ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان کنفرانس مذهبی علما در عربستان سعودی را تحریم کرد

طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از علما خواسته است در اجلاس عربستان سعودی شرکت نکنند. طالبان می‌گویند این کنفرانس آمریکایی‌ست و برای توجیه حضور نیروهای خارجی برگزار می‌شود.

طالبان افغانستان، کنفرانس مذهبی علما در اندونزی و عربستان سعودی را به عنوان یک اجلاس آمریکایی تحریم کرد و از علمای مسلمان خواست از شرکت در دور بعدی این کنفرانس که قرار است در عربستان سعودی برگزار شود خودداری کنند.

چند طالب افغانستانی در ولایت ننگرهار (عکس: آرشیو)

گروه طالبان در بیانیه‌ای که سه‌شنبه ۲۶ ژوئن/ ۶ تیر منتشر کرده گفته است کنفرانس علمای مذهبی که در مه/ اردیبهشت سال جاری در اندونزی برگزار شد و قرار است در کابل، اسلام‌آباد پاکستان و عربستان سعودی هم برگزار شود، اجلاسی‌ست برساخته ایالات متحده آمریکا. طالبان از علمای مسلمان خواست در این اجلاس‌ها شرکت نکنند.

کنفرانس علمای اسلامی به پیشنهاد وکو ویدودو، رییس‌ جمهور اندونزی و با هدف نفی تروریسم جهادی در افغانستان در مه سال جاری برگزار شد بود. نام این نشست مذهبی «جهاد مخفی در افغانستان، خونریزی غیرقانونی» بود. طالبان در آن زمان هم با انتشار بیانیه‌ای برگزاری این اجلاس را محکوم کرده و برگزارکنندگان را متهم کرده بود که قصد دارند از «جهاد» چهره‌ای ترسناک ترسیم کنند و به این ترتیب به حضور نیروهای خارجی در افغانستان مشروعیت دهند.

طالبان در بیانیه سه‌شنبه ۲۶ ژوئن/ ۶ تیر خود یک بار دیگر همان اتهامات را تکرار کرده‌اند:

«امارت اسلامی از علمای مذهبی می‌خواهد این کنفرانس‌ها را که متجاوزان تدارک می‌بینند تحریم کنند.»

طالبان حکومت خود در افغانستان را «امارت اسلامی» نامیده بودند.

حدود سه هفته پیش بیش از ۳۰۰۰ نفر از علمای افغانستان در خیمه‌ای در حوالی کابل گرد آمده بودند. آن‌ها با صدور فتوایی حملات انتحاری را حرام اعلام کرده بودند که خود هدف یک حمله انتحاری قرار گرفتند. در حمله انتحاری به نشست علمای افغانستان در کابل بیش از ۸ نفر کشته شدند.

عربستان سعودی هنوز تاریخ برگزاری کنفرانس علمای مذهبی را اعلام نکرده است.

هفته گذشته پادشاهی عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ به امضای ملک سلمان، پادشاه عربستان از آتش‌بس دولت افغانستان با طالبان حمایت کرد. رقابت با قطر و روابط دوستانه با پاکستان فرصت مناسبی برای عربستان سعودی و امارات در نقش‌آفرینی در افغانستان فراهم آورده است. فرماندهان نظامی آمریکا هم خواهان آغاز مذاکرات صلح در افغانستان‌اند. انتظار می‌رود که در عید قربان، عربستان سعودی به عنوان میانجی بین طالبان و دولت افغانستان وارد عمل شود. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان هم در صدد است که با کمک عربستان سعودی، طالبان را بر سر میز مذاکره بیاورد. طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین سبب ترجیح می‌دهد مستقیماً با دولت آمریکا وارد مذاکره شود. یکی از خواسته‌های طالبان خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

امیر خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا گفته است که هنوز دولت عربستان سعودی درباره نحوه حمایت این کشور از روند صلح در افغانستان به تصمیم مشخصی نرسیده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که ایالات متحده آماده «حمایت، تسهیل و مشارکت» در مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان است. ریچارد اولسون، نماینده سابق آمریکا در افغانستان و پاکستان با اشاره به سخنان پمپئو از آمادگی ایالات متحده درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.