ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده انتخاباتی اردوغان: لغو احتمالی وضعیت اضطراری

اردوغان لغو وضعیت اضطراری را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه موکول کرد. سازمان ملل اما خواهان لغو اختیارات ویژه رئیس جمهور برای تحدید حقوق مدنی قبل از برگزاری انتخابات است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از احتمال لغو وضعیت اضطراری در کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی کشور در ۲۴ ژوئن خبر داد و گفت پس از انتخابات درباره «جزئیات» آن گفت‌وگو خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

در حالی‌که نزدیک به دو هفته بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه نمانده، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور پنج‌شنبه شب ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد در مصاحبه تلویزیونی با دو شبکه «دی» و سی‌ان‌ان» ترکیه گفت: «لغو وضعیت اضطراری در ترکیه در دستورکار ما قرار خواهد گرفت. پس از انتخابات ما درباره جزئیات وضعیت اضطراری بحث خواهیم کرد.»

دولت ترکیه از ماه ژوئیه ۲۰۱۶، کمی پس از کودتای نافرجام، در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و از آن زمان تاکنون آن را تمدید کرده است.

در دوران وضعیت اضطراری پس از کودتا بیش از ۵۰ هزار نفر بازداشت و بیش از ۱۴۰ هزار نفر از شغل خود برکنار یا معلق شدند. در میان این افراد تنها عاملان کودتا قرار ندارند بلکه نیروهای اپوزیسیون و طرفداران کردها، قضات، آموزگاران، استادان دانشگاه و روزنامه‌نگاران نیز دیده می‌شوند. تاکنون بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر در ارتباط با کودتا محاکمه شده‌اند که یک هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها به حبس ابد محکوم شده‌اند.

اردوغان در گفت‌وگوی تلویزیونی خود همچنین تأکید کرد که مقابله با «گروه‌های تروریستی»، از جمله جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا «با جدیت و اقتدار سابق، پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی نیز ادامه خواهد یافت». دولت ترکیه گولن را مسئول کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند.

سازمان ملل از ترکیه خواسته بود که پیش از انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن / ۳ تیر وضعیت اضطراری در کشور را لغو کند. زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه مه سال جاری گفته بود: «دشوار است تصور کنیم که چگونه می‌توان انتخاباتی معتبر را برگزار کرد، در حالی که افکار انتقادی به شدت مجازات می‌شوند.»

کمیسیون نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا که مسئول نظارت بر ارزش‌های دموکراتیک در کشورهای عضو این شورا است نیز در ماه آوریل در بیانیه‌ای تأکید کرد که برگزاری انتخابات ترکیه در وضعیت اضطراری بر خلاف استانداردهای شورای اروپاست: «این شرایط نامطلوب مانع از برگزاری و سازماندهی انتخابات واقعاً دموکراتیک خواهد شد و مشروعیت کلی این انتخابات در پایان این روند به خطر خواهد افتاد.»

طبق برنامه اولیه، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار بود در ۳ نوامبر ۲۰۱۹، پس از برگزاری انتخابات شهرداری در ماه مارس همان سال برگزار شود اما بعد اعلام شد که در تاریخ ۲۴ ژوئن / ۳ تیر برگزار خواهد شد.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که اردوغان با مشکلات اقتصادی روبه‌روست. روز گذشته (پنج‌شنبه)  بانک مرکزی ترکیه بار دیگر نرخ بهره را نسبت به نرخ بهره در اواخر ماه مه، ۴,۲۵ درصد افزایش داد و به رقم ۱۷,۷۵ درصد رساند.

نگرانی‌ها درباره افزایش نفوذ اردوغان بر سیاست‌های پولی و تردید در توانایی بانک مرکزی برای مهار تورم دو رقمی در ترکیه، موجب کاهش ۱۶ درصدی ارزش لیر در سال جاری میلادی شده است. نرخ تورم در ترکیه در ماه مه به ۱۲,۱۵ درصد رسید.

روز گذشته (پنج‌شنبه) ترک‌های مقیم کشورهای مختلف برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۲۴ ژوئن، به پای صندوق‌های رأی رفتند. نزدیک به سه میلیون شهروند ترکیه که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شش کاندیدا از احزاب مختلف حضور دارند و در انتخابات پارلمانی کاندیداهای هشت حزب سیاسی با هم رقابت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.