ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۵۰ هزار حاشیه‌نشین چابهار از آب، برق و تحصیل محروم‌اند

رئیس شورای شهر چابهار می‌گوید برخی از حاشیه‌نشینان با گذاشتن چند تایر روی هم سرپناهی برای خود ساخته‌اند. این مردم فقط روزی ۱۰ لیتر آب در اختیار دارند.

رئیس شورای شهر چابهار اعلام کرد که بیش از ۵۰ هزار نفر در حاشیه چابهار، یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران زندگی می‌کنند. حاشیه‌نشینان از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی از جمله از آب آشامیدنی و برق محروم‌اند. اعتیاد، ابتلا به بیماری ایدز و بازماندگی از تحصیل در این مناطق به بحران‌های اجتماعی دامن زده است.

سکونت‌گاه‌های غیررسمی چابهار (عکس: آرشیو)

معین‌الدین سعیدی رئیس شورای شهر چابهار در گفت‌وگویی که خبرگزاری کار ایران با او انجام داده، اعلام کرده که به سبب مسدود شدن مرز، خشکسالی و نابودی کشاورزی، عده زیادی از روستاها به چابهار مهاجرت کرده‌اند و حاشیه‌نشین شده‌اند. به گفته سعیدی، حاشیه‌نشینان چابهار از سیستم برق‌رسانی محروم‌اند. برخی با چند بلوک برای خود سرپناه ساخته‌اند و عده‌ای هم در کپر زندگی می‌کنند، افرادی هم با گذاشتن چند تایرِ ماشین روی هم، برای خود سرپناه ساخته‌اند.

رئیس شورای شهر چابهار گفته است که در اثر مهاجرت روستائیان سکونت‌گاه‌های غیررسمی در چابهار به وجود آمده. این سکونت‌گاه‌ها در محله میرآباد، کوت‌آباد و عثمان‌آباد قرار دارند. تنها در محله میرآباد نزدیک به ۲۰ هزار نفر به صورت کپری زندگی می‌کنند.

رئیس شورای شهر چابهار در گفت‌وگو با ایلنا گفته است که بحران آب، زندگی حاشیه‌نشینان را بیش از سایر مشکلات مختل کرده. ۵۰ هزار نفری که در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند از آب لوله‌کشی کاملاً بی‌‌بهره‌اند. شاخص دسترسی به آب آشامیدنی در این مناطق فقط ۲۱ درصد است و به این ترتیب ۷۹ درصد مردم از طریق آبرسانی سیار با تانکرها زندگی می‌کنند:

«مردم در اینجا به بدترین شکل ممکن به آ‌ب دسترسی دارند. سهمیه هر فرد، روزانه فقط ۱۵ لیتر است که باز به همه نمی‌رسد. عمده‌ تانکرها از رده خارج شده‌اند و این امر موجب می‌شود در نهایت روزی ۱۰ لیتر به آن‌ها آب برسد. این ۱۰ لیتر هم برای شست‌وشو و هم برای خورد و خوراک و احشام است.»

به گفته رئیس شورای شهر چابهار فقط یک بار در هفته آب بین حاشیه‌نشینان توزیع می‌شود و به همین جهت مردم ناگزیرند به طور غیر بهداشتی آب آشامیدنی را ذخیره کنند. علاوه بر نبود آب آشامیدنی کافی، اعتیاد و ابتلا به بیماری ایدز نیز بحران‌های اجتماعی در چابهار و روستاهای اطراف آن را عمیق‌تر کرده. به این مشکلات بازماندگی از تحصیل را نیز باید افزود:

«بالاترین میزان بازماندگی از تحصیل در کل کشور متعلق به شهرستان چابهار است. چابهار به لحاظ آمار و سرانه‌های کیفی و کمی آموزش در سطح استان هم در مقام آخر قرار دارد. اگر شاخص سرانه فضای آموزشی در کشور ۶ متر باشد، این شاخص در شهر چابهار فقط نیم متر است.»

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۲ آذر بندر چابهار را با حضور نمایندگانی از ۱۷ کشور جهان رسماً افتتاح کرد. قرار است این بندر به یکی از بزرگ‌ترین بنادر جهان برای ترخیص کالا تبدیل شود. ساکنان بومی چابهار اما از فواید اقتصادی این پروژه عظیم که فعلاً به دلیل خروج آمریکا از برجام پیشرفت چندانی ندارد، محروم‌اند.  روحانی در سفر پربازتاب سال گذشته خود به چابهار سراغی از اهالی بومی این شهر نگرفت. ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری مأموریت پیدا کرد که آذر سال گذشته از مناطق حاشیه‌نشینی چابهار دیدار کند. او گفته بود در هیچ نقطه‌ای از ایران چنین وضع بد زندگی را ندیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.