ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چین: آمریکا بزرگترین جنگ تجاری تاریخ را به راه انداخته‌ است

پکن و واشنگتن تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از یکدیگر وضع کرده‌اند. ترامپ تهدید کرده که شاید نهایتاً بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وارداتی تعرفه بگذارد.

ایالات متحده از نیمه‌شب گذشته به وقت واشنگتن بر ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه اعمال کرد. پکن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه بر همین میزان کالای وارداتی از ایالات متحده تعرفه گذاشت و آمریکا را به راه‌انداختن «بزرگترین جنگ تجاری تاریخ» متهم کرد.

ترامپ تهدید کرده که تعرفه‌ها را بر ۵۰۰ میلیارد کالای ورودی از چین وضع می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده چند ساعت پیش از آغاز تعرفه‌بندی در هواپیمای مخصوصش هشدار داد که دولتش شاید نهایتاً بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وارداتی تعرفه وضع کند؛ این میزان تقریباً برابر است با کل واردات ایالات متحده از چین در سال گذشته میلادی:

«تا دو هفته آینده بر ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی دیگر نیز تعرفه وضع می‌کنیم. و می‌دانید، ۲۰۰ میلیارد دلار هم الان در وضع تعلیق است، و بعد از آن ۲۰۰ میلیارد دلار، ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر معلق داریم. باشد؟ پس یعنی ۵۰ به اضافه ۲۰۰ به اضافه ۳۰۰».

پکن و واشنگتن اکنون تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از یکدیگر وضع کرده‌اند. تعرفه‌های آمریکا بر ۸۱۸ کالاها از جمله خودرو، قطعات هواپیما و هارد ذخیره اطلاعات اعمال می‌شود.

چین تعرفه ۲۵ درصدی را بر ۵۴۵ کالا همچون خودرو و محصولات کشاورزی اعمال کرده‌است. اما تأخیر سه‌ساعته چین در اعمال این تعرفه‌ها ابتدا بازارها را آشفته و سرگردان کرد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین جمعه ششم ژوئیه در نشست خبری گفت که این تعرفه‌ها به تلافی تعرفه‌های آمریکا وضع شده‌اند. ترامپ تهدید کرده بود که اگر چین تعرفه تلافی‌جویانه وضع کند، واشنگتن بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال خواهد کرد.

یک سخنگوی دیگر دولت چین نیز از شکایت این کشور به سازمان تجارت جهانی خبر داد. پکن می‌گوید که تعرفه‌های ایالات متحده بازارها را بی‌ثبات کرده و چرخه عرضه و تقاضای جهانی را با مشکل روبه‌رو کرده است. این کشور وعده داده که با دیگر کشورها برای تقویت تجارت آزاد همکاری کند.

بر اساس ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول، میزان کالاهایی که بر آنها تعرفه وضع شده،‌ هنوز آن قدر نیست که مسئله‌ای جدی برای اقتصاد جهانی به بار آورد. اما تأثیر آن بر ایجاد هراس از بی‌ثباتی در بازار می‌تواند به مارپیچی از افزایش تنش بینجامد.

«اول آمریکا»

رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل مارس از طرح خود برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم در راستای سیاست «اول آمریکا» پرده برداشت. ترامپ در اواخر مارس نیز تعرفه‌هایی بر حدود ۶۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع کرد و محدودیت‌های جدیدی بر سر راه سرمایه‌گذاری پکن در صنایع تکنولوژی آمریکا قرار داد. او شب گذشته پس از اجرای تعرفه‌ها علیه واردات از چین توئیت کرد که به خاطر پیگیری سیاست «اول آمریکا»،‌ اکنون جهانیان به این کشور احترام می‌گذارند:

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) July 6, 2018


ترامپ همواره دولت‌های پیشین آمریکا را به سهل‌انگاری در برابر شرکت‌های چینی متهم کرده و مدعی است که این شرکت‌ها از قوانین تجاری سوء استفاده می‌کنند و حقوق مالکیت معنوی و فکری را رعایت نمی‌کنند. او اقدامات تجاری چین را دلیل بسته‌شدن ۶۰ هزار کارخانه در آمریکا و از دست رفتن شش میلیون فرصت شغلی می‌داند.

به گفته روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، سران دیگر کشورها نیز بر سر سوء استفاده چین از قوانین تجاری توافق دارند و این کشور را به دست‌کاری نرخ ارز برای رونق‌دادن به صادرات متهم می‌کنند، اما خواستار اقدامات چندجانبه و بین‌المللی برای اعمال فشار بر چین هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مشاور ارشد بانک مرکزی چین مدعی است که وضع تعرفه‌های آمریکا بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تا دو هفته دیگر، باعث کاهش ۰,۲ درصدی نرخ رشد اقتصادی چین خواهد شد.

واشنگتن پیش از این مذاکراتی گسترده را با چین برای توافق تجاری دوجانبه آغاز کرده بود. این مذاکرات اما پس از ماه مه پیگیری نشد و شکست خورد. اقدامات یک‌جانبه دولت ترامپ برای وضع محدودیت در واردات، صاحبان کسب‌و‌کارهای آمریکایی و نیز رهبران کشورهای خارجی را نگران کرده است.

اما ترامپ وعده داده که ۸۰۰ میلیارد دلار کسری تجاری ایالات متحده را جبران می‌کند که ۳۷۵ میلیون دلار آن در تجارت با چین به وجود آمده.

او برای کاهش کسری تجاری مکزیک و کانادا را به خروج از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) تهدید کرده و بر واردات فولاد و برخی دیگر از کالاها از متحدان غربی تعرفه گذاشته است. اتحادیه اروپا و کانادا نیز اقدامات تلافی‌جویانه‌ای طرح‌ریزی کردند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    چینی جان ! ما ملت فتنه گر ایران (اسلام سابق)، یک کشور داشتیم که تقدیم ولی امر مسلمین جهان کردیم ! چیز دیگری نداریم! آب و برق و گاز و اتوبوس و دیگر چیزها قرار بود رایگان شود که می بینید رایگان نشده چه شد ! بازارمان که از راه امارات عربی در اختیار شما است ! هرچه می خواهید به ولی امر مسلمین جهان بگویید. با برادر پوتین (یعنی خود برادر پوتین، برادرش نه !) هماهنگی کنید، بحول و قوه الهی. قرآن یا کپی آن را هم اگر داشتید بد نیست بیاورید و به ایشان بدهید! مؤید باشید !