ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست ظریف از آمریکا برای شناسایی حق حاکمیت جمهوری اسلامی

وزیر خارجه ایران در برابر ۱۲ شرط وزیر خارجه آمریکا برای توقف تحریم‌های اقتصادی و آغاز مذاکرات مجدد، سقفی از حداکثر مطالبات تهران از واشنگتن را تعیین کرده از جمله خلع سلاح اتمی اسرائیل.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای که به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده در مقابل ۱۲ شرط مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا برای چشم‌پوشی از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ۱۵ درخواست از دولت آمریکا را مطرح کرده است. پایان دادن به بدعهدی در توافق‌های بین‌المللی از جمله برجام و رفع خسارت‌هایی که ایران با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متحمل شده، احترام به استقلال ایران و شناسایی حق حاکمیت جمهوری اسلامی، پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل و خروج آمریکا از خلیج فارس از مهم‌ترین خواسته‌هایی‌ست که ظریف مطرح کرده است.

۲۱ مه ۲۰۱۶: محمد جواد ظریف در سفرش به نیویورک (عکس: آرشیو)

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دو هفته بعد از خروج آمریکا از برجام، در سخنانی با عنوان «توافق: یک استراتژی تازه برای ایران» در بنیاد هریتج واشنگتن استراتژی تازه ایالات متحده آمریکا را اعلام کرد: آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران و نظارت بر برنامه موشکی سپاه سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد، مگر آنکه جمهوری اسلامی ایران ۱۲ شرط را برآورده کند. توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم، دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران، توقف حمایت سپاه از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه، خروج سپاه از سوریه و توقف توسعه موشک‌های بالستیک از مهم‌ترین شرط‌هایی‌اند که وزیر خارجه آمریکا برای توقف تحریم‌های اقتصادی و آغاز مذاکرات تعیین کرده بود.

۲۷ خرداد غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با روزنامه اعتماد از نامه تعدادی از فعالان سیاسی به مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی درباره ضرورت مذاکرات مستقیم با آمریکا خبر داده بود. در این نامه اصلاح‌طلبان گفته بودند اگر آمریکا تضمین بدهد که بدعهدی نکند، می‌توان بدون پیش‌شرط با دولت ترامپ گفت‌وگو کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای که با عنوان «سیاست خارجی آمریکا در بحران» در خبرگزاری تسنیم منتشر شده، در پاسخ به شرط‌های وزیر خارجه آمریکا برای ایران نوشته است:

«دولتی که برجام را که نتیجه صدها ساعت مذاکره دوجانبه و چندجانبه با حضور عالی‌ترین مقامات ایالات متحده است و به وسیله شورای امنیت ملل متحد که آمریکا عضو دائم آن است در قطعنامه‌ای به پیشنهاد خود آن دولت و تصویب تمامی اعضای شورای امنیت به یک تعهد بین‌المللی طبق اصل ۲۵ منشور ملل متحد تبدیل شده است را زیر پا گذاشته، چگونه می‌تواند توقع داشته باشد که دوباره با آن دولت مذاکره شود؟»

و سپس شرط هایی را برای مذاکره ایران با آمریکا تعیین می‌کند: احترام گذاشتن به مصونیت دولت جمهوری اسلامی، جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام، آزاد کردن شهروندان ایرانی که به دلیل نقض تحریم‌ها در آمریکا زندانی شده‌اند، خروج نیروهای نظامی آمریکا از خلیج فارس، قطع حمایت تسلیحاتی از ائتلاف عربی در جنگ یمن، توقف حمایت «بی‌حد و مرز» آمریکا از اسرائیل و خلع سلاح اتمی این کشور و پایبندی به اصل وفای به عهد بر اساس حقوق بین‌الملل از دیگر درخواست‌های ظریف از واشنگتن است.

ظریف می‌نویسد:

«باید اذعان کنیم که متأسفانه چنین دورنمایی از تغییر رفتار ایالات متحده در شرایط کنونی واقع‌بینانه نیست.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۲ و ۳ جولای (۱۱ و ۱۲ تیر) به سوئیس و اتریش، دو کشور بی‌طرف در اروپا سفر می‌کند. سوئیس حافظ منافع آمریکا و عربستان سعودی در ایران است. وزارت خارجه سوئیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که روحانی و ظریف در این سفر با آلن برست و چهار وزیر کابینه او درباره برجام گفت‌وگو می‌کنند. فرمانده کل سپاه پاسداران در آستانه سفر حسن روحانی به سوئیس اعلام کرد موشک‌هایی که ایران با برد ۲ هزار کیلومتر در اختیار دارد، اهداف دفاعی جمهوری اسلامی را تأمین می‌‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    ۱۲ماده استراتژی جدید آمریکا که توسط مایک پمپئو اعلام شد وزیر امور خارجه آمریکا ۳۱اردیبهشت۹۷اعلام کرد:‌ هر توافق تازه‌یی با ایران باید دارای این شرایط باشد: ١. ایران باید همه جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌یی قبلی‌اش را به آژانس اتمی اعلام کند. ٢. ایران باید غنی‌سازی را به‌طور کامل قطع کند و هیچ‌وقت دنبال بازپردازی پلوتونیم نرود. این شامل بستن رآکتور آب سنگین هم هست. ۳. ایران باید دسترسی بی‌قیدوشرط بدهد به بازرسان آژانس اتمی به همه پایگاهها در همه نقاط کشور بدهد. ۴. ایران باید توسعه برنامه موشکی بالستیک و پرتاب موشکهایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌یی دارند را متوقف کند. ۵. ایران باید همه شهروندان آمریکا و همین‌طور شهروندان دیگر کشورهای هم‌پیمان ما را آزاد کند. ۶. ایران باید حمایت از "گروه‌های تروریستی" را متوقف کند، از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی. ٧. ایران باید استقلال عراق را به‌رسمیت بشناسد و اجازه دهد شبه‌نظامیان شیعه عراق خلع‌ سلاح شوند. ٨. ایران باید حمایت از حوثی‌های یمن را متوقف کند. ٩. ایران باید همه نیروهای تحت‌امرش را از سوریه عقب بکشد. ١٠. ایران باید حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را در افغانستان پایان دهد. ١١. ایران باید به حمایت نیروی قدس سپاه از گروه‌های تروریستی و هم‌پیمانان شبه‌نظامی‌اش پایان دهد. ١٢. ایران باید به تهدید همسایگانش که بیشترشان هم‌پیمان آمریکا هستند پایان دهد. از جمله تهدید ویران‌کردن اسراییل و پرتاب موشک به عربستان و امارات

