ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تفتیش منزل، فیلمبرداری و بازجویی چند ساعته از همسر کاووس سیدامامی همزمان با بازی ایران و پرتغال

رامین سیدامامی با اعلام خبر حضور ماموران امنیتی در خانه پدری‌اش پرسیده که پس از نزدیک به ۵ ماه از مرگ پدرش، آیا ماموران قصد دارند مدرکی آنجا بکارند؟

همزمان با مسابقه فوتبال تیم ملی ایران و تیم ملی پرتغال، ۲۰ مامور امنیتی در خانه کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در زندان جان سپرد، حاضر شده و به تفتیش محل، فیلمبرداری و بازجویی از همسر او مریم ممبینی پرداخته‌اند.

خودکشی شدن زندانیان در ایران، طرح از اسد بیناخواهی

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس این خبر را که از سوی فرزند کاووس سیدامامی منتشر شده، تایید کرده و در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است: «طبق اظهار فرزند و وکیل خانواده کاووس سیدامامی هم‌زمان با بازی ایران-پرتغال تعداد زیادی مأمور امنیتی به خانه آن مرحوم هجوم برده‌اند؛ آنها چند جعبه بزرگ داخل خانه برده‌اند و با اظهار اینکه از دادستان تهران مجوز دارند برای ساخت فیلمی با عنوان هبوط از محل فیلمبرداری کرده‌اند!»

رامین سید‌امامی (کینگ رام)، فرزند کاووس سیدامامی در متنی که هنگام حضور ماموران در خانه پدری‌اش منتشر کرده، نوشته است: «ماموران با خود ۶ جعبه بزرگ آورده‌اند و آن را به زیرزمین خانه ما برده‌اند بدون اینکه به کسی اجازه دهند شاهد فعالیت‌های‌شان باشد. آیا پس از نزدیک پنج ماه از مرگ پدرم هنوز مدارک‌شان کافی نیست؟ قصد دارند مدرکی آنجا بکارند؟ ضابطین در حال حاضر در محل‌اند و کوچه را اشغال کرده‌اند. وکیل مدافع ما، آقای کیخسروی، در پایین منزل ما حاضر شد اما اجازه ورود نیافت.» 

او در بخش دیگری از این متن نوشته است که مادرش پس از بازجویی‌ها در مقابل دوربین ضابطین، بار دیگر به بیمارستان رفته است.

دادستانی تهران تاکنون واکنشی رسمی به این خبر و هجوم ماموران امنیتی به خانه کاووس سیدامامی نشان نداده است.

از سوی دیگر اما مریم ممبینی روز یک‌شنبه سوم تیرماه نیز به دفتر نظارت و پیگیری احضار و بازجویی شده بود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شخص دعوت کننده گفته بوده از دفتر قوه قضاییه تماس می‌گیرد و برای ادامه روند پرونده، خانم ممبینی باید برای دادن توضیحاتی به آدرس گفته شده مراجعه کند. مکانی که خانم ممبینی به آن فراخوانده شده اما سردر رسمی نداشته است و تنها بر بالای آن نوشته شده بوده: «دفتر نظارت و پیگیری».

کاووس سید‌امامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه، اوائل بهمن ماه سال ۹۶ بازداشت و روز ۱۹ بهمن در زندان اوین درگذشت. مقامات زندان و قوه قضاییه دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کرده‌اند اما فرزندان وی و نهادهای حقوق بشری این ادعای قوه قضاییه را رد می‌کنند.

کاووس سیدامامی و عده دیگری از فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی دستگیر شدند اما وزیر اطلاعات و رییس سازمان محیط زیست تا به حال ادعای جاسوس بودن بازداشت شدگان را نپذیرفته اند. قوه قضاییه در واکنش گفته است که آنها درباره جزییات این پرونده اطلاعی ندارند و نباید اظهارنظر کنند.

از سوی دیگر اما همسر کاووس سیدامامی از چندی پیش ممنوع الخروج شده و تاکنون چندین بار مورد بازجویی قرار گرفته است.

این در حالی است که ۲۴ اسفند ۹۶، چهار سازمان حقوق بشری جمهوری اسلامی را متهم کردند که خانواده بازداشت‌شدگانی را که در زندان‌ها جان خود را به طرز مشکوکی از دست داده‌اند، آزار می‌دهد و آن‌ها را تهدید می‌کند. این سازمان‌ها (دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران) در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواستند به «کارزار آزار و ارعاب» این خانواده‌‌ها پایان دهد.

در روزهای گذشته اما پیام درفشان، دیگر وکیل مدافع خانواده کاووس سیدامامی از اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی درباره علت مرگ او در زندان خبر داده و گفته بود: «پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ را خفگی و فشار بر روی گردن اعلام کرده است و در فیلمی که به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی‌دهد.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    سربازان بدنام و بیمار امام زمان لذت تماشای فوتبال را از خودشان نیز دریغ می کنند. جهل مرکب از نوع ذوب شدگی کامل در ولایت.

  • محمد

    برادر گرامی اطلاعات کاشته میشه تا الان نمی دونستی ؟! من گیج تر از جمع آوری کننده اطلاعات ایران ندیدم. از مسکو تا ایران مسافت زیاد خب ! تا اونها بگن اینکار بکن و اینها جعبه بخبرند و بیاورند خدایش زمان نمی خواد؟ خدا صبر بده ؟