ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی وزارت دفاع روسیه برای همکاری نظامی با آمریکا در سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که فرماندهان نظامی این کشور آماده همکاری نزدیک با همکاران آمریکایی‌شان برای اجرای توافق هلسینکی هستند. سپاه قدس نیز برای تخلیه شیعیان از ادلب با شورشیان به توافق رسیده.

بعد از گفت‌وگوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس هلسینکی و توافق آن‌ها درباره همکاری بیشتر دو کشور در سوریه، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی این کشور برای اجرای توافق هلسینکی خبر داده است. همزمان سپاه قدس نیز با شورشیان مخالف اسد برای تخلیه شیعیان استان ادلب به توافق رسیده است.

نیروهای روسی در سوریه ـ عکس از آرشیو

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه که شامگاه سه‌شنبه ۱۷ ژوئیه/ ۲۶ تیر در رسانه‌های روسی منتشر شده اعلام کرده که ارتش این کشور آماده است با ارتش آمریکا در سوریه همکاری نظامی داشته باشد با این هدف که توافق بین ترامپ و پوتین در اجلاس هلسینکی را «عملیاتی» کند.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه گفته است که سران نظامی این کشور آماده‌اند با همکاران آمریکایی‌شان درباره «همکاری در سوریه» گفت‌وگو کنند و در آینده همکاری نزدیک‌تری با هم داشته باشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست خبری اجلاس هلسینکی که دوشنبه ۱۶ ژوئیه/ ۲۵ تیز برگزار شد، از توافق با رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه خبر داده بود اما به جزئیات این توافق اشاره نکرده بود. پوتین ۱۷ مه/ ۲۷ اردیبهشت در دیدار و گفت‌وگو با بشار اسد در شهر سوچی روسیه اعلام کرده بود که به زودی نیروهای خارجی از سوریه خارج می‌شوند و آنگاه می‌توان پروسه سیاسی را که آغاز شده پیش برد. یک روز بعد از این دیدار، الکساندر لاورنتینوف، فرستاده پوتین به سوریه نیز اعلام کرد که همه گروه‌های نظامی خارجی در سوریه از جمله آمریکایی‌ها، ترک‌ها، حزب‌الله و ایرانی‌ها می‌بایست از این کشور خارج شوند.

شورشیان مخالف اسد و اسرائیل نیز خواهان خروج ایران از سوریه‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ۲۸ مه/ ۷ خرداد گفته بود که تنها نیروهای دولتی سوریه باید در مرز جنوبی این کشور در نزدیکی اردن و اسرائیل حضور داشته باشند. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل که جمعه گذشته به مسکو سفر کرده بود، در سخنانی در اندیشکده «والدای» اعلام کرد که ایران فقط به درخواست دولت سوریه از این کشور خارج می‌شود.

همزمان با اعلام آمادگی وزارت دفاع روسیه برای همکاری نظامی با آمریکا در سوریه، خبرگزاری رویترز گزارش داده که سپاه قدس سه‌شنبه ۱۷ ژوئیه/۲۶ تیر با شورشیان هیأت تحریر الشام برای تخلیه دو شهر شیعه‌نشین در استان ادلب به توافق رسیده است. در مقابل شورشیان مخالف اسد نیز پذیرفته‌اند صدها اسیر و زندانی وابسته به سپاه قدس را آزاد کنند. سخنگوی شورشیان به خبرگزاری رویترز گفته است که در حال حاضر آن‌ها به اتفاق سپاه قدس در تدارک نقل و انتقال شیعیان از کفریا و  الفوعه هستند. قرار است با ۱۰۰ اتوبوس، ۶ هزار نفر از ساکنان شیعه این دو شهر به مکان دیگری منتقل شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    آمریکا از یک سو با روسیه توافق می کند که «همۀ نیروهای خارجی» از سوریه خارج شوند، و از سوی دیگر علیه کوردها با رژیم فاشیست و اشغالگر تورکیه وارد معامله می شود تا ادارۀ منبج را به آن ها واگذار کند. دیگر اینکه آن نیروهای مخالف اسدی که ایران با آن ها وارد توافق شده اند چه نیروهایی هستند؟ هم اکنون نیروهای وابسته به القاعده با هماهنگی و حمایت رژیم تورکیه در ادلب مستقر هستند. درواقع ایران با القاعده و حامی اصلی آن یعنی رژیم تورکیه وارد معامله شده است. آیا در آینده همکاری بیشتر ایران و تورکیه به ملات بیشتر به کوردها منجر خواهد شد؟ آیا دامنۀ اشغالگری های رژیم اشغالگر تورکیه از عفرین و عزاز و باب و جرابلس به شرق رود فرات کشیده خواهد شد؟ آیا پس از منبج نیروهای کورد بایداز رقه و دیرالزور هم خارج شوند؟؟