ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجاوزهای گروهی در ایرانشهر: «فرد دستگیرشده سرمایه‌دار و غنی است»

امام جمعه ایرانشهر که خبر تجاوزهای گروهی این شهر را فاش کرد، می‌گوید عاملان آن از «زر و زور» برخوردار بوده‌اند. شماری از شهروندان ایرانشهر در مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند.

مولوی طیب ملازهی، امام جمعه ایرانشهر در خطبه‌های عید فطر از ۴۱ مورد تجاوز گروهی اخیر در این شهر استان سیستان و بلوچستان پرده برداشت. پس از آن رسانه‌های ایران از دستگیری «عامل اصلی ربایش دختران» در ایرانشهر خبر دادند. مولوی طیب ملازهی اکنون می‌گوید که عاملان تجاوزها «زر و زور» داشته‌اند. در واکنش به این خبر، شماری شهروندان ایرانشهر در مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

امام جمعه ایرانشهر

محمد خانی، دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر شنبه ۲۶ خرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران گفت که «به دنبال ربایش دختری توسط افراد ناشناس ... عامل اصلی این پرونده دستگیر شده و تحقیقات در رابطه با علل ربایش و دستگیری همدستان فرد دستگیرشده ادامه دارد».

دادستان ایرانشهر درحالی از اتهام «ربایش» سخن گفت که نبی بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر همزمان در بیانیه‌ای از «قضیه زشت و شنیع اخیر در سطح شهر» خبر داد و متهم دستگیرشده را «عامل اصلی قضیه» معرفی کرد.

خطبه‌های عید فطر امام جمعه ایرانشهر ابتدا جزئیات این ماجرا را فاش کرد. به گزارش «بلوچ‌نیوز»، مولوی طیب ملازهی گفته بود که بر اساس اعتراف‌های یک متهم بازداشت‌شده پس از شکایت یکی از قربانیان، مشخص شده است که یک «تیم» مسئول تجاوز گروهی به ۴۱ دختر در شهرستان ایرانشهر است.

او مدعی شده بود که بخشی از این تجاوزها در ماه رمضان رخ داده و متهمان به اجرای آن «از همین بچه‌های من و شما بوده‌اند که اگر اسمشان را بگویم عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد.»

ویدئوی سخنان او:

فرماندار: هنوز چیزی قطعی نشده

فرماندار ایرانشهر شنبه در گفتگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) هشدار داد که هنوز هیچ جزئیاتی، از جمله شمار قربانیان تجاوز گروهی در این پرونده با قطعیت مشخص نشده است.

نبی بخش داوودی گفت:

«اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر مستلزم آزمایشات و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تامین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق در این‌باره منتشر خواهد شد.»

اما امام جمعه ایرانشهر به ایلنا گفت که منبع اطلاعات او «اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده» است و افشای این پرونده برای آن صورت گرفته که موضوع «پیگیری شوند و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود.»

«زر و پول»

مولوی طیب ملازهی در ادامه به ایلنا گفته است که شمار قربانیان تجاوز (۴۱ زن) در اعترافات فرد دستگیرشده به خانواده یکی از این قربانیان فاش شده است. او جزئیات بیشتری ارائه نداد.

او همچنین متهم دستگیرشده را «سرمایه‌دار و غنی» توصیف کرد و گفت:

«متاسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دو گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود.»

هر چند ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در واکنش به اظهارات مولوی طیب ملازهی گفته «جزییاتی که تاکنون در مورد این پرونده اعلام شده و ادعایی که آقای مولوی درنمازجمعه داشته به هیچ وجه مورد تایید ما نیست».

محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس ایران نیز اصل موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر را تأیید کرده اما گفته آمار دقیق آن هنوز مشخص نیست.

این نماینده گسترش حاشیه‌نشینی، قرارداشتن ایرانشهر در مسیر قاچاق، ساختار قدیمی نیروی انتظامی، عدم استفاده از نیروهای بومی در تشکیلات انتظامی، عدم تجهیز پلیس، نبود مکان‌های تفریحی و فرهنگی و بیکاری را از عوامل موثر در بروز چنین واقعه‌ای دانست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    سکوت نکنیم سکوت نکنید بنا بر اخبار منتشر شده باندی در ایرانشهر به چهل و یک زن و دختر تجاوز کرده است آنان به جنایت خود اقرار نموده اند اما در حال حاضر فقط چهار نفر شکایت کرده اند. لازم است بدانیم قربانی تجاوز بودن ننگ نیست. ننگ بر دامن متجاوزان و مسئولان بی کفایت است کسانی که حقوق زنان را پایمال می کنند و زنان را سرکوب می کنند. اگر زنان مورد تجاوز امروز شکایت نمی کنند ناشی از فقر فرهنگی است که در این مناطق وجود دارد فقر فرهنگی که ریشه اش در فقر اقتصادی مردم این خطه است با این حال باید زنان ستمدیده ترس از آبرو را کناری گذارند و از حقوق خود دفاع کنند با صدای بلند باید فریاد بزنیم اگر قربانی تجاوز هستید سکوت نکنید. بر هر انسان آزاده ای است که صدای #دختران_و_زنان_ایرانشهر شود باید این سکوت را شکست بیایید سکوت نکنیم بیایید سکوت نکنید. ✍️احمد معلم از زابل #صدای_بی_صدایان #صدای_محرومان_و_مطرودان

  • احسان

    حالا ما باید از آقای امام جمعه متشکر و ممنون باشیم یا از آقای نماینده که تجاوز را تأیید کرده؟ و احتمالاً از آقای فرماندار متنفر باشیم که زیر بار هیچ کدام از اتهامات به متجاوز نرفته! چرا همیشه در این جریانات یکعده پلیس خوب و یکعده پلیس بد هستند؟ و در نهایت هردو یک راه را می‌روند؟ جالب آنجاست که هیچ نامی از فرد دستگیر شده نیست! نه امام جمعه و نه وکیل‌الدوله غیرت نام بردن از متجاوز را ندارند! در این مملکت یک‌مشت بی‌پدر، شده‌اند وکیل و وزیر و امام جمعه و ... و با آبرو و شرف مردم ایران بازی می‌کنند. این حکومت باید برچیده شود، راه دیگری نیست.

  • اشکان

    نماینده ایرانشهر یک چیز را نگفت: فرهنگ نکوهش قربانیان تجاوز. در ایران اگر دختری مورد تجاوز یا هر نوع آزار جنسی قرار بگیرد, گفته میشود که تقصیر خودش بوده.لابد لباس خوبی نداشته. لابد عشوه گرانه و با ادا و اطوار صحبت کرده بود. لابد خودش هم بدش نمی آمد! و "لابد"های دیگری که یعنی کرم از خود درخت است. این هم نتیجه این فرهنگ. 41 تجاوز انجام شده ما تازه فهمیده ایم! اگر ترس از آبرو و ناموس نبود و همان قربانی اول رفته بود شکایت کرده بود, 40 نفر بعدی قربانی نمیشدند...