ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روستائیان در ایران ۵۵ درصد کمتر از شهرنشینان درآمد دارند

میانگین درآمد در روستاها ۱,۲ میلیون تومان است. دولت ۱۶۰۰ میلیارد تومان سهمش برای بیمه روستائیان را پرداخت نکرده است. این وضعیت معیشت را برای روستائیان سخت‌تر کرده و مهاجرت را شدت بخشیده است.

محمدرضا واعظ مهدوی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ایران می‌گوید: ساکنان مناطق روستایی در ایران کمتر از نصف مناطق شهری درآمد دارند.

میانگین درآمد در مناطق روستایی ایران کمتر از نصف مناطق شهری است.

او میانگین درآمد مناطق روستایی را بر اساس مطالعات انجام شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

مرکز آمار جمهوری اسلامی میانگین درآمد مناطق شهری برای سال ۹۵ را سه میلیون و ۲۶۹ هزار تومان اعلام کرده است.

کمیته مزد شورای عالی کار اما حداقل سبد معیشت خانوار برای سال گذشته را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد کرده که ۴۳۰ هزار تومان بیشتر از میانگین درآمد است.

بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی بهمن سال گذشته جمعیت زیرخط فقر نسبی را ۴۰ درصد و زیر خط فقر مطلق را ۳۲ درصد اعلام کرد.  به گفته او این رقم برای مناطق روستایی ۶۰ درصد است.

نتایج بررسی‌های مرکز پژوهش‌های استراتژیک مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد که حداقل سه دهک درآمدی نخست مناطق روستایی زیر خط فقر قرار دارند.

دولت حق بیمه روستائیان را پرداخت نمی‌کند

به گفته واعظ مهدوی حدود ۲۵ درصد جمعیت ایران – ۲۱ میلیون تن- در مناطق روستایی ساکن هستند. او این جمعیت را «محروم‌ترین گروه‌های جامعه» خوانده که با «خشکسالی و حوادث غیرمترقبه» به شرایط معیشتی بدتری سقوط کرده‌اند.

این وضعیت سبب افزایش مهاجرت از مناطق روستایی به مناطق شهری طی سال‌های گذشته شده است. تنها طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ جمعیت مناطق روستایی حدود ۴ درصد کاهش یافته است.

ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری هم فروردین ۹۶ گفت که از جمعیت ۲۱ میلیونی روستاها حدود ۷۰۰ هزار تن کاسته شده است.

مدیرعامل صندق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر «خشکسالی و زلزله» را از علل کاهش درآمد و مهاجرت روستائیان برشمرده و گفته است: «این حوادث باعث شده روستائیانی که چند سال حق بیمه خود را به صندوق پرداخت کرده بودند برای استمرار بیمه خود دچار مشکل شده و سرمایه گذاری آنان برای آینده به خطر افتاده است».

او از سازمان‌های دولتی و جمعیت هلال احمر خواست تا حق بیمه این افراد را تا زمان بازگشت شرایط عادی به مناطق آسیب دیده از خشکسالی و زلزله  محاسبه و به این صندوق پرداخت کند».

واعظ مهدوی همچنین از دولت خواست که حق‌السهم ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بابت حق بیمه خانوارهای فاقد بیمه را پرداخت کند.

قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت جمهوری اسلامی را به پرداخت حق بیمه سه میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی فاقد بیمه درمانی مکلف کرده است. دولت اما به بهانه عدم تحقق کامل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها این مبلغ را پرداخت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.