ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌آبی ۷۰ درصد جمعیت ایران را تهدید می‌کند

کم‌آبی در ایران روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. یک مقام مسئول برنامه‌های توسعه را عامل ایجاد کم‌آبی دانسته و گفته: شاخص‌های محیط‌زیست در ایران ننگین است.

پس از اعلام ورود شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به مسئله کم‌آبی، رئیس سازمان محیط زیست ایران هم گفت: صدور مجوز برای صنایع آب‌بر متوقف شده است.

بی‌آبی ۷۰ درصد جمعیت ایران را تهدید می‌کند

کم‌آبی در ایران به مرحله بحرانی رسیده است. دولت کشت برخی محصولات در سالجاری را به دلیل کم‌آبی در برخی مناطق ممنوع اعلام کرده است. همزمان آب آشامیدنی بسیاری از روستاها با تانکر تامین می‌شود. اعتراض‌های پراکنده به کم‌آبی ادامه دارد.

ابوالفضل حسن‌بیگی رئیس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ۱۲ خرداد اعلام کرد: به شورای عالی امنیت ملی ماموریت داده شده تا در جهت تامین و تقسیم آب دستورالعمل‌های سریع و مناسبی را تدوین و ابلاغ کند.

به گفته او در همین راستا شورای عالی آب نیز تشکیل و چند جلسه برای بررسی و مدیریت بحران آب در سه استان یزد، کرمان و اصفهان برگزار کرده است.

آنگونه که حسن‌بیگی گفته، شورای عالی امنیت ملی تا یک‌ماه آینده در باره شیوه تامین و تقسیم آب در مناطق بحرانی به لحاظ آب تصمیم خواهد گرفت.

حال اما پیش از آنکه شورای عالی امنیت ملی به نتیجه‌ای دست یابد، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی از ممنوعیت صدور مجوز برای صنایع آب‌بر خبر داده است.

او شامگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد گفت که از ابتدای سالجاری به سازمان‌ها ابلاغ شده تا هیچ صنعت آب‌بر جدیدی ایجاد نشود.

کلانتری سیاست‌های نادرست دولت در ایجاد صنایع آب‌بر در مناطق کم‌آب و خشک را یکی از دلایل بحرانی شدن وضعیت آب دانست.

او گفت: « ما نسبت به استقرار آمایشی کشور بی‌توجه بوده‌ایم. درواقع در مناطقی که  آب وجود ندارد اجازه داده شده تا صنعت آب‌بر مستقر شود، مانند شهر چند میلیونی اصفهان که آب آشامیدنی ندارد، حال آنکه آب‌برترین صنایع کشور در اصفهان ایجاد شده است.»

شاخص‌های محیط زیست ایران ننگین است

رئیس سازمان محیط زیست ایران وضعیت سرانه آب در ایران را بحرانی توصیف کرد. به گفته او سرانه آب در ایران به کمتر از ۵۰۰ متر مکعب رسیده است، در حالیکه سرانه کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب بیانگر شرایط بحرانی است.

کلانتری در ادامه شاخص‌های محیط‌زیست در ایران را «ننگین» توصیف کرد و گفت: « ایران در راستای حفظ محیط‌ زیست یکی از کشورهای سرافکنده در دنیاست و حتی جرأت نداریم شاخص‌های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کنیم.»

او در ادامه وضعیت تالاب‌ها در ایران را هم بحرانی خواند و گفت: «تمام تالاب‌ها خشک شده است، هیچ تالابی زنده نیست».

کلانتری سیاست‌های خودکفایی مواد غذایی و کشاورزی را از دلایل اصلی خشکیدن تالاب‌ها دانست و افزود: « این مشکلات را خودمان به‌وجود آوردیم، نباید مشکل را به گردن دیگران بیاندازیم».

کم‌آبی جدی است

رئیس سازمان محیط زیست از مسئولان جمهوری اسلامی خواست: «دست از رفتارها و سیاست‌های نامتوازان بردارند و به شاخص‌های محیط‌زیست توجه کنند».

به گفته او سیاست‌های نادرست در حوزه سدسازی موجب بحران بی‌آبی و خشکیدن دریاچه‌ها شده است.

کلانتری گفت که تنها در رودخانه‌های ارومیه ۳۷ سد ساخته شده و همین سدها دریاچه ارومیه را خشک کرده است.

او ورود آب به ایران را حدود یک‌سوم میزان برداشت از منابع آبی برآورد کرد و گفت: با این وضعیت حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران در معرض خطر بی‌آبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهشید

    بخش هایی از مقاله: "ما نسبت به استقرار آمایشی کشور بی‌توجه بوده‌ایم. درواقع در مناطقی که آب وجود ندارد اجازه داده شده تا صنعت آب‌بر مستقر شود، مانند شهر چند میلیونی اصفهان که آب آشامیدنی ندارد، حال آنکه آب‌برترین صنایع کشور در اصفهان ایجاد شده است." "رئیس سازمان محیط زیست ایران وضعیت سرانه آب در ایران را بحرانی توصیف کرد. به گفته او سرانه آب در ایران به کمتر از ۵۰۰ متر مکعب رسیده است، در حالیکه سرانه کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب بیانگر شرایط بحرانی است." "کلانتری در ادامه شاخص‌های محیط‌زیست در ایران را «ننگین» توصیف کرد" " ایران در راستای حفظ محیط‌ زیست یکی از کشورهای سرافکنده در دنیاست و حتی جرأت نداریم شاخص‌های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کنیم" "تمام تالاب‌ها خشک شده است، هیچ تالابی زنده نیست" "این مشکلات را خودمان به‌وجود آوردیم، نباید مشکل را به گردن دیگران بیاندازیم" "او ورود آب به ایران را حدود یک‌سوم میزان برداشت از منابع آبی برآورد کرد و گفت: با این وضعیت حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران در معرض خطر بی‌آبی قرار دارد."