ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید طالبان علیه معلمان افغان: بیش از ۱۰۰ مدرسه در لوگر تعطیل شد

بنا به آمار سازمان ملل،‌ دست‌کم ۳,۷ میلیون کودک ۷ تا ۱۷ ساله افغان به دلیل خشونت‌های جاری در افغانستان از تحصیل محروم مانده‌اند.

تهدیدهای طالبان افغانستان علیه معلمان باعث شد که مقام‌های محلی در ولایت لوگر بیش از ۱۰۰ مدرسه را تعطیل کنند. این تازه‌ترین موج تعطیلی مدرسه‌ها در افغانستان به دلیل درگیری دولت مرکزی با شورشیان طالبان است.

اتوبوسی که برای دانش‌آموزان افغان به یک کتابخانه درسی متحرک بدل شده ــ‌ عکس،‌ آوریل ۲۰۱۸، AFP

به کفته مقام‌های محلی،‌ تنها ۶۰ نهاد آموزشی در پل علم،‌ مرکز ولایت لوگر تعطیل شده است. در ولسوالی محمد آغه در این ولایت نیز ۴۰ مدرسه دیگر موقتاً کار آموزش دانش‌آموزان را متوقف کرده‌اند.

۶۰ هزار دانش‌آموز افغان به دلیل تعطیلی این مدرسه‌ها تا اطلاع ثانوی از آموزش محروم شده‌اند. بنا به آمار سازمان ملل،‌ دست‌کم ۳,۷ میلیون کودک ۷ تا ۱۷ ساله افغان به دلیل خشونت‌های جاری در افغانستان از تحصیل محروم مانده‌اند.

طالبان افغانستان معلم‌ها را تهدید کرده تا به گفته خود آنها،‌ در خانه‌هایشان بمانند و به مدرسه نروند. طالبان آموزش مدرسه‌های افغانستان را مخالف ایدئولوژی اسلام‌گرای خود و عامل نفوذ فرهنگ غربی می‌داند. آنها همچنین دانش‌آموزان را به عنوان سرباز جذب می‌کنند.

موج تعطیلی مراکز آموزشی در افغانستان

مردان مسلح چهارشنبه در جلال‌آباد،‌ مرکز ولایت ننگرهار که در همسایگی لوگر است، به یک مرکز آموزشی حمله کردند. این حمله به مرگ رئیس این موسسه و ۱۰ تن دیگر انجامید.

در ولایت جنوبی هلمند نیز سال‌ها است که ۱۲۳ مدرسه تعطیل هستند. ۶۰۰ هزار دانش‌آموز این ولایت به همین دلیل از حق آموزش محروم شده‌اند.

امسال نیز از ماه مه / اردیبهشت،‌ طالبان در ولایت شمالی تخار ۳۰ موسسه آموزشی را به تعطیلی کشانده‌اند و ۱۱ هزار دانش‌آموز دیگر را از تحصیل محروم کرده‌اند.

همین اتفاق برای ولایت فراه در مرز ایران نیز رخ داد. صدها مدرسه اردیبهشت در این ولایت به خاطر درگیری سربازان افغان و شبه‌نظامیان طالبان کارشان را متوقف کرده‌اند.

دخالت طالبان در آموزش

اما تعطیلی مدارس تنها شیوه مداخله طالبان افغانستان در روند آموزش کودکان افغان نیست.

پیش از این معلمان در ننگرهار معترض بودند که اعضای طالبان دخالت‌های گسترده‌ای در روند اداری و آموزشی مدرسه‌ها انجام می‌دهند. طالبان معلمان را از گرفتن دستمزدهایشان از بانک‌ها منع کرده‌بودند. به گفته این معلمان،‌ شورشیان از آنها خواسته بودند که نتایج امتحانات مدرسه را تحت نظارت آنها اعلام کنند.

اقدامات طالبان در ننگرهار تلاش آنها برای واداشتن معلمان به خانه‌نشینی تعبیر شد.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» نیز یک سال پیش گزارش داده بود که اعضای طالبان در ولایت‌های شرقی معلم‌ها را برای دادن نمره قبولی به شاگردان پسر بزرگ‌تر تحت فشار قرار می‌دهند. هدف آنها جذب این دانش‌آموزان به عنوان سرباز است.

آنها همچنین از معلمان خواسته بودند تا غیاب دانش‌آموزانی که همراه با طالبان علیه نیروهای دولتی می‌جنگند، ثبت نشود.

گاردین همچنین از نفود اعضای طالبان به عنوان معلم در مدارس ولایت‌هایی همچون کنر خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.