ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش کم‌سابقه دما در سراسر ایران: اهواز گرم‌ترین شهر ایران است

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفته ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته است. اهواز با ثبت دمای ۵۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین شهر ایران بوده است.

گرمای بی‌سابقه و بحران کم‌آبی در ایران ادامه دارد. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفته ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته و اهواز با ثبت دمای ۵۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین شهر ایران بوده است.

صادق ضیاییان گفته: «از اول مهرماه سال ۱۳۹۶ (ابتدای سال زراعی) تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۷ دمای کشور ۱.۳ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته است همچنین با توجه به بررسی گزارشات دمایی، کلیه استان‌ها در این بازه زمانی افزایش دما را تجربه کرده‌اند. بیشترین افزایش دما برای استان‌های آذربایجان غربی و زنجان بوده که به ترتیب ۲.۲ درجه سلسیوس و ۲ درجه سلسیوس نسبت به میانگین دمای بلندمدت خودگرم‌تر بودند. افزون براین در همین بازه زمانی استان تهران ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش دما نسبت به بلندمدت داشت.»

به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران در ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت این ماه، ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرده و در ماه گذشته در استان‌های گلستان و البرز به ترتیب با ۳.۷ درجه سلسیوس و ۳.۶ درجه سلسیوس افزایش دما بیشترین نوسان دمایی نسبت به بلندمدت این استان‌ها ثبت شده است.

ضیاییان همچنین با اشاره به شرایط دمایی تهران و با بیان اینکه دمای پایتخت در تیرماه سال جاری ۲.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت بیشتر بوده است، گفته تقریبا همه استان‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به بلندمدت افزایش دما را تجربه کردند به استثنای استان یزد که نسبت به متوسط بلندمدت خود، یک دهم درجه سلسیوس کاهش دما داشت.

دژگاه دهرم در استان فارس با ۵۲.۶ درجه سانتیگراد و اهواز با ۵۳ درجه سلسیوس، بالاترین دمای ثبت شده در کشور را از اول سال زراعی تا پایان تیرماه داشته‌اند. دمای بالای ۵۰ درجه ۱۱۱ بار در نقاط مختلف کشور به ویژه استان خوزستان تجربه شده است و استان‌های ایلام، هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان نیز دمای ۵۰ درجه را در نقاط مختلف ثبت کرده‌اند.

ایران از ابتدای مهر ماه ۹۶ (اول سال زراعی) تا آخر تیرماه سال ۹۷، ۱۶۴.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرده در حالی که میانگین بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی ۲۲۵ میلی‌متر است.

از اول مهرماه ۹۶ تا پایان تیرماه ۹۷، استان تهران ۲۲۰ میلی‌متر بارش داشته که با توجه به بارش ۲۵۴ میلی‌متری تهران در مقیاس بلندمدت این استان کمبود بارشی معادل ۱۳ درصد دارد.

میانگین بارش کشور در ماه تیر حدود نیم میلی‌متر ثبت و گزارش شده درحالی که تیرماه سال قبل متوسط بارش کشور ۲.۶ میلی‌متر و در بازه بلندمدت ۳.۷ میلی‌متر بوده است.

تهران در تیرماه سال ۱۳۹۷بارش باران نداشته است. سال گذشته این استان ۶.۴ میلی‌متر و بارش بلندمدت ۱۲.۹ میلی‌متر داشت.

کم‌آبی در ایران به مرحله بحرانی رسیده است. دولت کشت برخی محصولات در سال جاری را به دلیل کم‌آبی در برخی مناطق ممنوع اعلام کرده است. همزمان آب آشامیدنی بسیاری از روستاها با تانکر تامین می‌شود.

خرداد ماه گذشته رئیس سازمان محیط زیست ایران وضعیت سرانه آب در ایران را بحرانی توصیف کرده و گفته بود سرانه آب در ایران به کمتر از ۵۰۰ متر مکعب رسیده است، در حالی‌که سرانه کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب بیانگر شرایط بحرانی است.

کلانتری شاخص‌های محیط‌زیست در ایران را «ننگین» توصیف کرده و گفته بود ایران در راستای حفظ محیط‌ زیست یکی از کشورهای سرافکنده در دنیاست و حتی جرأت نداریم شاخص‌های واقعی محیط زیست خود را در مجامع جهانی بیان کنیم.

سیاست‌های نادرست در حوزه سدسازی موجب بحران بی‌آبی و خشکیدن دریاچه‌ها شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هشدار

    با این افزایش دماها شاید در شرجی آخر مرداد و شهریور در جنوب کشور تلفات انسانی داشته باشیم.