ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس از مخالفان بشار اسد حمايت کرد

<p>رهبران حماس ديروز (جمعه ۲۴ فوريه، پنجم اسفند ۱۳۹۰) با پشتيبانی از معترضان سوريه و طرفداران سرنگونی حکومت آن کشور، آشکارا به مخالفت با هم&zwnj;پيمان ديرينه&zwnj;شان، بشار اسد برخاستند.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>رويترز در اين&zwnj;باره نوشت: &quot;تغيير سياست حماس، بشار اسد (رئيس&zwnj;جمهور سوريه) را از پشتيبانی يکی از اندک گروه&zwnj;های سنی طرفدار او در جهان عرب محروم می&zwnj;کند و او را بيش از پيش در انزوايی بين&zwnj;المللی فرو می&zwnj;برد.&quot;</p> <p>حماس اين موضوع را به هنگام برگزاری نماز جماعت روز جمعه در قاهره و همچنين در يک راهپيمايی که در نوار غزه انجام شد، اعلام کرد.</p> <blockquote> <p>اسماعيل هنيه، رهبر حماس: من به تمام معترضان بهار عربی سلام می&zwnj;گويم و به مردم قهرمان سوريه که برای آزادی، دموکراسی و اصلاح مبارزه می&zwnj;کنند، سلام می&zwnj;گويم</p> </blockquote> <p>اين گروه که در طول يک سال اخير موضع&zwnj; خود را درباره&zwnj; اسد در ابهام باقی گذاشته بود، سرانجام به اين دليل که ارتش اسد- که اغلب فرماندهان آن را اعضای فرقه علوی سوريه تشکيل می&zwnj;دهند- بيشتر با شورشيان سنی برخورد کرده&zwnj;اند، موضع خود را عليه رئيس جمهور سوريه آشکار کرد.</p> <p>با توجه به شکافی که همواره ميان گروه&zwnj;های شيعه و سنی در خاورميانه وجود داشته است، نخستين پرسشی که با آشکار شدن موضع حماس عليه اسد به ذهن می&zwnj;رسد اين است که اين گروه چه سرنوشتی پيدا خواهد کرد؛ چرا که آينده حماس به ادامه يافتن حمايت&zwnj;های پشتيبان اصلی اين گروه يعنی ايران (که هم&zwnj;پيمان اسد است) و هم&zwnj;پيمانان شيعه اين کشور در لبنان (يعنی حزب&zwnj;الله) گره خورده است.</p> <p>اسماعيل هنيه، رهبر حماس روز جمعه در سفری که از نوار غزه به مصر داشت، در مقابل هزاران نمازگزاری که در مسجد الازهر قاهره گردآمده بودند، اظهار داشت: &quot;من به تمام معترضان بهار عربی سلام می&zwnj;گويم و به مردم قهرمان سوريه که برای آزادی، دموکراسی و اصلاح مبارزه می&zwnj;کنند، سلام می&zwnj;گويم.&quot;</p> <p>نمازگزاران مسجد الازهر نيز پس از سخنرانی هنيه، شعارهايی از اين دست سر دادند: &quot;پيش به سوی سوريه، با ميليون&zwnj;ها شهيد&quot;، &quot;نه حزب&zwnj;الله، نه ايران&quot; و &quot;انقلاب سوريه، انقلاب عرب است.&quot;</p> <p>هنيه در اوايل ماه جاری، به منظور تحکيم پيوندهای حماس با حکومت ايران که سال&zwnj;ها نيازهای مالی و تسليحات نظامی اين گروه را برای مقابله با اسرائيل تأمين کرده است، به اين کشور سفر کرده بود.</p> <p>نتيجه ملاقات اخير او با مقامات ايران بر کسی آشکار نيست اما از لحن سخنان اخير رهبران حماس، بوی روابط گرم با تهران به مشام نمی&zwnj;رسد.</p> <p>اين در حالی است که حزب&zwnj;الله لبنان همچنان به پشتيبانی خود از خاندان اسد ادامه می&zwnj;دهد؛ خاندانی که از اعضای فرقه علوی و در زمره اقليت شيعه سوريه هستند و حدود چهار دهه بر اکثريت سنی اين کشور حکومت کرده&zwnj;اند.</p> <p>اعترضات در سوريه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است. بر پايه آخرين آمار سازمان ملل که چند هفته پيش منتشر شد، در اعتراضات ۱۱ ماه گذشته سوريه شش هزار نفر از مخالفان کشته شده&zwnj;اند.</p> <p>اما فعالان حقوق بشر شمار کشته&zwnj;شدگان را بيش از هشت هزار نفر اعلام کرده&zwnj;اند. دولت سوريه نيز می&zwnj;گويد در اين مدت دو هزار نيروی امنيتی کشته شده&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p>

رهبران حماس ديروز (جمعه ۲۴ فوريه، پنجم اسفند ۱۳۹۰) با پشتيبانی از معترضان سوريه و طرفداران سرنگونی حکومت آن کشور، آشکارا به مخالفت با هم‌پيمان ديرينه‌شان، بشار اسد برخاستند.

رويترز در اين‌باره نوشت: "تغيير سياست حماس، بشار اسد (رئيس‌جمهور سوريه) را از پشتيبانی يکی از اندک گروه‌های سنی طرفدار او در جهان عرب محروم می‌کند و او را بيش از پيش در انزوايی بين‌المللی فرو می‌برد."

