ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش خواهان بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

دبیر کل سازمان ملل در سفرش به مسکو از آمریکا خواست در کناره‌‌گیری از مهم‌ترین نهاد بین‌المللی سیادت از حقوق بشر در جهان تجدید نظر کند. وزیر خارجه روسیه نیز از او حمایت کرد.

دبیرکل سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا خواست درباره کناره‌گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل تجدید نظر کند. آنتونیو گوترش از این نهاد بین‌المللی به عنوان یک نهاد کلیدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در جهان نام برده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک نشست خبری که شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد در واشنگتن برگزار شد اعلام کرد که دولت آمریکا به دلیل بی‌اعتنایی شورای حقوق بشر سازمان ملل به نقض حقوق بشر در برخی کشورها از جمله ایران و مواضع مغرضانه علیه اسرائیل از این نهاد بین‌المللی خارج می‌شود. هیلی از شورای حقوق بشر سازمان ملل که در ژنو مستقر است به عنوان نهادی نام برد که به طور پیوسته از اسرائیل انتقاد می‌کند اما در همان حال کشورهایی مانند چین، کنگو، کوبا و ونزوئلا را که در زمینه نقض حقوق بشر فعال‌اند به جمع خود راه می‌دهد.

آنتونیو گوترش که پنجشنبه ۲۱ ژوئن/ ۳۱ خرداد برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور به مسکو سفر کرده بود گفته است ترجیح می‌دهد ایالات متحده آمریکا از نشست شورای حقوق بشر کناره‌گیری نکند:

«فکر می‌کنم ساختار این نهاد بین‌المللی به گونه‌ای‌ست که می‌تواند به عنوان یک نهاد کلیدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر و حمایت از آن در سراسر جهان عمل کند.»

لاوروف نیز از درخواست گوترش برای بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرد. وزیر خارجه روسیه گفت:

«ما امیدواریم تصمیم آمریکا برای کناره‌گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعی نباشد و ایالات متحده همچنان به تعهدات خود در سازمان ملل عمل کند.»

کنت روث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر نیز با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ، از ایالات متحده آمریکا درخواست کرده نسبت به کناره‌گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل تجدید نظر کند:

«در حالی که دولت ترامپ حقوق مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا را نقض می‌کند، به نظر می‌رسد بیش از پیش از نظام جهانی برای حمایت حقوق بشر فاصله می‌گیرد.»

روث گفته است که با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی دیگر قادر نخواهد بود مانند گذشته به وظایفش در زمینه سیادت از حقوق بشر عمل کند.

دو روز قبل زید رعد الحسین کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بودند که کناره‌گیری آمریکا از شورای حقوق بشر، نقش ایالات متحده به عنوان حافظ دموکراسی در جهان را به خطر می‌اندازد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد. دولت بوش ابتدا از عضویت در این شورا امتناع کرد. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اما آمریکا به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد.

در شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ کشور جهان در یک رابطه برابر حضور دارند. با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، اسرائیل مهم‌ترین حامی‌اش در این نهاد بین‌المللی را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.