ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: قطعاتی از موشک‌های شلیک‌شده از یمن به عربستان سعودی ساخت ایران است

رویترز به گزارش دو سالانه آنتونیو گوترش به شورای امنیت دست یافته که در آن از کمک‌های تسلیحاتی جهموری اسلامی به شیعیان حوثی سخن رفته اما گفته شده که تاریخ ارسال آن‌ها معلوم نیست.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی محرمانه به شورای امنیت سازمان ملل گفته که قطعاتی از موشک‌های شلیک‌شده از سوی شیعیان حوثی یمن به خاک عربستان سعودی، ساخت ایران بوده است.

یکی از انواع موشک‌های حوثی‌ها ـ تصویر آرشیوی

به‌گزارش رویترز، آنتونیو گوترش در این گزارش، که گزارش دو سالانه او درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران است، آورده است که بقایای موشک‌هایی که حوثی‌ها از تابستان سال ۲۰۱۷ تاکنون به عربستان سعودی شلیک کرده‌اند، نشان می‌دهند که قطعات آن‌ها در ایران ساخته شده و طراحی آن‌ها به «یکی از موشک‌های معروف» ایران شبیه است.

با این حال گوترش گفته که سازمان ملل قادر نیست دریابد که این موشک‌ها، قطعات و تکنولوژی آن‌ها چه زمانی از ایران به یمن منتقل شده و از این رو نمی‌تواند تعیین کند که آیا قطعنامه شورای امنیت درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران نقض شده یا خیر.

در جنگ یمن، در یک سو نیروهای ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی قرار دارند که از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن حمایت می‌کنند و در سوی دیگر شورشیان حوثی هستند که ایران از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر نبردها میان این دو جبهه در اطراف بندر حدیده جریان دارد که نیروهای ائتلاف سعودی گفته‌اند به نزدیکی فرودگاه این بندر رسیده‌اند. تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش دو سالانه خود همچنین از کشف پهپاد مسلح توسط امارات متحده عربی و تسلیحات دیگر در بحرین و بررسی آن‌ها توسط کارشناسان سازمان ملل خبر داده و گفته است برخی از این تسلیحات ساخت ایران هستند. اما معلوم نیست که این تجهیزات پس از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ از ایران ارسال شده باشند.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش گفته بود که این کشور به شیعیان حوثی سلاح ارسال نمی‌کند.

رویترز گفته است که دبیرکل سازمان ملل این گزارش را در تاریخ ۱۲ ژوئن / ۲۲ خرداد به شورای امنیت فرستاده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.