ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگو با عبدالحمید اعتمادی، دانشجوی دکترای بازرگانی

بازگشت مهاجران افغانستانی به دلیل گرانی در ایران

شهزاده سمرقندی - هرچه محرومتر، از گرانی و بیکاری آسیب‌پذیرتر. گروهی از مهاجران افغانستانی از ناچاری تصمیم به بازگشت گرفته‌اند. اما گرانی در ایران باعث گرانی در افغانستان هم شده است.

گرانی ایجاد شده در ایران به دلیل افت ارزش تومان در برابر دلار، بر وضعیت مهاجران افغانستانی نیزتأثیر گذاشته است. گزارش‌ها از کابل حاکی از آن است که تقاضای ویزا برای سفر به ایران نیز کاهش یافته است. از طرف دیگر خبر می‌رسد که حکومت ایران فشار بر مهاجران را افزایش داده و هر روز گروهی از آنان را اخراج می‌کند.

گروهی از مهاجران افغانستانی اخراج شده از ایران. منبع عکس: روزنامه "افغانستان ما"
گروهی از مهاجران افغانستانی اخراج شده از ایران. منبع عکس: روزنامه "افغانستان ما"

عبدالحمید اعتمادی، دانشجوی دکترا در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش استراتژیک در ایران، معتقد است که گرانی در ایران باعث گرانی در افغانستان هم شده. دلیل آن قاچاق دلار از افغانستان به ایران است. آقای اعتمادی می‌گوید در شهرهای بزرگ مثل تهران و مشهد شاهد این بوده مردم در فروشگاه‌ها به طور تهاجمی کالا خریداری می‌کنند و از آن می‌‌ترسند که ممکن است فردا این کالاها گران‌تر از امروز بشوند.

عبدالحمید اعتمادی می‌گوید در چنین وضعیتی مهاجران افغانستانی آسیب‌پذیر‌تر اند، چون دست‌مزد یا روزمزد آنها حتی یک درصد هم افزایش پیدا نکرده است. در حالی که بسیاری از کالاها به ویژه مواد غذایی از چهار تا ده برابر گران شده است. به این دلیل او مهاجران کاری را از اولین اقشار آسیب‌پذیر می‌داند که بیمه درمانی هم ندارند.

دانشجویان افغانستانی که با هزینه خود در ایران تحصیل می‌کنند هم از این وضعیت آسیب می‌بینند. به گفته آقای اعتمادی آنها باید برای تحصیل خود با دلار برداخت کنند و دلار را باید با نرخ آزاد تهیه کنند. نرخ خرید دلار با نرخ دولتی به مهاجران تعلق نمی‌گیرد.

به گفت‌وگوی کامل با عبدالحمید اعتمادی در اینجا می‌توانید گوش کنید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.