ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی فرزند محمد ثلاث: پدرم را قبل از دادگاه گریم می‌کردند تا آثار شکنجه‌‌ها را بپوشانند

پسر درویش اعدامی با انتشار پیامی ویدیویی می‌گوید اعدام را دو روز زودتر از موعد در یک فضای کاملاً امنیتی برگزار کردند. بعد هم دروغ گفتند و جنازه را روانه بروجرد کردند.

علی، فرزند محمد ثلاث، درویش گنابادی که دوشنبه ۲۸ خرداد دو روز زودتر از موعد اعدام شد، با انتشار پیامی ویدیویی اعلام کرده که پدرش را پیش از آغاز جلسات دادگاه گریم می‌کردند که آثار شکنجه آشکار نشود. علی ثلاث می‌گوید بعد از اعدام هم جنازه پدرش را مخفیانه روانه بروجرد کردند که پزشکی قانونی نتواند آثار شکنجه را تشخیص دهد و تأیید کند. مقامات قضایی اما در همان حال به دروغ به خانواده اعدامی گفتند جنازه ثلاث در بی‌بی سکینه دفن شده است. عفو بین الملل، وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید اعدام محمد ثلاث را محکوم کرده اند.

بامداد سه‌شنبه ۲۹ خرداد: محل دفن محمد ثلاث در محاصره نیروهای امنیتی یک روز بعد از اعدام و خاکسپاری

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه بامداد دوشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد که حکم قصاص محمد ثلاث، یکی از دراویش گنابادی نعمت‌اللهی که به اتهام قتل سه نفر به اعدام محکوم شده بود، صبح روز دوشنبه اجرا شده است. عفو بین‌الملل قبل از اجرای حکم اعلام کرده بود که پرونده محمد ثلاث، مشکلات دستگاه قضایی ایران را برای همگان آشکار می‌کند: انتقام‌جویی به جای اجرای عدالت. اعتراف‌گیری تحت شکنجه به جای تحقیق درباره پرونده. علی، فرزند محمد ثلاث در پیام ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌گوید دو روز زودتر از موعد، در یک فضای کاملاً امنیتی، نزدیک سحر محمد ثلاث را اعدام کردند اما تا دو ساعت خبر را پنهان نگه داشتند:

«شب دم زندان رجایی نیروهای مسلح را مستقر کرده بودند: ضد شورش، امنیت، اطلاعات. دو طرف خیابان را بسته بودند و به ما هم نگفته بودند که می‌خواهند امشب این کار [اعدام] را بکنند. ما داشتیم کارهای ادارای را انجام می دادیم که خبر رسید بابامان را دو ساعته برده‌اند بروجرد و خاکش کرده‌اند.»

علی ثلاث در این پیام به اعتراف‌گیری از پدرش تحت شکنجه اشاره می‌کند:

«وکیلم به من زنگ زد و گفت بگویید [جسد اعدامی را] ببرند پزشکی قانونی. قانون این حق را به شما می‌دهد. شکنجه‌هایی که شده بود خدای بالا سر شاهد است که هنوز جاهایش بود. پر سرش بخیه بو. سرش را که پایین می‌گرفت بخیه‌ها معلوم می‌شدند. قبل از برگزاری جلسات دادگاه او را گریم می‌کردند که بخیه‌ها زیاد معلوم نشود.»

پیام ویدیویی علی فرزند محمد ثلاث

یکشنبه ۲۷ خرداد نیز خانواده محمد ثلاث آخرین ملاقات خود را با این درویش گنابادی درزندان رجایی شهر کرج انجام دادند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و هدر نوئرت، سخنگوی کاخ سفید در پیام‌های جداگانه‌ای اعدام محمد ثلاث را محکوم کرده‌اند و از همه متحدان و هم‌پیمانان آمریکا خواسته‌اند که برای محکوم کردن اعدام محمد ثلاث به آمریکا بپیوندند. هدر نائورت سخنگوی وزارت  خارجه آمریکا نیز گفته است:

«مردم ایران شایسته حکومت قانون، زمامداری شفاف و و مسوولیت پذیر و احترام به حقوق بشر و آزادیهای بنیادین هستند، نه مجازات‌های بیرحمانه که همواره با ماهیت این رژیم آمیخته است.»

عفو بین‌الملل نیز عصر روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد:

«مقامات ایران در مورد استفاده از مجازات اعدام سوابق ناگواری دارند. این اعدام هم اتفاقی عجیب و غم‌انگیز بود که فاصله آن از عدالت غیرقابل انکار است. آن‌چه رخ داد در تقابل با اعتراضات گسترده مردم به این حکم و رفتاری نه از سر عدالت بلکه تنها برای انتقام‌جویی بود.»

محمد ثلاث در روزهای منتهی به اجرای حکم اعدامش گفته بود زیر شکنجه بوده تا علیه خود اعتراف کند. دادگاه در حکم خود به اعترافات او استناد کرده بود. ثلاث اجازه دسترسی به «وکیل انتخابی» خود را نداشت و مقامات قضایی جمهوری اسلامی به درخواست‌های مکرر وکیل تسخیری او برای ارائه شواهد مبنی بر بی‌گناهی‌ ثلاث نیز اعتنایی نکردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mehdi taheri

    بنده خودم منتقد حکومت اسلامی هستم و لی اینکه از یک قاتل جانی حمایت بکنم چونکه چند مامور حکومت راکشته و به نفع ما عمل کرده تعجب می کنم شما خودتان هم از خشونت و کشتن خوشتان می اید به شرطی که طرف مقابلتان باشد .

  • کارو

    به یاد بیاورید توئیت های حضرات اصلاح طلب را که در همان ساعت های اول ماجرای گلستان هفتم اصرار داشتند که شهید ثلاث عامل حادثه بوده است. به یاد بیاورید توئیت ابطحی اصلاحطلب را که دراویش را به خاطر اعتراضشان به حکومت ولایت وقیح، داعشی خواند. شرم بر این جماعت و آن ها که امروز سرشان را زیر برف کردند و خاک در چشم مردم پاشیدند. نام شهید راه حق محمد یاور ثلاث در کنار حلاج ها و عین القضات ها و نیکمرد طاهری ها و فردین حسینی ها و حسن رضوی ها و محمد قنبری ها جاودانه خواهد شد. ننگ بر حکومتی که 40 سال با ترس و وحشت و اعدام و خفقان حکومت کرده، ننگ بر جمهوری اعدامی ایران.

  • شریف

    همکاری با این نظام جنایت پیشه تحت هر عنوان و بهر دلیلی ناموجه است. وظیفه دولت روحانی بود که در این مورد دخالت کرده و وضعیت را برای مردم شفاف کند. اما ایشان ترجیح داد تا سکوت کند و خون دیگری به ناحق بر زمین ریخته شود. کسانی که به هر دلیلی از این دولت منافق حمایت می‌کنند چه توجیهی برای خود دارند؟ نیروهای امنیتی و قوه قضاییه به آشکارا مرتکب قتلی دیگر شدند که به گواه بسیاری توطئه‌های بسیار در پس آن نهفته بود، و تنها بیگناه این جریان سرش بالای دار رفت! رؤسای این رژیم ولایت فقیه هر یک مهره کشوری بیگانه‌اند. روزی این مسئله برای همگان روشن خواهد شد.