ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شادی صدر: شکایت از صداوسیما در پرونده کاووس سید امامی این پرونده را زنده نگه می‌دارد

شکایت از صداوسیما در ماجرای پرونده کاووس سید امامی از منظر دادخواهی چه وجهی دارد؟ شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق بشر مقیم بریتانیا به این سوال و دیگر سوالات زمانه درباره وجه حقوقی شکایت اولیای دم کاووس سید امامی از صداوسیمای جمهوری اسلامی پاسخ داده است.

وکیل مدافع اولیای دم کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیستی که پس از بازداشت در زندان اوین جان باخت، از شکایت موکلانش علیه رئیس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دو و همچنین تهیه‌کننده خبر ۲۰:۳۰ و عوامل تولید برنامه «منطقه ممنوعه» خبر داده است. پیام درفشان گفته است مهران و رامین سید امامی به عنوان اولیای دم کاووس سید امامی شکایتی را علیه این افراد در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کرده‌اند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در زندان اوین جان باخت

به گفته این وکیل دادگستری شکایت انجام شده با عناوین اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا، توهین و اقدام علیه امنیت ملی، برای رسیدگی به شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است.

زمانه برای بررسی بیشتر وجه حقوقی این شکایت و اعتبار آن به عنوان یک دادخواهی، با شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق بشر مقیم لندن گفت‌و‌گو کرده است.

او در پاسخ به این سوال که شکایت از صداوسیما در ماجرای پرونده کاووس سید امامی از منظر دادخواهی چه وجهی دارد، به زمانه می‌گوید: «به نظر من مهم است که این پرونده همچنان زنده بماند و برعکس اینکه مقامات می‌خواهند این پرونده هم مثل سایر پرونده‌های مرگ‌های مشکوک یا قتل‌های داخل زندان به فراموشی سپرده بشود، لازم است که موضوع در صدر اخبار باقی بماند و همچنان کسانی که در این پرونده دخیل بوده‌اند، حداقل از سوی افکار عمومی مورد بازخواست و پاسخگویی قرار بگیرند.»

شادی صدر بر این باور است که این شکایت می‌تواند برای دیگر کسانی که قربانی اعترافات اجباری هستند و همچنین وکلای‌شان تشویق‌کننده باشد، به این معنا که آنها هم دست به طرح شکایت بزنند: «آنها با طرح شکایت‌های مشابه می‌توانند تلاش کنند که این قضیه پخش اعترافات اجباری یا پخش گزارش‌ها و موارد غیر مستند و اتهام‌های مختلف علیه فعالان حوزه‌های مختلف یا زندانیان سیاسی در صداوسیما پایان بپذیرد.»

خانم صدر در عین حال تاکید می‌کند که نمی‌توان به طور قطع گفت هر چقدر تعداد این شکایت‌ها افزایش پیدا کند، احتمال پیشگیری از پخش چنین گزارش‌هایی هم بیشتر می‌شود، اما: «هر نوع فشار سیاسی و فشار افکار عمومی روی نهاد غیرپاسخگویی مثل صداوسیما ممکن است در آینده رفتار این نهاد را در زمینه رعایت حقوق شهروندان اصلاح کند.»

گفت‌وگوی زمانه با شادی صدر را از اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    اخبار ضد و نقیض درباره مریم فرجی، فعال مدنی ۳۳ ساله، دانشجوی ارشد مدیریت بین‌الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار- مثل کشتن کاووس در زندان: از جمله پیداکردن جسد سوخته وی در کنار ماشینش در جاده و بعد مدفون شدنش در باغ ؟! و پیدا کردن قاتل ظرف یکروز ؟! حتما نامزد سابقش هم امنیتی بوده ؟!