حماس اين موضوع را به هنگام برگزاری نماز جماعت روز جمعه در قاهره و همچنين در يک راهپيمايی که در نوار غزه انجام شد، اعلام کرد.

اسماعيل هنيه، رهبر حماس: من به تمام معترضان بهار عربی سلام می‌گويم و به مردم قهرمان سوريه که برای آزادی، دموکراسی و اصلاح مبارزه می‌کنند، سلام می‌گويم

اين گروه که در طول يک سال اخير موضع‌ خود را درباره‌ اسد در ابهام باقی گذاشته بود، سرانجام به اين دليل که ارتش اسد- که اغلب فرماندهان آن را اعضای فرقه علوی سوريه تشکيل می‌دهند- بيشتر با شورشيان سنی برخورد کرده‌اند، موضع خود را عليه رئيس جمهور سوريه آشکار کرد.

با توجه به شکافی که همواره ميان گروه‌های شيعه و سنی در خاورميانه وجود داشته است، نخستين پرسشی که با آشکار شدن موضع حماس عليه اسد به ذهن می‌رسد اين است که اين گروه چه سرنوشتی پيدا خواهد کرد؛ چرا که آينده حماس به ادامه يافتن حمايت‌های پشتيبان اصلی اين گروه يعنی ايران (که هم‌پيمان اسد است) و هم‌پيمانان شيعه اين کشور در لبنان (يعنی حزب‌الله) گره خورده است.

اسماعيل هنيه، رهبر حماس روز جمعه در سفری که از نوار غزه به مصر داشت، در مقابل هزاران نمازگزاری که در مسجد الازهر قاهره گردآمده بودند، اظهار داشت: "من به تمام معترضان بهار عربی سلام می‌گويم و به مردم قهرمان سوريه که برای آزادی، دموکراسی و اصلاح مبارزه می‌کنند، سلام می‌گويم."

نمازگزاران مسجد الازهر نيز پس از سخنرانی هنيه، شعارهايی از اين دست سر دادند: "پيش به سوی سوريه، با ميليون‌ها شهيد"، "نه حزب‌الله، نه ايران" و "انقلاب سوريه، انقلاب عرب است."

هنيه در اوايل ماه جاری، به منظور تحکيم پيوندهای حماس با حکومت ايران که سال‌ها نيازهای مالی و تسليحات نظامی اين گروه را برای مقابله با اسرائيل تأمين کرده است، به اين کشور سفر کرده بود.

نتيجه ملاقات اخير او با مقامات ايران بر کسی آشکار نيست اما از لحن سخنان اخير رهبران حماس، بوی روابط گرم با تهران به مشام نمی‌رسد.

اين در حالی است که حزب‌الله لبنان همچنان به پشتيبانی خود از خاندان اسد ادامه می‌دهد؛ خاندانی که از اعضای فرقه علوی و در زمره اقليت شيعه سوريه هستند و حدود چهار دهه بر اکثريت سنی اين کشور حکومت کرده‌اند.

اعترضات در سوريه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است. بر پايه آخرين آمار سازمان ملل که چند هفته پيش منتشر شد، در اعتراضات ۱۱ ماه گذشته سوريه شش هزار نفر از مخالفان کشته شده‌اند.

اما فعالان حقوق بشر شمار کشته‌شدگان را بيش از هشت هزار نفر اعلام کرده‌اند. دولت سوريه نيز می‌گويد در اين مدت دو هزار نيروی امنيتی کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    پول مفت ایران را میخورند و در اولین فرصت ایران را هم در فهرست فروش میگذارند. ایکاش ذره ای درک و شعور در رهبران ایران بود که اینگونه ثروت ایران را تلف نمیکردند. تجربه سازمان ازادی بخش فلسطین در اول انقلاب را نباید فراموش کنیم. کسانی که پول کلانی از ایران گرفتند و در اولین فرصت در جنگ با ایران در کنار صدام قرار گرفتند. جمله معروف عرفات که گفت ایران دوست ماست اما صدام برادر ماست و برادرمان را با دوستان عوض نمیکنیم را فراموش نکنیم.

  • کاربر مهمان

    پس پول اهدايی وروبوسي چی شد؟....بدا بحال جمهوری اسلامی که منفورتر شده......

  • کاربر مهمان

    با سلام به همین میگویند هم از توبره خوردن و هم از اخور. تا اخور بشار اسد و شریک جرمش طالبان ایران وضع نسبتا ثابتی داشتند نیازی به توبره مخالفان نبود. اما حالا که اخور اسد و شرکاء رو به انهدام است همان بهتر که از مخالفان حمایت شود تا اگر در اینده رزیم اسد سرنگون شد (که البته برو برگرد هم ندارد) برای اقای حنیه هم جایی در سوریه باشد. از انطرف هم مخالفان سوریه به کردها چشمک زده اند که در صورت پیروزی به انها خودمختاری خواهد داد. که البته این کردهای مظلوم نمیدانند که بین ایران و ترکیه و عراق و سوریه بایستی هم اهنگی های اولیه و لازم برقرار شود تا بتوان از خودمختاری کردهای منطقه صحبت کرد. البته این یک قدم به جلو است.