ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شخصیت‌سازی برای دیکتاتورها

<p>&nbsp;۲۲خرداد ۱۳۸۸ یک نقطه عطف در تاریخ ۳۳ ساله جمهوری اسلامی به شمار می&zwnj;آید. چرا که پیش از این اگر چه حکومت مخالفان بسیاری داشت اما شمار کسانی که به صورت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی را هدف نقد قرار دهند کم شمار بود. پیش از این بسیاری از منتقدان و مخالفان رهبر جمهوری اسلامی در داخل کشور به حبس و حصرهای طولانی مدت محکوم شدند<span dir="LTR">.</span></p> <p>&nbsp;</p> <!--break--> <div dir="RTL">آیت الله منتظری از جمله منتقدان رهبر جمهوری اسلامی بود که چندین سال حصر غیرقانونی را به خاطر انتقاد علنی از آقای خامنه&zwnj;ای تحمل کرد. احمد زیدآبادی روزنامه نگار ایرانی هم تنها به خاطر نامه نوشتن به رهبر جمهوری اسلامی بدون ذکر عنوان مقام معظم، سه سال حبس را تحمل کرد<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>شخصیت سازی برای رهبر</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">آقای خامنه&zwnj;ای از زمان قرار گرفتن در مسند عالی&zwnj;ترین مقام جمهوری اسلامی با بحران مشروعیت و محبوبیت در میان مراجع تقلید و بزرگان حوزه&zwnj;های علمیه و مردم روبه&zwnj;رو بوده و هیچ&zwnj;گاه نتوانسته است جایگاه و نقش کاریزماتیک آیت&zwnj;الله خمینی را به دست آورد، اما گروهی از نزدیکان او در تلاش هستند تا این ضعف بزرگ را با بزرگ&zwnj;نمایی در شخصیت او جبران کنند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">هاشمی رفسنجانی که خود نقشی غیرقابل انکار در انتصاب آقای خامنه&zwnj;ای به رهبری جمهوری اسلامی دارد، در سال&zwnj;های گذشته، او را شخصیتی ساده&zwnj;زیست توصیف کرده بود که زندگی روزمره&zwnj;اش با قرض گرفتن می&zwnj;گذرد.</div> <div dir="RTL">حال دو دهه پس از رهبر شدن خامنه&zwnj;ای، هاشمی در شمار حذف شدگان قرار گرفته و گروهی دیگر از روحانیون و شخصیت&zwnj;های سیاسی و نظامی عهده&zwnj;دار شخصیت&zwnj;سازی برای رهبر جمهوری اسلامی شده&zwnj;اند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این کیش شخصیت و بزرگ&zwnj; کردن رهبر جمهوری اسلامی از &nbsp;روزهای بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ فزونی گرفته است. در نخستین ماه&zwnj;های بعد از انتخابات فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن علی سعیدی امام جمعه قم، مدعی شد: رهبر جمهوری اسلامی به هنگام تولد خود ذکر یا علی گفته است<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <blockquote> <div dir="RTL"><b>تعریف و تمجید&zwnj;ها از آیت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ای بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ شدت بیشتری گرفت و بسیاری از روحانیون و فرماندهان نظامی ویژگی&zwnj;هایی در رهبر جمهوری اسلامی کشف کردند</b></div> </blockquote> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">تعریف و تمجید&zwnj;ها از آیت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ای بعد از این شدت بیشتری گرفت و بسیاری از روحانیون و فرماندهان نظامی هر یک ویژگی&zwnj;هایی در رهبر جمهوری اسلامی کشف کردند. &ldquo;قدرت پیش بینی فوق العاده&rdquo;، &ldquo;ساده زیستی&rdquo;، &ldquo;پاک&zwnj;دستی&rdquo; و &ldquo;توانایی&zwnj;های خارق&zwnj;العاده و فوق بشری&rdquo; از جمله ویژگی&zwnj;هایی است که از سوی حامیان آقای خامنه&zwnj;ای عنوان شده است<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در تازه&zwnj;ترین مورد این شخصیت&zwnj;سازی&zwnj;ها، سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، گفته است: &ldquo;بر اساس نظر سنجی که سپاه انجام داده است، ۸۰ درصد مردم طرفدار اصول انقلاب و نظام و رهبری هستند.