ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهور افغانستان با طالبان آتش‌بس موقت اعلام کرد

محمد اشرف غنی در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که تا پنجم عید فطر به طالبان فرصت می‌دهد که به راه‌های صلح‌آمیز برای حل بحران بیاندیشد.

رئیس جمهور افغانستان از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر در جنگ علیه طالبان اعلام آتش‌بس کرد. محمد اشرف غنی اما در همان حال اعلام کرد که جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) و شبکه حقانی و سایر گروه‌های تروریستی همچنان ادامه دارد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان (عکس: آرشیو)

محمد اشرف غنی در سخنانی که پنجشنبه ۱۷ خرداد از تلویزیون افغانستان پخش شد، با اعلام آتش‌بس موقت با طالبان تا پایان ماه رمضان سال جاری گفت این آتش‌بس فرصتی است برای طالبان که به این حقیقت پی ببرند که با جنگ نمی‌توان عقل و دل مردم را به دست آورد:

«با اعلام آتش‌بس اقتدار حکومت افغانستان و اراده مردم برای راه‌حل صلح‌آمیز درگیری‌ها در افغانستان را به نمایش می‌گذاریم.»

دوشنبه گذشته بیش از سه هزار نفر از علمای افغانستان در یک اجلاس سراسری با صدور فتوایی حملات انتحاری را حرام اعلام کرده بودند. اعلام آتش‌بس دولت افغانستان با طالبان پاسخی است به فتوای علما در این کشور. هدف از برگزاری این اجلاس گفت‌وگو درباره تروریسم در افغانستان و ضرورت برقراری صلح در این کشور بود. بعد از پایان اجلاس اما علما در حالی‌که خیمه محل برگزاری اجلاس را ترک می‌کردند هدف یک حمله انتحاری قرار گرفتند. در این حمله ۱۴ نفر، از جمله هفت تن از علمای دینی کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه «دولت اسلامی» (داعش)، بدون آن‌که مدرکی ارائه دهد، به عهده گرفت.

اشرف غنی در یک پیام ویدئویی حمله به علمای دینی را «حمله به وارث پیامبر اسلام و مقابله با ارزش‌های اسلام» نامید. رئیس جمهور افغانستان همچنین اعلام کرد که از فتوای این علما حمایت می‌کند.

همزمان با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی و ولایتی افغانستان در اکتبر آینده، این کشور شاهد افزایش اقدامات تروریستی است. همزمان با سخنرانی رئیس جمهور افغانستان در پنجشنبه ۱۷ خرداد و اعلام آتش بس موقت با طالبان، انفجاری در شهر قندهار رخ داد که در نتیجه آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. در ولایت ننگرهار هم در اثر دو انفجار پیاپی در برابر یک مکتب در شهرستان چپرهار این ولایت، ۳ نفر زخمی شده‌اند.

روز گذشته روزنامه واشنگتن‌‌پست گزارش داده بود که جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش نفوذ گروه دولت اسلامی (داعش) از  حملات طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.

ژنرال نورالله قادری، فرمانده ارتش محلی افغانستان به خبرنگار واشنگتن‌پست گفته است که مردم با ارتش همکاری نمی‌کنند و به سبب آشنایی و وابستگی‌های خانوادگی یا طایفه‌ای اعضای طالبان را در خانه‌هایشان پنهان می‌کنند. قادری ایران را به حمایت از طالبان متهم کرده است:

 «صد در صد مطمئنم که ایران از طالبان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌کند، تا آن‌ها را در مقابل داعش قرار بدهد. ایران از طالبان برای محافظت از مرزهایش درمقابل مناطقی که داعش می‌تواند در آنجا حضور داشته باشد، استفاده می‌کند.»

  ۹ اسفند سال گذشته در مذاکرات صلح افغانستان با عنوان «پروسه کابل» که با شرکت نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی در کابل برگزار شد، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از آمادگی برای مذاکرات صلح «بدون پیش‌شرط» با طالبان خبر داده و گفته بود اگر این گروه سلاح خود را زمین بگذارد می‌تواند به‌عنوان یک حزب سیاسی فعالیت قانونی کند.

نیروهای دولتی افغانستان و ارتش آمریکا ۱۶ سال است که با طالبان در جنگند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.