ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پزشکانی که تریاک تجویز کنند زندانی می‌شوند

در ایران برخی از پزشکان برای درمان بیماران خود تریاک تجویز می‌کنند. اگر ثابت شود پزشکی بیماری را برای درمان به مصرف تریاک ترغیب کرده، طبق قانون به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

در ایران برخی از پزشکان برای درمان بیماران خود تریاک تجویز می‌کنند. مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید اگر ثابت شود پزشکی بیماری را برای درمان به مصرف تریاک ترغیب کرده، طبق قانون به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

هومان نارنجی‌ها با اشاره به اینکه نگرش مثبت به تریاک در بین پزشکان نیز رخنه کرده است، گفته روزانه با بیمارانی روبه‌رو می‌شویم که به توصیه پزشک خود به جای مصرف داروی مسکن یا آرامبخش، به تریاک روی آورده‌اند.

مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، از پزشکان خواسته برای درمان قند خون، چربی خون و فشارخون بالا، مشکلات جنسی، اضطراب و درد فیزیکی برای بیماران تریاک تجویز نکنند.

این پژوهشگر حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرده که تریاک هیچ اثری در درمان بیماری‌ها ندارد و فقط نقش یک مسکن اعتیادآور را بازی می‌کند اما با وجود تلاش برای مقابله با توصیه غیرعلمی پزشکان برای مصرف تریاک، تاکنون چندان موفقیتی به دست نیامده است.

به گفته نارنجی‌ها، تریاک موجود در بازار ایران آلوده به سرب است: «تریاک حتی اگر خالص هم باشد، دردی از بیماران دوا نمی‌کند و در نتیجه اعتیادی که از مصرف مواد مخدر در بیمار حاصل می‌شود، بر مشکلات او خواهد افزود.»

نتیجه بررسی پژوهشگران فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر حاکی از آن است بسیاری از کسانی که به اعتیاد دچار شده اند، قبل از ابتلا به مواد اعتیادآور تحت تاثیر باور یا باورهای فرهنگی اشتباه قرار گرفته‌اند.

وجود برخی اعتقادات و سنت‌ها باعث گسترش مصرف تریاک در ایران شده است. برخی اعتقاد دارند که تریاک مضر نیست و باعث قوت قلب، کاهش فشار خون، قند و چربی خون، کاهش درد استخوان می شود و حتی طول عمر را زیاد می کند.

عده دیگر هم بر این باورند که اگر مواد مخدر سنتی همچون تریاک درست و کنترل شده مصرف شود یا اگر در برخی مناسبت ها مورد مصرف قرار گیرد، فرد معتاد نمی شود.

طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در کشور وجود دارد.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۵۳ درصد اشخاصی که در ایران مواد مخدر مصرف می‌کنند، به تریاک اعتیاد دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    از هموطن تریاکی پرسیدند: آقا عقیده شما در مورد مسائل نظری جنبش چیست؟ گفت: ناناش ما اهل عَمَلیم!

  • علی

    تریاک حداقل ضررش کمتر از شیشه و مواد مخدر صنعتی است.بهتر است تحت تجویز پزشک استفاده شود نه سر خود