ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب دمکرات کردستان ایران مسئولیت حمله به هنگ مرزی سردشت را به عهده نگرفت

فرمانده مرزبانی ناجا می‌گوید دو مرزبان ایرانی در درگیری با «اشرار» (نام مستعار کردهای مسلح مخالف جمهوری اسلامی) کشته شده‌اند. حزب دمکرات کردستان ایران می‌گوید سپاه با مرزبانان درگیر شد.

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که دو مرزبان ایرانی شامگاه سه‌شنبه ۱۵ خرداد در درگیری مسلحانه با حدود ۲۰ نفر از «اشرار» [نام مستعار احزاب مسلح کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران] در سردشت کشته شده‌اند. حزب دمکرات کردستان ایران اما مسئولیت  حمله مسلحانه به هنگ مرزبانی سردشت را به عهده نگرفته و ادعا کرده که دو مرزبانی ایرانی در درگیری با سپاه پاسداران جان خود را از دست داده‌اند.

یک مرزبان ایرانی (عکس: آرشیو)

ابتدا منابع محلی و سپس خبرگزاری جمهوری اسلامی از درگیری مرزبانان ایرانی با افراد مسلح در سردشت خبر دادند. به گزارش ایرنا شامگاه سه‌شنبه ۱۵ خرداد دو مرزبان ایرانی به نام‌های ستوان یکم یوسف پیرانه و استوار یکم محبوب قربانی در درگیری با افراد مسلح در منطقه فعالیت هنگ مرزی سردشت در آذربایجان غربی کشته شدند. این درگیری مسلحانه در برجک مرزبانی کانی سیو رخ داد. سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا به خبرگزاری تسنیم گفته است:

« مرزبانان هنگ مرزی سردشت بعد از صرف افطاری توسط دیده‌بان متوجه می‌شوند یک گروه مسلح از اشرار که حدود ۲۰ نفرند در حال ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران هستند که بلافاصله مرزبانان به منطقه هدف اعزام و با اشرار درگیر می‌شوند.»

سردار قاسم رضایی گفته است که مهاجمان نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند و ناگزیر شدند به خاک عراق متواری شوند.

حزب دمکرات کردستان ایران مسئولیت حمله به هنگ مرزبانی سردشت را به عهده نگرفته است. محمد صالح قادری، یکی از نمایندگان حزب دمکرات کردستان ایران به شبکه روداو گفته است:

«ما درگیری در [سردشت] را تأیید نمی‌کنیم. اما خبرها را پیگیری می‌کنیم.»

«کوردستان‌ و‌ کورد»، سایت رسمی حزب دمکرات کردستان ایران نوشته است دو مرزبان ایرانی در درگیری با نیروهای دیگر جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند:

 «مطابق گزارش‌هایی که در دسترس این حزب است، این افراد در درگیری با نیروهای دیگری از خود رژیم که دارای مقرها و گروه گشت جداگانه از نیروی انتظامی هستند، کشته شده‌اند.»

در دو سال گذشته در مرزهای غربی ایران درگیری‌هایی بین مرزبانان ایران، ارتش و نیروهای سپاه پاسداران با نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران و با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) اتفاق افتاده است.

دی سال گذشته حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که شش نفر از نیروهای سپاه پاسداران را در پیرانشهر کشته است. در آن زمان حزب دمکرات کردستان ایران با انتشار تصاویری گفته بود که نیروهای سپاه به خانه‌های مسکونی حمله کرده بودند و به همین دلیل نیروهای حزب دمکرات با آنها درگیر شده بودند.

منطقه سردشت در استان آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق هم‌مرز است.  دو سال قبل فراکسیون «دولت قانون» در پارلمان عراق تلاش کرده بود لایحه‌ای برای خلع سلاح احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان به تصویب برساند اما این لایحه رأی نیاورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    سایت «کوردستان و کورد» متعلق به حزب دموکرات کوردستان (حدک-جریان مصطفی مولودی) است، نه حزب دموکرات کوردستان ایران (حدکا-جریان مصطفی هجری). حزب اول کلاً مشی مسلحانه ندارد و سالهاست که اسلحه را کنار گذاشته و یکی از دلایل انشعاب آن از بدنۀ حزب نیز همین عدم اعتقاد به مشی مسلحانه بوده است. سایت حدکا «کوردستان مدیا» است که البته آن سایت هم انتساب این حمله به خود را تکذیب کرده و آن را «میان نیروهای تروریستی و ضدمردمی ناجا با گروهی ناشناس» دانسته است. علاوه بر این نیروهای پژاک هم در آتش بس هستند و برخلاف خبر بالا در دو سال گذشته درگیری مسلحانه ای با رژیم ایران نداشته اند.