ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محرم اینجه شکست را پذیرفت اما انتخابات ترکیه را ناعادلانه خواند

رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هشدار داد که این کشور وارد رژیمی خطرناک می‌شود که یک نفر بر آن تسلط خواهد داشت.

محرم اینجه، کاندیدای حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و رقیب اصلی اردوغان، در یک کنفرانس خبری در فردای برگزاری انتخابات، شکست خود را پذیرفت اما روند انتخابات را «ناعادلانه» توصیف کرد.

محرم اینجه، کاندیدای حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه یکشنبه ۲۴ ژوئن / سوم تیر برگزار شد و بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی آناتولی رجب طیب اردوغان ۵۲,۵ درصد آرا و رقیب اصلی او محرم اینجه ۳۰,۶ درصد آرا به‌دست آورده‌اند. با این حال به‌رغم آن‌که شورای انتخابات ترکیه اردوغان را پیروز انتخابات دانسته اما نتایج رسمی و نهایی هنوز اعلام نشده است.

در انتخابات پارلمانی نیز حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه و متحد راست‌گرای آن حزب حرکت ملی، اکثریت پارلمان را به‌دست آوردند. حزب عدالت و توسعه ۴۲,۵ درصد آرا و حزب حرکت ملی ۱۱ درصد آرا را کسب کردند. حزب دموکراتیک خلق‌ها که از حقوق کردها حمایت می‌کند توانست از مرز ۱۰ درصد آرا عبور کند و وارد پارلمان آینده شود.

محرم اینجه دوشنبه ۲۵ ژوئن / ۴ تیر در یک کنفرانس خبری در آنکارا با اشاره به این‌که تفاوت چندانی میان آمار رسمی اعلام‌شده و آن‌چه حزب خلق جمهوری‌خواه، حزب اینجه، به‌دست آورده وجود ندارد شکست در انتخابات را پذیرفت.

محرم اینجه از اردوغان خواست تا رئیس‌جمهور «۸۱ میلیون شهروند ترکیه» باشد و نسبت به ایجاد یک رژیم «تک نفره» در ترکیه هشدار داد.

با پیروزی اردوغان و تغییرات ایجادشده در قانون اساسی ترکیه رئیس‌جمهور این کشور قدرت بیشتری خواهد گرفت. بر اساس این تغییرات از قدرت پارلمان و قوه قضائیه کاسته خواهد شد و رئیس‌جمهور می‌تواند نخست‌وزیر را برکنار کند.

محرم اینجه قدرت بیشتر رئیس‌جمهور را «یک تهدید بزرگ» خواند که به‌گفته او «همه ترکیه بهای آن را خواهد پرداخت».

او گفـت: «ترکیه پیوند خود را با ارزش‌های دموکراتیک قطع کرده است.»

اینجه همچنین روند رقابت‌های انتخاباتی را «ناعادلانه» خواند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر بهره بیشتر کارزار تبلیغاتی رجب طیب اردوغان از رسانه‌های عمومی منتشر شده بود https://www.radiozamaneh.com/400360. نیروهای اپوزیسیون گفته بودند که شبکه اصلی تلویزیون ترکیه در ماه گذشته ۶۷ ساعت از برنامه‌های خود را به تبلیغات انتخاباتی اردوغان و حزبش اختصاص داده، در حالی‌که محرم اینجه تنها هفت ساعت از برنامه‌های این شبکه اصلی را در اختیار داشته است. مخالفان این محدودیت‌ها را مانعی بر سر راه انتخاباتی آزاد و منصفانه می‌دانند.

اما برای اولین بار از زمان انتخاب اردوغان در سال ۲۰۰۲، او با یک رقیب قدرتمند به نام اینجه روبرو شد، که انتقادهای شدید او از رئیس‌جمهور بازتاب گسترده‌ای داشت. اپوزیسیون متحد شد و کارزار انتخاباتی اینجه میلیون‌ها نفر را در سراسر کشور جذب کرد. با این حال این کارزار برای شکستن قدرت اردوغان کافی نبود.

طرفداران اردوغان شامگاه یکشنبه در استانبول و دیگر شهرها به خیابان‌ها آمدند تا پیروزی او را جشن بگیرند. در روز دوشنبه، در بازار ترکیه ارزش لیره در برابر دلار که در هفته‌های اخیر کاهش یافته بود، تقویت شد.

اردوغان شامگاه یکشنبه در جریان یک کنفرانس خبری پیروزی خود را اعلام کرد و گفت مردم «او ریاست جمهوری را به او سپردند» و ترکیه با این انتخابات «به جهان درس دموکراسی داد».

میزان مشارکت در این انتخابات ۸۷ درصد بود.

با این حال همه مردم ترکیه از وضعیت اقتصادی راضی نبودند، آن‌ها در یک سال اخیر رشد قیمت‌ها و تورم بیشتر را تجربه کردند. ارزش لیره ترکیه در هفته‌های اخیر کاهش یافته و در سال جاری ۲۰ درصد ارزش خود را نسبت به دلار از دست داده است. ذخایر ارز خارجی در حال کاهش است و سرمایه‌گذاران نگران هستند که رئیس جمهور نفوذ نامطلوب بر بانک مرکزی داشته باشد.

در پی اعلام پیروزی اردوغان در انتخابات، کمیسیون اروپا اظهار امیدواری کرد که ترکیه همچنان به‌عنوان یک شریک متعهد باقی بماند. یک سخنگوی این کمیسیون گفت: «ما امیدواریم که تحت رهبری رئیس‌جمهور اردوغان، ترکیه یک شریک متعهد برای مسائل عمده‌ای از منافع مشترک مانند مهاجرت، امنیت، ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم باقی بماند.»

حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ایران و روسیه از جمله کسانی بودند که انتخاب اردوغان را به او تبریک گفتند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری رزو دوشنبه خود پیروزی اردوغان را «خبر بسیار خوشایندی» خواند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.