ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس سه روزه طالبان با نیروهای «داخلی» در افغانستان به مناسبت عید فطر

دو روز پیش اشرف غنی به پیروی از پیشنهاد علمای دینی افغانستان، یک‌هفته‌ آتش‌بس بی‌قیدوشرط با طالبان اعلام کرد. طالبان به آتش‌بس پاسخ مثبت داده اما نیروهای خارجی را از آن مستثنا کرده.

گروه طالبان افغانستان به مناسبت عید فطر آتش‌بس اعلام کرد. پیش از اعلام این آتش‌بس سه‌روزه، دولت افغانستان نیز در جنگ با طالبان به مناسبت عید فطر آتش‌بس یک هفته‌ای اعلام کرده بود.

طالبان پس از درگیری‌های شدید آتش‌بس سه روزه اعلام کرده. این عکس نیروهای افغان در فراه، پس از بازپس‌گرفتن کنترل شهر از طالبان در ۱۹مه را نشان می‌دهد ـ تصویر آرشیوی

طالبان شنبه ۱۹ خرداد / ۹ ژوئن در بیانیه‌ای از آتش‌بس در «روز اول، دوم و سوم عید» خبر داد. آتش‌بس طالبان اما تنها در درگیری با نیروهای «داخلی» است. نیروهای خارجی از این آتش‌بس مستثنا شده‌اند و طالبان گفته حمله به مواضع آنها را ادامه می‌دهد. طالبان همچنین هشدار داده که در صورت حمله به مواضعش از خود دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان نیز دو روز پیش از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر (۲۰ ژوئن) در جنگ علیه طالبان اعلام آتش‌بس بی‌قیدوشرط کرد. محمد اشرف غنی نیز این آتش‌بس را تنها مختص طالبان خواند و گفت که جنگ با گروه‌های افراطی دیگر همچون «دولت اسلامی» (داعش) و شبکه حقانی ادامه خواهد یافت.

غنی این تصمیم را پس از پیشنهاد علمای دینی افغانستان به آتش‌بس با طالبان و صدور فتوی علیه بمب‌گذاری انتحاری اتخاذ کرد. اجلاس این علما در کابل هدف بمب‌گذاری انتحاری داعش قرار گرفت و دست‌کم ۱۴ تن در این حمله کشته شدند.

این نخستین بار است که غنی آتش‌بس «بی‌قیدوشرط» اعلام می‌کند. او ۹ اسفند سال گذشته در مذاکرات صلح افغانستان با عنوان «پروسه کابل» که با شرکت نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی در کابل برگزار شد، از آمادگی برای مذاکرات صلح بدون پیش‌شرط با طالبان خبر داد اما این گروه به پای میز مذاکره نرفت و «حملات بهاری» امسال را با شدت بیشتری پی گرفت.

کاخ سفید با استقبال از آتش‌بس کابل با طالبان از آمادگی‌اش برای مشارکت در هرگونه مذاکرات احتمالی صلح خبر داده بود. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز از طالبان خواسته بود که آتش‌بس را بپذیرد.

همزمان با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی و ولایتی افغانستان در اکتبر آینده، این کشور شاهد افزایش حملات تروریستی و درگیری بین مخالفان مسلح و نیروهای ارتش است.

دو هفته پیش نیروهای امنیتی افغانستان در هفت ولایت این کشور با نیروهای طالبان درگیر بودند. نمایندگان این ولایت‌ها دولت مرکزی را به «بی‌برنامگی» برای مقابله با پیشروی‌های طالبان متهم می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.