ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش قیمت نفت در پی اعلام آمادگی ایران برای توافق با عربستان در اوپک

عامل دومی هم در کاهش قیت نفت مؤثر بوده است: بالا گرفتن اختلاف تجاری چین با ایالات متحده آمریکا بر سر تعرفه‌های گمرکی.

پس از آن‌که ایران اعلام کرد ممکن است از افزایش اندک تولید نفت خام حمایت کند، احتمال این‌که کشورهای عضو اوپک در اجلاس جمعه ۲۲ ژوئن در وین بر سر میزان تولید نفت خام به توافق برسند بیشتر شد. قیمت نفت نیز در روز پنج‌شنبه کاهش یافت.

به‌گزارش رویترز، بازارهای نفت نیز با اختلافات تجاری در حال افزایش بین آمریکا و سایر اقتصادهای مهم، از جمله چین، اتحادیه اروپا و هند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

معاملات نفت خام برنت، از مهم‌ترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی، پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد به ۷۴,۲۴ دلار به ازای هر بشکه، یعنی به ۵۰ سنت پایین‌تر، یا ۰,۷ درصد پایین‌تر از آخرین قیمت آن رسید.

نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) نیز به ۶۵,۴۲ دلار به ازای هر بشکه رسید که ۲۹ سنت یا ۰,۴ درصد کاهش داشت.

ایران، عضو سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که می‌تواند در اجلاس جمعه ۲۲ ژوئن این سازمان در وین با کاهش ناچیز تولید نفت موافقت کند. ایران روز سه‌شنبه گفت اوپک بعید است به یک توافق دست یابد، اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز چهارشنبه گفت اعضای اوپک که در ماه‌های اخیر بیش از سقف تعیین‌شده، تولید نفت خود را کاهش داده‌اند، می‌توانند آن را به میزان مورد توافق برسانند.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده اوپک و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک، خواهان خروج تدریجی از توافق کاهش تولید نفت هستند که از ابتدای سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده اما ایران، عراق، ونزوئلا و الجزایر با بالا بردن سطح تولید مخالفت کرده بودند.

عربستان سعودی و روسیه خواهان آنند که از ژوئیه سال جاری تولید نفت به‌منظور برآورده ساختن تقاضای رو به رشد جهانی، به میزان ۱,۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از اوپک خواسته است تولیدش را افزایش دهد.

به‌رغم نشانه‌های تمایل ایران به افزایش کم تولید نفت، صاحب‌نظران انتظار برگزاری نشست هماهنگی میان اعضای اوپک را ندارند.

از سوی دیگر اختلافات تجاری جهانی بین آمریکا و چین بر سر افزایش تعرفه صادراتی خود که شامل نفت خام آمریکا هم می‌شود، بازار نفت را تهدید می‌کند.

ترامپ در مارس سال جاری گفته بود که تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین را افزایش خواهد داد. این خبر با واکنش منفی چین روبه‌رو شد اما اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت تا این‌که جمعه گذشته، ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد، آمریکا از اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر حدود ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین خبر داد و پکن در واکنش گفت دست به اقدام متقابل خواهد زد.

ترامپ همچنین دوشنبه گذشته اعلام کرد که در واکنش به تصمیم چین برای افزایش حقوق گمرکی ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا، تعرفه بخشی از کالاهای وارداتی از جمهوری خلق چین که ارزش آن‌ها ۲۰۰ میلیارد دلار است را به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد داد.

چین روز پنج‌شنبه سفر رؤسای شرکت سرمایه‌گذاری انرژی خود به ویرجینیای غربی را لغو کرد. این سفر به‌منظور گفت‌وگو برای سرمایه‌گذاری ۸۳,۷ میلیارد دلاری چین در این ایالت انجام می‌شد.

از سوی دیگر هند نیز روز پنج‌شنبه با افزایش تعرفه‌های کالاهای مختلف وارداتی از آمریکا به چین و اتحادیه اروپا پیوست.

تقاضای بالای ایالات متحده برای سوخت، که در پالایشگاه‌ها و و کاهش شدید نفت خام موجود، به این معنی بود که قیمت‌ها همچنان کاهش می یابد.

طبق داده‌های روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، پالایشگاه‌های ایالات متحده در هفته گذشته، با میزان تولید ۱۷,۷ میلیون بشکه نفت خام رکورد شکست.

انجمن خودروداران آمریکایی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که انتظار می رود در طول تعطیلات آینده ۴ ژوئیه، ۴۶,۹ میلیون آمریکایی سفر می‌کنند، که نشان‌دهنده افزایش تقاضای سوخت در آمریکا است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.