&rdquo;</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">به گزارش خبرگزاری شبستان که به مرکز امور فرهنگی مساجد ایران وابسته است، سردار جعفری هیچ&zwnj;گونه اطلاعاتی از جزئیات این نظرسنجی ارائه نداده و مدعی شده است: &ldquo;رابطه عاطفی و قلبی که بین رهبری و مردم در نظام اسلامی وجود دارد در حال حاضر و به&zwnj;خصوص بعد از فتنه ۸۸ در سطح بالایی قرار دارد<span dir="LTR">.&rdquo; </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>افول روحانیت در ایران</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این اظهارات در شرایطی بیان می&zwnj;شود که فضای سیاسی ایران در دو سال گذشته شاهد انتقادهای تندی نسبت به آقای خامنه&zwnj;ای است. به گونه&zwnj;ای که برخی از انقلابیون و شخصیت&zwnj;های درون نظام نیز به جمع منتقدان رهبر جمهوری اسلامی پیوسته و تلویحی از او خواسته&zwnj;اند که از شهروندان عذرخواهی کند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">با این حال به دلیل محدودیت&zwnj;های موجود در ایران، در سال&zwnj;های گذشته هیچ گونه نظر سنجی غیردولتی در ایران صورت نگرفته تا جایگاه روحانیت و به ویژه رهبر جمهوری اسلامی در افکار عمومی را نشان دهد<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <blockquote> <div dir="RTL"><b>آخرین نظرسنجی صورت گرفته که به سفارش سازمان ملی جوانان صورت گرفت و به بازداشت مدیران موسسه آینده انجامید، حکایت از کاهش شدید اعتماد مردم و به ویژه جوانان ایران به روحانیت داشت</b></div> </blockquote> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">آخرین نظرسنجی صورت گرفته که به سفارش سازمان ملی جوانان صورت گرفت و به بازداشت مدیران موسسه آینده انجامید، حکایت از کاهش شدید اعتماد مردم و به ویژه جوانان ایران به روحانیت داشت.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">بر اساس یافته&zwnj;های این پژوهش، سه چهارم جوانان براین نظر بوده&zwnj;اند که روحانیان نتوانسته&zwnj;اند منزلت گذشته خود را حفظ کنند.حدود ۶۰درصد جوانان معتقدند که روحانیان برای جوانان حرف جدیدی ندارند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">سنجش نگرش&zwnj;ها و ارزش&zwnj;های ایرانیان (که در سال ۸۱ انجام شده است) نشان می&zwnj;دهد که حدود ۴۰ درصد از جامعه پاسخگویان از هیچ مرجعی تقلید نمی&zwnj;کنند. یافته&zwnj;های این پژوهش نشان می&zwnj;دهد که هرچه سطح سواد افراد افزایش یافته، میزان اعتماد آنان به روحانیت کاهش یافته است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این پژوهش از میزان اعتماد اجتماعی نسبت به ۱۸ صنف و قشراجتماعی پرسش شده است و روحانیون رتبهٔ یازدهم را کسب کرده&zwnj;اند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>آیا دیکتاتور&zwnj;ها بیمارند؟</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">دیکتاتور&zwnj;ها از شخصیت و رفتارهای یکسان برخوردارند. نتایج پژوهش&zwnj;های روانی بر روی هیتلر، کیم جونگ ایل و صدام حسین نشان می&zwnj;دهد که شاخص&zwnj;های اختلال شخصیت در هر سه حاکم مستبد مشابه بوده است. بر اساس یافته&zwnj;های کولیج ترکیب شش اختلال شخصیتی، پارانویا، جامعه&zwnj;ستیزی، آزارگری، خود شیفتگی، اسکیزوفرنی و اسکیزوفرنی گونه، شخصیت حاکمان مستبد را نشان می&zwnj;دهد<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <blockquote> <div dir="RTL"><b>نتایج پژوهش&zwnj;های روانی بر روی هیتلر، کیم جونگ ایل و صدام حسین نشان می&zwnj;دهد که شاخص&zwnj;های اختلال شخصیت در هر سه حاکم مستبد مشابه بوده است</b></div> </blockquote> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">همچنین پژوهش&zwnj;های اشتروس در روان&zwnj;شناسی دیکتاتور&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد که حاکمان مستبد به پیروانی نیاز دارند که از آن&zwnj;ها تعریف کنند. این افراد دارای شخصیت وابسته هستند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">&nbsp;از هرگونه تغییری در اطراف خود می&zwnj;هراسند، نسبت به اطرافیان خود بدبین هستند و از طرز فکر روان&zwnj;پریشانه برخوردار بوده و اختلال شخصیت ظاهرسازی دارند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">آیا با این یافته&zwnj;های علمی و رفتارهای رهبر جمهوری اسلامی ایران و نزدیکان به او، می&zwnj;توان شخصیت آقای خامنه&zwnj;ای را مورد بررسی قرار داد و نشانه&zwnj;هایی از بیماری مشترک همه دیکتاتورها در او یافت؟