی در این زمینه دست یافتند.

دولت ترکیه حزب کارگران کردستان را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد. بخشی از نیروهای پ‌ک‌ک در کوه‌های قندیل واقع در شمال عراق و بخشی دیگر در سنجار (شنگال)‌ مستقر هستند. رجب طیب اردوغان سه‌شنبه ۵ ژوئن/ ۱۵ خرداد تهدید کرد که ارتش ترکیه عملیات نظامی خود را به سنجار هم گسترش می‌دهد:

«ما ۴۵۰۰ تروریست را در عفرین خنثی کردیم. آن‌ها پا به فرار گذشتند. نوبت قندیل رسیده و بعدش هم نوبت سنجار است. ما با کسانی که ترکیه را تهدید می‌کنند و می‌خواهند کشورم را نابود کنند، مقابله می‌کنیم.»

اردوغان این سخنان را در کارزار انتخاباتی‌اش در یکی از شهرهای ساحلی دریای سیاه ایراد کرد. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه زودتر از موعد مقرر در ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود. اردوغان در یکی دیگر از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در دیاربکر گفته بود هرگز در مناطق کردنشین ترکیه تا این حد امنیت و آرامش برقرار نبوده است.

در سال ۲۰۱۶ در آستانه برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه که متضمن اختیارات بیشتری برای رئیس جمهور این کشور بود، رجب طیب اردوغان با سخنانی درباره عملیات نظامی علیه پ ک ک و گسترش این عملیات در شمال سوریه و عراق در صدد به دست آوردن آرای ناسیونالیست‌ها برآمده بود. علاوه بر این کردهای محافظه‌کار در جنوب شرقی ترکیه نیز که با پ ک ک مخالف‌اند، اینگونه سخنان را می‌پسندند.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را در فرست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. درگیری‌ها بین پ ک ک و ارتش ترکیه در  جنوب شرقی این کشور سه دهه به دراز کشید. در این درگیری‌ها دست‌کم ۴۰ هزار نفر کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.