ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وابستگی بیشتر رسانه‌ها به دولت برای بیمه خبرنگاران و تهیه کاغذ

دولت روحانی به بهانه حمایت از بخش خصوصی تلاش کرده بود از حجم بسته حمایتی مطبوعات بکاهد. با سقوط ارزش ریال و به سبب بحران کاغذ، این سیاست نیز به بن‌بست خورد.

نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه، دستمزدهای پایین و محرومیت از تسهیلات رفاهی از مهم‌ترین مشکلات صنفی خبرنگاران، به ویژه خبرنگارانی است که در ایران با رسانه‌های محلی و استانی همکاری می‌کنند. بحران کاغذ که در اثر رانت‌خواری در سایه اعمال تحریم‌های اقتصادی و سوءتدبیر بانک مرکزی به وجود آمد، مطبوعات را بیش از پیش به دریافت کمک‌های دولتی وابسته کرده است. وزیر ارشاد اسلامی وعده داده که بسته حمایتی وزارت ارشاد اسلامی در سال ۹۷ نه تنها مجدداً شامل بیمه خبرنگاران می‌شود، بلکه در این بسته حمایتی، ارز دولتی برای کاغذ نیز پیش‌بینی شده است.

تحریریه یکی از روزنامه‌های دولتی ایران

یکی از سیاست‌های امور مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم این بود که از میزان حمایت‌های دولتی و لاجرم وابستگی مالی رسانه‌ها به دولت بکاهد. با خروج آمریکا از برجام و سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا دولت روحانی ناگزیر شده است به سیاست‌های دولت‌های قبلی بازگردد.

وزیر ارشاد اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است وزارت ارشاد اسلامی بخشی از بیمه خبرنگاران را در قالب یارانه به رسانه‌ها پرداخت می‌کند. مدیران مسئول هم بر مبنای قانون مطبوعات موظف هستند خبرنگارانی که برای آنها کار می‌کنند را بیمه کنند. عباس صالحی گفته است:

 «امسال بسته حمایتی‌مان مربوط به کل فضای مطبوعات است که فراتر از بحث بیمه‌ها است و آن را طی روزهای آتی اعلام می‌کنیم. در بسته حمایتی، ارز برای خرید کاغذ نیز پیش‌بینی شده.»

بر اساس توافقنامه میان وزارت ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی، از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ نویسندگان و خبرنگاران شامل بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد می‌شدند.  مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر سازمان تأمین اجتماعی به نمایندگی از طرف وزارت ارشاد اسلامی، امور مربوط به شناسایی و معرفی افراد واجد شرایط را انجام می‌داد و ۱۰ درصد حداقل دستمزد را به عنوان حق بیمه نویسندگان و خبرنگاران تأمین می‌کرد. از سال ۸۵ به بعد صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران پرداخت ۲۷ درصد از حق بیمه خبرنگاران و نویسندگان بر اساس حداقل دستمزد را از محل هدفمندی یارانه‌ها به عهده گرفت.

قیمت کاغذ روزنامه بعد از خروج آمریکا از برجام دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش روزنامه شرق، دو شرکت جعلی از بانک مرکزی ایران ۲۲,۸ میلیون یورو ارز برای واردات ۳۰ هزار تن کاغذ دریافت کرده‌اند. نه از کاغذهای وارداتی اثری به دست آمده و نه از دو شرکت واردکننده کاغذ نشانی باقی مانده است. بانک مرکزی هم از پذیرش مسئولیت و پاسخگویی خودداری کرده است. افزایش قیمت کاغذ به مشکلات اقتصادی مطبوعات به ویژه در استان‌ها دامن زده و نه تنها پرداخت حق بیمه خبرنگاران را دشوار کرده، بلکه آینده مطبوعات را به ویژه در استان‌ها با ضریب کیفیت پایین‌تر به خطر انداخته.

در سال‌‌های گذشته دولت روحانی یارانه رسانه‌های دولتی و وابسته به بخش عمومی را به بهانه حمایت از بخش خصوصی قطع کرد. اکنون این سیاست در عمل به بن‌بست خورده است.

حمایت‌های پنج‌گانه وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی شامل «یارانه مستقیم، یارانه بیمه، طرح خرید مجلات برگشتی، طرح اشتراک نشریات و آگهی‌های دولتی، ثبتی و دادگستری» می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.