</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">یک متخصص روان&zwnj;شناسی اجتماعی در گفت&zwnj;و&zwnj;گو با رادیو زمانه می&zwnj;گوید: حاکمان مستبد دچار بیماری اختلال شخصیت نیستند چرا که بیمار باید از درد ناشی از اختلال شخصیت رنج ببرد اما دیکتاتور&zwnj;ها چنین وضعیتی ندارد و این دیگران هستند که از رفتار&zwnj;های دیکتاتور آزار و آسیب می&zwnj;بینند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">او که ترجیح می&zwnj;دهد نامش در این گزارش عنوان نشود، ادامه می&zwnj;دهد: حاکمان مستبد دارای صفت شخصیتی اقتدارگرایانه هستند. این پژوهشگر که در سال&zwnj;های گذشته بر روی صفات شخصیتی افراد اقتدار گرا مطالعات بسیاری انجام داده است، می&zwnj;گوید: آدم&zwnj;های اقتدارطلب بسیار انحصارطلب و یا به اصطلاح سیاسی راست افراطی هستند. احساس امنیت ندارند و در شرایط پرتنش مدیریت بسیار ضعیفی دارند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <blockquote> <div dir="RTL"><b>پژوهش&zwnj;های اشتروس در روان&zwnj;شناسی دیکتاتور&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد که حاکمان مستبد به پیروانی نیاز دارند که از آن&zwnj;ها تعریف کنند. این افراد دارای شخصیت وابسته هستند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. از هرگونه تغییری در اطراف خود می&zwnj;هراسند</b></div> </blockquote> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">به گفته او؛ اقتدارگرایان، پرخاشگرند، تحقیر می&zwnj;کنند، انعطاف ندارند، از تغییر نفرت دارند و در شرایط مبهم کم طاقت هستند و وضعیت پر ابهام آن&zwnj;ها را آزار می&zwnj;دهد و تنها در شرایطی که زمام امور را در دست دارند احساس امنیت می&zwnj;کنند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">او می&zwnj;گوید: اقتدارگرایان، روابط عاطفی بسیار سطحی و ذهن بسیار جزمی دارند و عقایدشان را تغییر نمی&zwnj;دهند. افراطی و بسیار خودمحور هستند و خودشان را محور و مرجع می&zwnj;دانند. در نتیجه تصور می&zwnj;کنند، تفکرشان از بقیه بهتر، رفتارشان از بقیه صحیح&zwnj;تر، و اهمیتشان در نظر خودشان از بقیه بیشتر است<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>جامعه دیکتاتور پرور</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">استبداد و اقتدارگرایی حاکمان در ایران ریشه تاریخی دارد. هر&zwnj;گاه گروهی از سیاستمداران تلاش کرده&zwnj;اند تا راهی برای گذار به جامعه آزاد و دموکراتیک بیابند، حاکمان اقتدارگرا، از همه توان خود برای سرکوب این میل به دموکراسی بهره گرفته&zwnj;اند تا ایرانیان تجربه&zwnj;های ناکام متعددی را انباشت کنند. حال یک بار دیگر جامعه ایرانی با تجربه&zwnj;ای سرکوب شده برای گذار آرام به دموکراسی روبه&zwnj;رو است و حکومت اقتدارگرا راه را بر تحول&zwnj;خواهان بسته است<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این پژوهشگر در باره عوامل رشد اقتدارگرایی در ایران می&zwnj;گوید: &quot;اقتدارگرایی با بنیان سنت&zwnj;گرایی و توزیع نامتوازن قدرت در خانواده ارتباط مستقیم دارد. هنگامی که فرهنگ جامعه مردسالار است و در خانواده تنها پدر منبع درآمد اقتصادی است، یک خانواده اقتدارگرا شکل می&zwnj;گیرد و این وضعیت مداوم در حال تکرار و تکثر است<span dir="LTR">. </span>&quot;</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">به گفته او، وضعیت رفاه اجتماعی و سبک فرزندپروری خانواده&zwnj;ها رابطه مستقیمی با بازتولید شخصیت&zwnj;های اقتدارگرا در جامعه دارد. هر چه که یک خانواده در تربیت فرزندانش آزادی&zwnj;های فردی و اجتماعی را محترم&zwnj;تر بشمارد، اقتدارگرایی هم امکان رشد کمتری