ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین روز آتش‌بس افغانستان: دیدارهای دوستانه طالبان و نیروهای امنیتی در کابل و چند شهر دیگر

اولین روز آتش‌بس در افغانستان موفق بود. نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان روز دوم در رویدادی بی‌سابقه در چندین شهر یکدیگر را در آغوش گرفتند، عید را تبریک گفتند و سلفی انداختند.

شنبه ۲۶ خرداد دومین روز از آتش‌بس طالبان افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور است که با عید فطر آغاز شد. بنا به گزارش رسانه‌های افغانستان، نیروهای طالبان به کابل وارد شده‌اند و مورد استقبال وزیر داخله افغانستان و نیروهای پلیس این کشور قرار گرفته‌اند.

سربازان افغان و نیروهای طالبان با یکدیگر عکس می‌اندازد ـ شنبه، ۲۶ خرداد، توئیتر

نیروهای پلیس افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان در رویدادی بی‌سابقه در پایتخت این کشور و چند شهر دیگر کنار یکدیگر پایان ماه رمضان را جشن گرفتند، به یکدیگر عید را تبریک گفتند، و با هم عکس سلفی گرفتند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این رویداد بی‌سابقه دست‌کم در جنوب کابل، ولایت لوگر، ولایت زابل و ولایت میدان وردک گزارش شده است.

ویس برمک، وزیر داخله افغانستان نیز در یکی از دروازه‌های کابل در «پل کمپنی» به استقبال نیروهای طالبان رفت. از آنجا هم یک عکس سلفی بیرون آمده:

— Anisa.Shaheed (@AnisaShaheed1) June 16, 2018


نیروهای طالبان پرچم سفید این گروه با نقش «لا اله الا الله» را در دست داشتند و آن را در کابل برافراشتند.

طالبان شنبه ۱۹ خرداد / ۹ ژوئن در بیانیه‌ای از آتش‌بس در «روز اول، دوم و سوم عید» خبر داد. آتش‌بس بی‌سابقه طالبان اما تنها در درگیری با نیروهای «داخلی» است. نیروهای خارجی از این آتش‌بس مستثنا شده‌اند و طالبان گفته حمله به مواضع آنها را ادامه می‌دهد.

پیش از آن محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر (۲۰ ژوئن) در جنگ علیه طالبان اعلام آتش‌بس بی‌قیدوشرط کرد. او جمعه با آغاز آتش‌بس اعلام‌شده از سوی طالبان خواستار تمدید آن شد.

اشرف غنی از طالبان خواست تا به جای بازگشتن به کارزار جنگ، به سر میز مذاکره بازگردند.

طالبان پیش‌تر گفته که دولت افغانستان را دست‌نشانده می‌داند و تنها با ایالات متحده بر سر سرنوشت افغانستان مذاکره می‌کند. واشنگتن اما هرگونه مذاکره با طالبان را رد کرده و گفته این گروه باید با دولت قانونی در کابل وارد مذاکره شود.

آتش‌بس موفق

مسعود عزیزی، معاون وزیر داخله افغانستان شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت که بر روند آتش‌بس در سرتاسر افغانستان نظارت می‌شود.

به گفته او «خوشبختانه هیچ حمله‌ای رخ نداده».

والی‌های هلمند، قندهار و زابل گفته‌اند که هر دو طرف به آتش‌بس وفادار بوده‌اند و در ۲۴ ساعت گذشته درگیری خشونت‌باری بین آنها رخ نداده.

اعضای گروه‌های حامی حقوق بشر دیدار کوتاهی بین نیروهای افغان و شورشیان طالبان در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند تدارک دیدند. لشکرگاه در ماه‌های اخیر محل یکی از شدیدترین نبردها بین طالبان و نیروهای افغان بوده است.

به گزارش رویترز، مردان و زنان این شهر پیرامون سربازان افغان و شورشیان طالبان تجمع کردند و از آنها خواستند تا سلاح‌ها را غلاف کنند و یکدیگر را در آغوش بگیرند.

در قندوز، مرکز ولایت قندوز نیز که درگیری‌های خونینی بین طالبان و ارتش افغانستان جریان داشت، دیدارهای دوستانه‌ای بین دو طرف برگزار شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.