ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشکیل اتاق جنگ اقتصادی به دستور خامنه‌ای

خامنه‌ای گفته اگر نیاز باشد مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی را «شخصاً»‌ تأیید می‌کند. آیا این به معنای محدودیت بیشتر دولت برای تصمیمات اقتصادی است؟

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای محرمانه با سران کشور دستور داده تا یک «اتاق جنگ اقتصادی» تشکیل شود. خامنه‌ای گفته در صورت نیاز مصوبات را شخصاً تأیید خواهد کرد.

دیدار آیت الله خامنه‌ای با گروهی از مسئولان نظام در روز ۲ خرداد ۱۳۹۷
در اوضاع بحرانی اقتصاد ایران، مدتی است رهبر این کشور نقشی مستقیم ایفا می‌کند

در اوضاع بحرانی اقتصاد ایران، مدتی است رهبر این کشور نقش مداخله‌جویانه‌تری ایفا می‌کند. او نخست خواستار برخورد قوه قضائیه با اخلالگران بازار شد. سپس از حسن روحانی خواست تا گزارشی درباره واگذاری‌های سکه طلا و ارز دولتی به او ارائه دهد. حالا نیز دستور داده تا نهادی جدید برای مدیریت اقتصاد بحران‌زده ایران تشکیل شود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این خبر را در نشریه الکترونیکی "خط حزب الله"، نشریه داخلی سایت دفتر رهبر ایران منتشر کرده است.

بنابر بر دستور آیت‌الله خامنه‌ای، دولت مسئولیت اتاق جنگ اقتصادی (یا همان شورای هماهنگی اقتصادی) را بر عهده دارد و حسن روحانی باید دبیر آن را انتخاب کند. دبیرخانه این نهاد تازه‌ تأسیس در وزارت اقتصاد تشکیل خواهد شد.

خامنه‌ای گفته در صورت نیاز خود مصوبات جلسات اتاق جنگ را تأیید خواهد کرد تا این نهاد از پشتیبانی لازم برخودار باشد.

مشخص نیست این نهاد تا چه حد با وظایف ذاتی قوه مجریه همپوشانی دارد اما رهبر ایران دستور کار و اولویت اتاق جنگ اقتصادی را هم روشن کرده است: سرمایه‌گذاری، کنترل تورم، ایجاد اشتغال، بهبود شرایط نظام بانکی و موضوعات مربوط به تولید ملی. موضوعاتی که به طور کلی از جمله برنامه‌های دولت هم به شمار می‌آمده است.

بنابر حکم ولی فقیه، در این جلسات علاوه بر سران سه قوه، رؤسای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، دادستان کل کشور و همچنین وزیر  اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اول  و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز حضور خواهند یافت.

بنابر گزارش رسانه‌های داخلی ایران، شورای عالی هماهنگی اقتصادی تا کنون سه جلسه برگزار کرده است. از جمله به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس «تاکنون در شورای هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفته شد تا ۱۳۳۹ قلم کالا از گردونه‌ی واردات حذف شود که البته نیاز به بازنگری دارد، چون یک سری کالاها در داخل تولید می‌شود».

مشخص نیست دستور جدید رهبر ایران برای تشکیل دبیرخانه و سازماندهی بیشتر این نهاد به چه منظور بوده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید این نهاد «بزرگترین حمایتی است که تا کنون از دولت شده». اما گمان می‌رود این نهاد اختیارات روحانی را برای اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی تا حد زیادی مخدوش کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    - حکومتی که کلید وعده های انتخاباتی بنفش اعتدالی ؟!ریس جمهورش بکلی زنگ زد! ازجمله بازبا سپاه قراردادهای آنچنانی بست و.. - وزرایش تاجر و امنیتی و بازجو بوده اند واقوامشان شرکتهای انحصار وارداتی باز کرده و مشغول چپاول هستند - دیپلماتش در برزیل هنگام زیر آبی در استخر بدن دختران را لمس میکند ویا در اتریش با بمب و موادمنفجره در ماشین بنز دولتی دستگیرمیشوند. - نمایندگان مجلسش رشوه بگیر و مشغول ردو بدل عکس دختران و یا سلفی بگیر با خانم نماینده اروپا و...هستند - پاسدارانش نیزمشغول ساخت وساز برج وفروش نفت و ناپدید کردن دکل نفتی و واردات اسکله ای هستند - پولهای مردم هم که به حزب اله و ونزویلا و عراق ویمن فرستاده میشود و یا صرف صدور موشک و بمب شیمیایی میشود - دخترانش به استادیوم راه داده نمیشوندواز سکوی مخابراتی پرتاب میشوند و یا موردکتک شدید و یا اسیدپاشی قرار میگیرند و یا مثل زهراکاظمی و ندا باچماق و گلوله کشته میشوند یا بزندان می اندازند. کشاورزو کارگرش نیز بیکارو بی آب و زندانی و مورد اصابت گلوله قرار میگیرد. - متخصص تحصیکرده اش نیز در زندان با آمپول کشته میشود و میگویند خودکشی کرده و یا از ترس به خارج فرار میکند - وبلاگ نویسش مثل ستار بهشتی از سقف اویزانش میکنند و بدنش را با چماق درب و داغان میکنند و نویسنده اش را مثل سعیدی سیرجانی بجرم نوشتن نامه خفه میکنند... - سیاستمدار ازاده مثل فروهرها را با چاقو سلاخی میکنند - وکیلش مثل نسرین ستوده به جرم وکالت دهها سال زندانی محکوم میشود! - قاری آغا(طوسی مشهور)و مرتضوی(دادستان؟ معروف)و رحیمی (معاون احمدی نژاد معروف) با وجود محکومیت آزادانه با محافظ مسافرت میکنند! - فقط یک دلیل بیاورید تا مردم شعار ندهند «جمهوری اسلامی ؍ نمیخواهیم نمیخواهیم - نخست وزیر المان و فرانسه وظریف به امریکا میروند وفدریکا موگرینی که عکسهای سلفی اش با نمایندگان حکومت اسلامی فراموش نمیشود با جمع آوری ۵۰۰ امضای نمایندگان پارلمان اروپا برای حفظ برجام (توافق نامه محرمانه برای همه ؟!)و قراردادهای ترکمانچای با حکومت اسلامی تلاش میکنند!!