ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیژن زنگنه: نفت سلاح نیست

نشست ۱۷۴ اوپک پر چالش است. ایران، عراق و ونزوئلا با افزایش میزان تولید نفت خام برای جبران سهم ایران مخالف‌اند. عربستان و روسیه موافق‌اند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هنگام ورود به وین برای شرکت در اجلاس اوپک در اعتراض به درخواست رئیس جهمور آمریکا از اوپک برای افزایش تولید و ایجاد ثبات در بازار نفت خام در جهان بعد از تحریم نفتی ایران گفت نه اوپک یک سازمان سیاسی است و نه نفت یک سلاح است.

۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد، وین: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در بدو ورود به هتل کمپینسکی وین

وزیران نفت کشورهای تولیدکننده نفت خام سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد برای شرکت در نشست ۱۷۴ اوپک در وین گرد آمدند. این نشست جمعه هفته جاری برگزار می‌شود. رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای که به تاریخ ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت در سایت کاخ سفید درج شد، به وزارتخانه‌های خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا اطلاع داد که بر اساس   آخرین آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آوریل سال جاری و همچنین با در نظر داشتن اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت خام در برخی کشورهای صادرکننده نفت و میزان ذخایر استراتژیک نفت خام در جهان، او، دونالد ترامپ به این نتیجه رسیده که کشورهای تولیدکننده نفت خام می‌توانند افت صادرات نفت ایران بعد از اعمال تحریم‌های نفتی علیه این کشور در نوامبر سال جاری را جبران کنند. ونزوئلا، ایران و عراق با درخواست ترامپ مخالف‌اند. روسیه و عربستان اما در این زمینه به توافق رسیده‌اند. کویت هم به ثابت نگه داشتن میزان تولید نفت خام بی‌رغبت نیست. روسیه که عضو اوپک نیست با عربستان به توافق رسیده و عملاً هدایت اوپک را به دست گرفته است.

بیژن نامدار زنگنه شامگاه سه‌شنبه در بدو ورود به هتل کمپینسکی وین، در جمع خبرنگاران در واکنش به درخواست ترامپ برای افزایش تولید نفت خام و ثابت نگه داشتن قیمت نفت گفت:

«برای من و برخی اعضای اوپک بسیار مهم است که بازار نفت غیر سیاسی باشد، بر اساس منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمل کند و مبتنی بر عرضه و تقاضا پیش برود. اوپک سازمانی نیست که از دستورهای رئیس جمهوری آمریکا پیروی کند. آقای ترامپ فکر می‌کند می‌تواند آنچه را می‌خواهد به اوپک تحمیل کند و با توسل به اعمال تحریم‎ها علیه دو عضو مهم سازمان، بازار را با مخاطره مواجه سازد. به همین منظور از اوپک توقع دارد تغییراتی در تصمیمات خود بدهد تا به کاهش قیمت‎ها کمک کند.»

بانک جهانی اعلام کرده که اگر قیمت هر بشکه نفت خام به ۸۸ دلار برسد، عربستان سعودی می‌تواند هزینه‌های جنگ یمن را تأمین و کسری بودجه‌اش را جبران کند. ایران برای تأمین مخارجش با میزان کنونی صدور نفت، به نفت ۶۸ دلاری نیاز دارد. علاوه بر این تولید نفت خام در ونزوئلا هم به دلیل ناآرامی‌های اجتماعی و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور کاهش یافته است. موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که مصرف نفت خام در سال ۲۰۱۸ به ۱,۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. تصمیم‌گیری درباره اتمام توافق کاهش تولید، نیاز به اجماع اعضای اوپک دارد. زنگنه در وین گفت:

«اوپک سازمانی مستقل است و یک سازمان آمریکایی نیست و تفاوت بسیار مهمی بین اوپک و IEAو EIA وجود دارد. اوپک سازمانی نیست که دستور کارش را از آمریکا بگیرد و آن را اعمال کند. اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست.»

انتظار می‌رود که در نشست ۱۷۴ اوپک تولید نفت خام به میزان یک میلیون بشکه در روز که بیش و کم برابر است با کاهش تولید نفت ایران در اثر تحریم‌ها افزایش یابد. با خروج آمریکا از برجام قیمت نفت خام در ماه مه سال جاری به ۷۲,۴۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده است. با افزایش تولید نفت خام، کشورهایی مانند عربستان سعودی پول بیشتری به دست می‌آورند و در همان حال جمهوری اسلامی از بخشی از درآمد نفتی خود محروم می‌شود. به همین سبب افزایش یا کاهش قیمت نفت خام ممکن است بر مناسبات کشورهای خاورمیانه و جنگ‌های نیابتی در منطقه نیز اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سلمان

    سخنان آقای زنگنه درست است، اما اگر به خاطر بیاورند، چند سال قبل از تحریمهای گسترده اوباما، سرداران مغزفندقی نظام ولایت فقیه شعار سرمیدادند که اگر غرب کج بجنبد فروش نفت را قطع میکنیم، تا اروپا از سرما یخ بزند و چه‌ها و چه‌ها. آنروزها جناب وزیر در منزلشان زیر کرسی نشسته بودند، و به ریش همه می‌خندیدند! چه ایرادی داشت که به صحنه بیایند و بگویند جناب سردار شما در اشتباهید! "نفت سلاح نیست!". شاید آنروزها ایشان در فکر برنامه‌ریزی برای وزارت نفت در دوره بعدی بودند، لذا قصد خراب کردن پلهای پشت سرشان را نداشتند، هرچه باشد ایشان سیاستمدارند و سیاستمداران همگی پدرسوخته!