ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنرانی انتقادی دمیرتاش، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از زندان

کاندیدای حزب دموکراتیک خلق‌ها پس از ۲۰ ماه زندان در تلویزیون دولتی ظاهر شد و در سخنرانی انتخاباتی خود از «رژیم سرکوبگر» اردوغان سخن گفت و سیاست‌های اقتصادی آن را مورد انتقاد قرار داد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر اصلی حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب طرفدار حقوق کردها در ترکیه که از نوامبر ۲۰۱۶ زندانی است، کاندیدای این حزب در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور است. او در یک سخنرانی انتخاباتی تلویزیونی که از زندان پخش می‌شد حزب حاکم «عدالت و توسعه» را متهم کرد که او را به دلایل سیاسی بازداشت کرده است.

سخنرانی انتخاباتی، صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها از شبکه دولتی تی‌آرتی گخش شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، صلاح‌الدین دمیرتاش یکشنبه ۱۷ ژوئن / ۲۷ خرداد از شبکه دولتی تی‌آر‌تی ترکیه گفت: «تنها دلیلی که من در این‌جا هستم این است که حزب عدالت و توسعه (حزب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه)  از من ترس دارد.»

او دولت کنونی ترکیه را «سرکوبگر» و «استبدادی» خواند و از سیاست‌های اقتصادی و منطقه‌ای آن، از فشار بر مردم بر اثر گرانی و «جنگ‌طلبی‌ها»ی دولت، انتقاد کرد و از مردم خواست تا با شرکت فعالانه در انتخابات مانع از پیشبرد سیاست‌های دولت کنونی شوند.

مسئولان حکومتی به صلاح‌الدین دمیرتاش اجازه ندادند که در استودیوی تلویزیونی شبکه تی‌آرتی‌ ظاهر شود و او در حالی که لاغر شده بود در برنامه‌ای که از سلول او در زندان ادیرنه، واقع در شمال غرب ترکیه ضبط شده بود سخنرانی کرد.

در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شبکه تی‌آرتی بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود که تنها کارزار انتخاباتی رجب طیب اردوغان را پوشش می‌دهد و دیگر کاندیداها، و به‌ویژه صلاح‌الدین دمیرتاش را نادیده می‌گیرد. این نخستین بار بود که یک کاندیدا از زندان سخن می‌گفت.

دمیرتاش با دعوت مردم به انتخاب «آزادی» و بیان این‌که «ما قصد نداریم کشورمان به گذشته و غارهای تاریک فرو رود»، گفت: «آن‌چه ما در حال تجربه آن هستیم عنصری از یک رژیم استبدادی است. اما بخش ترسناک سناریوی آن همچنان در پیش رو و در چشم‌انداز است.»

دمیرتاش افزود: «آن‌ها با گناهکار اعلام کردن من آشکارا قانون اساسی را نقض می‌کنند، هرچند که هیچ محکومیت قانونی علیه من وجود نداشته تلاش می‌کنند تا برای هدایت مردم از آن سوءاستفاده می‌کنند.»

کاندیدای زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها به مردم گفت نگران او نباشند، او را اگر ۲۰ سال هم در زندان نگه دارند مسئله‌ای نیست. اما نگرانی او وضعیت مردم و ناعدالتی‌ها است.

صلاح‌الدین دمیرتاش، وکیل ۴۵ ساله به‌همراه حدود ۱۰ نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه، ۴ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۴ آبان ۱۳۹۵) در پاکسازی‌ها و بازداشت‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه همان سال بازداشت شد.

او متهم به تبلیغات به سود حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شده است، حزبی که دولت ترکیه آن را «تروریست» می‌خواند و با آن در جنگ است. دمیرتاش و حزب‌اش این اتهام را رد می‌کنند و گناه دمیرتاش را حمایت مسالمت‌آمیز از حقوق کردها و مخالفت با رژیم اردوغان می‌دانند. این خطر وجود دارد که دمیرتاش به ۱۴۲ سال زندان محکوم شود.

با این حال او در سخنان تلویزیونی‌اش تأکید کرد که «شکی نداشته باشید که اگر مقامات قضایی از برتری قانون و نه انتظارات دولت پیروی کنند، من در اسرع وقت در برابر قانون تبرئه خواهم شد.»

به‌رغم این محدودیت‌ها حزب دموکراتیک خلق‌ها دمیرتاش را به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری این حزب معرفی کرده است. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با انتخابات پارلمانی قرار است یکشنبه آینده، ۲۴ ژوئن برگزار شود.

دمیرتاش با وجود آنکه در زندان است همچون گذشته با فاصله بسیار محبوب‌ترین سیاستمدار کرد محسوب می‌شود. او با مخالفت با سرکوب دولت و ترورهای پ‌ک‌ک پیام‌آور صلح و آشتی است. برخی از رسانه‌ها او را به دلیل شخصیت کاریزمایش «اوبامای کُرد» نامیده‌اند.

دمیرتاش در انتخابات ۲۴ ژوئن رأی کافی برای مرحله دوم به‌دست نخواهد آورد اما می‌تواند کمک کند که اردوغان به دور دوم کشیده شود.

صلاح‌الدین دمیرتاش در یکی از دادگاه‌های خود گفته بود: «ما (کردها) نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می‌کنیم. ما کلید آن هستیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.