ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صالحی: اروپا توقع ایران از برجام را برآورده نمی‌کند

دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از برجام حمایت کرد اما درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سکوت کرد. گوترش به زودی گزارشی در این زمینه ارائه می‌دهد.

چند ساعت بعد از دیدار و گفت‌وگوی علی اکبر صالحی با آنتونیو گوترش، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گوترش خواهان حفظ برجام است. به گفته دوجاریک قرار است به زودی دبیر کل سازمان ملل گزارشی از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که زمینه‌ساز توافق هسته‌ای ایران با ۵ قدرت جهانی بود ارائه دهد. در همان حال صالحی اعلام کرده که پیشنهادهای اروپا توقع ایران از برجام را برآورده نمی‌‌کند.

سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد، اسلو: ملاقات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای شرکت در نشست اسلو به نروژ سفر کرده، بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. گوترش در این دیدار بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای و نقش سازنده این توافق در حفظ رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه تأکید کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اما اعلام کرد که با خروج آمریکا از برجام، پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای کافی نیست.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۲۶ اردیبهشت/ ۱۶ مه در اجلاس صوفیه توافق کرده بودند که با وجود خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران عمل کنند. اتحادیه اروپا راهکارهایی نیز برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پیش‌بینی کرده است، از جمله بازگرداندن قانون «مقررات مقابله‌ای» که در نوامبر ۱۹۹۶ در جریان مناقشه بر سر تحریم ایران، کوبا و لیبی به تصویب پارلمان اروپا رسید. این قانون رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند.

تهران هشدار داده که در صورت دست‌نیافتن به تضمین‌های عملی غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز برای باقی‌ماندن در برجام چندین شرط، از جمله تضمین فروش نفت ایران را در برابر اروپا قرار داده است.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش گفت نتایجی که از برجام در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه‌گذاری عاید ایران شده بسیار کمتر از حد انتظار جمهوری اسلامی است. صالحی از سازمان ملل و کشورهای اروپایی خواست که با صراحت بیشتری از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند. منظور از حمایت بیشتر این است که سازمان ملل آمریکا را متهم به نقض قطعنامه  ۲۲۳۱ شورای امنیت کند. بر اساس این قطعنامه که در تیر ۹۴ به تصویب رسید همه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شد.

گوترش در  ملاقات با صالحی، انتظارات سیاسی و اقتصادی ایران از اتحادیه اروپا را قابل درک دانست. چند ساعت بعد از این دیدار استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از حمایت گوترش از توافق هسته‌ای با ایران خبر داد و اعلام کرد که آنتونیو گوترش به زودی گزارشی از نحوه اجرای قطعنامه  ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه می‌دهد. او اما درباره جزئیات این گزارش سکوت کرد.

برونو لومِر ، وزیر دارایی فرانسه سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد گفت بعد از اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های فرانسوی نمی‌توانند به همکاری با ایران ادامه دهند. به گفته وزیر دارایی فرانسه شرکت‌های فرانسوی باید برای محصولاتی که به ایران صادر و یا در آن کشور تولید می‌کنند پول دریافت کنند اما در اروپا نهاد مالی مستقلی که قادر به حفاظت از منافع این شرکت‌ها باشد وجود ندارد و به همین سبب ماندن آنها در ایران عملی نیست.

وزارت اقتصاد آلمان جمعه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد اعلام کرد که یک «مرکز تماس ایران» برای برقراری امکان طرح پرسش‌های شرکت‌ها راجع به فعالیت اقتصادی در ایران تأسیس کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.