می&zwnj;یابد<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">او می&zwnj;گوید: یافته&zwnj;های پژوهشی نشان می&zwnj;دهد که در طبقات اقتصادی ضعیف و گروه&zwnj;هایی که سطح سواد و آموزش در آن&zwnj;ها پائین&zwnj;تر است، باز تولید صفت شخصیتی اقتدارگرایی بیشتر به چشم می&zwnj;خورد<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <blockquote> <div dir="RTL"><b>قدرت پیش بینی فوق العاده، ساده زیستی، پاک&zwnj;دستی و توانایی&zwnj;های خارق&zwnj;العاده و فوق بشری،&nbsp;</b>ز جمله ویژگی&zwnj;هایی است که از سوی حامیان آقای خامنه&zwnj;ای عنوان شده است</div> </blockquote> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">به گفته او زیست در شرایط آنومی یا آشفتگی&zwnj;های اجتماعی به توسعه صفت شخصیتی اقتدارگرایی کمک می&zwnj;کند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در چنین شرایطی مردم نسبت به ارزش&zwnj;های سنتی جامعه بی&zwnj;اعتقاد می&zwnj;شوند و ارزش&zwnj;های جدید هم نمی&zwnj;توانند همگانی و گسترده شوند برای همین جامعه دچار یک سرگشتگی می&zwnj;شود. در چنین شرایطی اقتدارگرایی امکان بروز و رشد پیدا می&zwnj;کند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">و می&zwnj;افزاید که در چنین شرایط اجتماعی مردم به قوانین اجتماعی پایبند نیستند، به خواسته&zwnj;های دیگران احترام نمی&zwnj;گذارند، بر خواست&zwnj;های فردی خود پافشاری می&zwnj;کنند و بنیان خودخواهی را پایه&zwnj;گذاری می&zwnj;کنند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">همین خودخواهی&zwnj;های فردی زمینه رشد و توسعه اقتدارگرایی در جامعه را فراهم می&zwnj;آورد. اقتدارگرایان در چنین شرایطی ارزش&zwnj;های فردی خود در جامعه را بسط می&zwnj;دهند و برای غلبه بر ناهنجاری&zwnj;ها و بی&zwnj;ارزشی&zwnj;های موجود در جامعه، ارزش&zwnj;های فردی خود را مسلط می&zwnj;کنند و زمینه توسعه حکومت اقتدار&zwnj;گرا را فراهم می&zwnj;کنند<span dir="LTR">. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این پژوهشگر روان&zwnj;شناسی اجتماعی در پایان می&zwnj;گوید: آنچه که بیشتر نگران کننده است، حرکت شهروندان ایران به سمت تبدیل شدن به دیکتاتورهای کوچک است و ما مشاهده می&zwnj;کنیم که اقتدارگرایی صفت شخصیتی بسیاری از شهروندان ایرانی شده است<span dir="LTR">.</span></div>

 ۲۲خرداد ۱۳۸۸ یک نقطه عطف در تاریخ ۳۳ ساله جمهوری اسلامی به شمار می‌آید. چرا که پیش از این اگر چه حکومت مخالفان بسیاری داشت اما شمار کسانی که به صورت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی را هدف نقد قرار دهند کم شمار بود. پیش از این بسیاری از منتقدان و مخالفان رهبر جمهوری اسلامی در داخل کشور به حبس و حصرهای طولانی مدت محکوم شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    هاي هيتلر!....

  • یک زن آزاده ی ایرانی

    من نظر سنجی سال 1381 در ایران را یادم هست. خودم یکی از کسانی بودم که دفترچه ای را که آورده بودند در خونه امون پر کردم. همسر دفتر رو گرفته بود و چون اهل حوصله کردن برای پر کردنش نبود من نوشتمش. بعد از چند ساعت هم آمدند جمعش کردند و یک ساعت دیجیتالی به دردنخور بهمون دادند. جالب اینکه حدود اواخر دفتر بودم که فهمیدم موقع تجویل دفترچه شناسنامه گرفته بودند و یک سری مشخصات رو نوشته بودند. فوری کلی از جواب هایی که راجع به خامنه ای و روحانیت و دین و این چیزها بود رو پاک کردم و جوری نوشتم که بعدا واسم دردسر نشه. حالا که این مطلب رو خوندم تعجب می کنم حتی اگر همین مقداری که اینجا نوشته جوانان طرفدار نظام و روحانیت و خامنه ای بوده باشند واقعا!

  • شادزد

    اين خفقان ونظام سياسي كاملا بسته كشور ما كه ادعاي دموكراسي داره فكرنكنم توهيچ جاي دنيا بشه نمونشوپيدا كردحتي توكشورايي كه ديكتاتوري رسمي دارنم به اين شدت نيست وقتي نشه توكشوريك نظرسنجي انجام داد چطور ميشه ادعاي مردم سالاري كرد. واقعا براي مردم كشورم متاسفم به اميد ايراني ازاد