ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی سفیر کانادا را اخراج کرد

در پی انتقاد کانادا از بازداشت سمر بدوی، فعال حقوق زنان در عربستان، ریاض سفیر کانادا را اخراج کرد و سفیر خود را فراخواند. سعودی روابط بازرگانی خود با کانادا را هم متوقف کرد.

وزیر خارجه کانادا از بازداشت یکی از فعالان حقوق زنان انتقاد کرده بود. عربستان سعودی در واکنش به این اقدام سفیر کانادا را از ریاض اخراج کرد و سفیر خود از این کشور را فراخواند. این کشور همچنین روابط بازرگانی خود با کانادا را هم متوقف کرد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه عربستان سعودی، شامگاه یکشنبه ۵ اوت / ۱۴ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر کانادا باید در مدت ۲۴ ساعت خاک سعودی را ترک کند و ریاض «تمامی روابط بازرگانی جدید خود» با کانادا را متوقف می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «هر گونه گام بعدی در این راستا از طرف کانادا به‌عنوان تصدیق حق ما برای دخالت در امور داخلی کانادا محسوب می‌شود.»

وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین افزوده است که «کانادا و دیگر کشورها باید بدانند که نمی‌توانند ادعا کنند بیشتر از کشور پادشاهی نسبت به شهروندان سعودی نگران هستند.»

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، پنج‌شنبه ۲ اوت / ۱۱ مرداد با انتشار پیامی در توئیتر از بازداشت سمر بدوی، فعال حقوق زنان انتقاد کرده و خواهان آزادی او شده بود. فریلند نوشته بود: «بسیار هشداردهنده است که سمر بدوی، خواهر رائف بدوی در عربستان سعودی بازداشت شده است. کانادا در این شرایط دشوار خود را در کنار خانواده بدوی می‌داند و ما همچنان با صدای بلند به درخواست آزادی رائف و سمر بدوی ادامه می‌دهیم.»

رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی است که در سال ۲۰۱۲ به اتهام «اهانت به اسلام» بازداشت و به ۱۰ سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شد.

دنیس هوراک، سفیر کانادا در زمان تصمیم‌گیری وزارت خارجه عربستان سعودی در این کشور به‌سر نمی‌برد.

عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که سفیر خود را از کانادا فراخوانده است.

ماری ـ پی‌یر باریل ، سخنگوی وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور «به‌شدت نگران» اقدامات عربستان سعودی است. او گفت: «کانادا همواره از حقوق افراد، از جمله حقوق زنان و آزادی بیان در جهان حمایت می‌کند. دولت ما هرگز نسبت به ترویج این ارزش‌ها تردید نخواهد کرد و معتقد است که این گفت‌وگو برای دیپلماسی جهانی بسیار مهم است.»

عربستان سعودی در  ژوئن سال جاری به ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور پایان داد با این حال، حامیان حقوق زنان فقط چند هفته قبل از این اقدام دستگیر شدند، تا نشان داده شود که تنها ملک سلمان و فرزند قدرتمندش، محمد بن سلمان، سرعت تغییرات در کشور را تعیین خواهند کرد.

اختلافات دیپلماتیک با کانادا ممکن است بخشی از همین سیاست در رویکرد خارجی عربستان سعودی باشد که توسط محمد بن سلمان به پیش برده می‌شود. آلمان نیز به‌دلیل انتقاد از سیاست عربستان سعودی در یمن طی ماه‌های اخیر هدف مقامات سعودی قرار گرفته است.

هنوز معلوم نیست که چه روابط بازرگانی جدیدی بین دو کشور متوقف می‌شود. بر اساس آمار دولت روابط دوجانبه تجاری بین عربستان سعودی و کانادا در سال ۲۰۱۶ به ۳ میلیارد دلار آمریکا رسید که تانک و وسائل نقلیه اصلی‌ترین صادرات کانادا به عربستان سعودی بوده‌اند. همچنین حدود ۱۰ درصد واردات نفت کانادا از عربستان سعودی است.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر سفیر ایران را هم از کشورش اخراج کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ساختمان‌های دیپلماتیک ریاض در تهران و مشهد در سال ۲۰۱۶ مورد حمله قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    کانادا از یک سو به نقض گسترده حقوق بشر در جمهوری اسلامی اعتراض می‌کند، که این عمل بسیار قابل توجه و در راستای حمایت بین‌المللی از حقوق انسانهاست. اما از سوی دیگر افرادی همانند خاوری را که یک عمر در کار نقض حقوق بشر در ایران بوده و آلت دست و عامل بوده، مورد حمایت قرار می‌دهد!!! این روش دابل استاندارد دولتهای کانادا هرگز از چشم کشورهای دیگری که عموماً حقوق بشر در آنها مورد احترام نیست، دورنمی‌ماند. لذا با هرگونه اظهار نظر دولتمردان کانادایی، دولت عربستان این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا به آنها گوشزد کند که شما از پادشاهی عربستان برای مردم عربستان دلسوزتر نیستید. و کاملاً صحیح بنظر می‌رسد.