  • badralsadat

    کا ربری به نا م "مانی "در رابطه با این خبر نوشته ((در روابط بین الملل ، استقلال و‌حق حاکمیت ج ا و هر کشور دیگری طبق داکترین مصونیت حکومت Sovereign Immunity تضمین شده است.)) دی شما پیام را نگرفتی اتفاقا آنهایی که باید بگیرند گرفتند این حقیر وزیر مثلا خارجه ایران داره به دولت امریکا التماس میکنه که شما فقط تضمین بدید که ما سر قدرت میمانیم دیگه بقیه اش حله هرچی شما بفرمایید ما مخلص و چاکریم , منظورش از "شناسایی حق حاکمیت جمهوری اسلامی" یعنی تضمین بقای رژیم فاشیست آخوندی .والا امریکا کجا و کی گفته که استقلال کشور ها رو به رسمیت نمی شناسه .؟

  • هوشنگ

    جناب جهانگرا این نظام بین المللی که به نظر میرسد چنان برای شما مطلوب میباشد، تا به حال دو جنگ جهانی برای بشریت به ارمغان اورده است، با یک جنگ جهانی سوم دیگر در راه. تنها هنجار این "نظام" انباشت سود در کوتاه ترین مدت است، که به خاطر ان حاضرند حتی پدر، مادر خود را نیز بفروشند. نه مردم ایران و نه هیچکس دیگر در جهان منفعتی در حفظ این بربریت معاصر ندارد، به جز مشتی "یک درصدی" دزد، مفتخور، قالتاق. که برای ما ایرانیان این هم شامل اخوندهای پلشت میشود، هم سلطنت باختگان پرت. در زبان پارسی معادل واژه داکترین، مسلک میباشد.

  • reza

    پاسدار حاج سید محمد ظریف چنانچه شرط و شروط تعیین میکنه اینگار توی سویس نشسته بقیه توی ایران ساکنند. نه سوادی نه شعوری نه انصافی؛ خزعبلات و حرف مفت گویا بین ملایان بی عمامه انتها نداره.

  • جهانگرا

    اگرچه این بیانیه متوهمانه ظریف ممکن است فورانی از هیجان و شور و شعف را در دل اسلامیستها، استالینیستها، مائوییستها، روشنفکران مذهبی، ملی- مذهبی ها، نهضت آزادیها، یهود ستیزان، غرب ستیزان، اصلاح طلبان، شوونیستها، استمرار طلبان، نمایندگان فرهنگی ولایت عظما در غرب، انواع طیفهای اپوزیسیون حکومتی خارج نشین و جبهه استکبار ستیز بپا کند، اما باید یاد آور شد این سخنان سخیف او، که روی پینو کیو را در دروغگویی برده است، جایی در نظام بین الملل ندارد. در روابط بین الملل ، استقلال و‌حق حاکمیت ج ا و هر کشور دیگری طبق داکترین مصونیت حکومت Sovereign Immunity تضمین شده است. تحریم اقتصادی آمریکا بر ضد ج ا، مربوط به سیاست داخلی و خارجی و‌منافع ملی آمریکا است و بر اساس اصل حق حاکمیت و استقلال کشور آمریکا، ج ا حق ندارد در سیاست آمریکا دخالت کند. در صورت برداشته شدن تحریمها نیز، شرکتهای معتبر حاضر نیستند در یک نظام سراسر آلوده و فاسد و‌جنایتکار حضور یابند. هسته ایی بودن اسراییل ربطی به آمریکا ندارد که ظریف از آمریکا می خواهد آن را خلع سلاح کند. ضمنا اسراییل بطور رسمی یک‌کشور غیر هسته ایی است و‌معلوم نیست این ادعای سخیف ظریف بر چه دلیلی استوار است. آمریکا به درخواست و با هماهنگی کشورهای خلیج فارس در این منطقه حضور دارد. سیاست دفاعی و امنیتی این کشورها ربطی به ج ا ندارد.

  • Mani

    وزیر امور خارجه تبهکاران حکم بر ایران میخواهد: پایان دادن به بدعهدی در برجام و رفع خسارات های مربوط به نقض آن ، احترام به استقلال و حق حاکمیت ایران ، پایان دادن به آنچه که سیاست تجاوزکارانه اقتصادی علیه مردم ایران خوانده شده .. - این شما اسلامگرایان تبهکار هستید که ایران را با دروغ،،جهل،خرافات،قتل،کشتار و غارت به خاک سیاه نشانده اید. بدون تردید روزی بدست عدالت خواهید افتاد و تک تک شما بعلت جنایات بسیار و یا همکاری با جنایتکاران حاکم بر ایران محاکمه خواهید شد. آن روز زیاد دور نیست.