ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ترکیه: اردوغان رسماً پیروز شد

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده که ۹۷ درصد آرا شمارش شده‌اند و بر این اساس رجب طیب اردوغان ۵۲,۵ درصد آرا را به دست آورده. اپوزیسیون در صحت انتخابات تردید دارد.

شورای عالی انتخابات ترکیه پیروزی قطعی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تأیید کرد. رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در نخستین ساعات دوشنبه ۲۵ ژوئن در یک نشست خبری در آنکارا که از تلویزیون دولتی ترکیه هم پخش می‌شد اعلام کرد که اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اکثریت مطلق آرا را به دست آورده است.

گردهمایی طرفداران اردوغان نیمه‌شب یکشنبه ۲۴ ژوئن: اردوغان در سخنانی پیروزی خود را زودتر از موقع اعلام کرد و گفت: خلق ترکیه به اینجانب مأموریت داده ریاست جمهوری را به عهده بگیرم و دولت تشکیل دهم

تاکنون ۹۷ درصد آرا شمارش شده‌اند. به گفته رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه باقی‌مانده آرا تأثیری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ندارد. بر این اساس، اردوغان ۵۲,۵ درصد آرا را به دست آورده است.

رجب طیب اردوغان نیمه‌شب گذشته پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را اعلام کرده بود و طرفداران او در میدان تقسیم در استانبول و در محل سکونت اردوغان جشن گرفته بودند.

اپوزیسیون ترکیه در صحت نتایج انتخابات تردید دارد. حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه به رهبری محرم اینجه ۳۱ درصد آرا را به دست آورده است. طرفداران حزب خلق جمهوری‌خواه مقابل دفتر این حزب در آنکارا و در ازمیر تجمع کرده بودند. محرم اینجه در طول روز درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سخنانی ایراد می‌کند. ناظران انتخاباتی در حوزه‌های اخذ رأی در جنوب شرقی این کشور موارد متعددی از تقلب را مشاهده و ثبت کرده‌اند.

در انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، حزب «عدالت و توسعه» بیش از ۴۲ درصد آرا و «جنبش ملی‌گرا» ۱۱ درصد آرا را کسب کرده ‌که بیش از ۵۳ درصد کرسی‌ها را نصیب این ائتلاف می‌کند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها که از کردها حمایت می‌کند و صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران آن در حال حاضر در زندان است، ۱۱ درصد آرا به دست آورده و در نتیجه با گذشتن از حد نصاب ۱۰ درصدی وارد پارلمان می‌شود.

با پایان انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی، نظام پارلمانی ترکیه جای خود را به نظام ریاستی در این کشور می‌دهد. بر این اساس، رئیس جمهور از اختیارات ویژه برخوردار می‌شود و ریاست دولت را هم به عهده می‌گیرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه نرخ مشارکت را ۸۷ درصد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.