ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر کل سازمان توسعه تجارت بازداشت شد

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که به دلیل تخلف در واردات خودرو مدیرکل سازمان توسعه تجارت و معاونش بازداشت شده‌اند. سخنرانی تلویزیونی روحانی لغو شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت مدیرکل سازمان توسعه تجارت و معاونش، مسئول ثبت سفارش و طراح سامانه در ماجرای واردات خودرو و احضار مدیر عامل شستا خبر داد. همزمان سخنرانی تلویزیونی حسن روحانی درباره تغییرات کابینه لغو شد.

وارادات غیر قانونی خودرو به ایران: تبانی در سازمان توسعه تجارت به بهانه حذف مقررات زائد برای رونق تجارت؟ (عکس: آرشیو)

از ۲۸ تیر تا ۹ دی‌ ۹۶ سایت ثبت سفارش واردات خودرو، وابسته به وزارت صمت، مسدود بود. با این‌‌‌همه ۶۴۸۱ سفارش خودرو در این سایت ثبت شد. رئیس بازرسی کل کشور ۸ تیر سال جاری اعلام کرده بود که ثبت غیرقانونی این خودروها به خاطر «هک شدن» سایت ثبت سفارش صورت گرفته است. وزارت صمت اما هک شدن این سایت را تکذیب و تخلف در واردات هزاران خودرو را تایید کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، نیز هفته گذشته احتمال داده بود در جریان واردات و فروش خودروهای خارجی «یک فساد هماهنگ» اتفاق افتاده و از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواسته بود خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی شود.

غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲ مرداد در نشست خبری پلیس آگاهی از بازداشت مدیرکل سازمان توسعه تجارت و معاونش، مسئول ثبت سفارش و طراح سامانه در ماجرای واردات خودرو خبر داد:

«سؤال از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که نسبت به تخلف انجام شده از سوی برخی از کارمندان چه کردند،‌ آیا آنها را به دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری معرفی کردند؟ البته یکی دو نفر منفک شدند اما این مقدار کفایت نمی‌کند و نمی‌شود فردی که مرتکب تخلفی شده بعد که متوجه شده امکان لو رفتنش وجود دارد از مجموعه جدا شود و دیگر هیچ اتفاقی رخ ندهد.»

پس از استعفای ولی‌الله افخمی‌راد از ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، ۳ شهریور ۹۵ مجتبی خسروتاج به عنوان جانشین او تعیین شد. «حذف تشریفات و مقررات زائد در امور صادرات و واردات» و زمینه‌سازی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی از وظایف او بود.

به گفته محسنی اژه‌ای علاوه بر مدیرکل سازمان توسعه تجارت و معاونش، یک کارمند زن که مسئول ثبت سفارش بوده به همراه طراح سامانه بازداشت شد‌ه‌اند. سخنگوی قوه قضائیه گفته است علاوه بر وزارت صمت، بانک مرکزی هم در زمینه توزیع ارز مرتکب تخلفاتی شده است.

تخلفات در واردات گوشی همراه

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره «تخلف» در واردات گوشی تلفن همراه، خودرو و دیگر کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، منتشر شده است.

۲۲ تیر رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تلفن با ارز دولتی خریداری شده اما در بازار عرضه نشده است. وزارت ارتباطات از خود سلب مسئولیت کرده و تعزیرات حکومتی هم گفته است که از واردات تلفن‌های همراه اطلاعی ندارد.

به گفته محسنی اژه‌ای حدود ۴۰ شرکت با ارز دولتی تلفن همراه وارد کرده‌اند اما با ارز آزاد تلفن‌ها را در بازار ارائه داده‌اند یا با صدور فاکتورهای صوری مرتکب تخلف شده‌اند. معاون قوه قضائیه یکی از این شرکت‌ها را هم معرفی کرد:

«یکی از شرکت‌های وارد کننده تلفن همراه وابسته به شستا است که مدیر شستا احضار شده و قول داده که مسائل را تحقیق کند و البته به صرف تحقیقات وی اکتفا نخواهد شد.»

پیش از این بگیر و ببندها، دولت روحانی پذیرفته بود که سیاست ارزی‌اش شکست خورده. نتیجه این شد که بانک مرکزی بازار ثانویه ارز را ایجاد کرد. بر اساس این طرح صادرکنندگانی که تا پیش از این ارز خود را در سامانه «نظام یکپارچه ارزی» (نیما) ارائه نمی‌کردند، ‌آن را با نرخ توافقی عرضه می‌کنند تا به کالاهای غیرضروری که شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شود تعلق گیرد.

محسنی اژه‌ای در نشست خبری یاد شده گفت که بخش قابل توجهی از واردات تلفن همراه در سامانه نیما به ثبت نرسیده.

قرار بود که حسن روحانی بعد از ظهر سه‌شنبه ۲ مرداد در سخنانی تلویزیونی درباره تغییر کابینه با مردم سخن بگوید. سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی اما به دلیل نامعلومی لغو شد. محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی اعلام کرده که تغییرات در کابینه فقط به وزیران اقتصادی دولت محدود نمی‌شود. برکناری ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران تقریباً قطعی‌ست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.