ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار هیروشیما در سالگرد بمباران اتمی: ناسیونالیسم خطری برای جهان است

پیام هیروشیما در هفتاد و سومین سالگرد فاجعه اتمی صریح بود: ناسیونالیسم افراطی جهان را در موقعیت قبل از جنگ جهانی دوم قرار داده است.

در مراسم هفتاد و سومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما که دوشنبه ۶ اوت در این شهر با حضور بیش از ۵۰ هزار نفر و نمایندگانی از ۵۸ کشور جهان برگزار شد، با گرامیداشت خاطره قربانیان بمباران اتمی، نسبت به گسترش سلاح‌های اتمی همزمان با گسترش اندیشه ناسیونالیسم در جهان هشدار داده شد.

۶ اوت ۲۰۱۸: هفتاد و سومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کازومی ماتسوئی، شهردار هیروشیما در سخنانی شرحی از صحنه جهنمی بمباران هیروشیما در پایان جنگ جهانی دوم و رنج قربانیان این حادثه به دست داد و سپس با اشاره به «خودخواهی» و تنش‌هایی که در جهان وجود دارد، با توجه به گسترش ناسیونالیسم افراطی نسبت به از سرگیری درگیری‌هایی که به جنگ جهانی دوم منجر شد هشدار داد:

«برخی کشورها به طرز چشمگیری اندیشه‌های ناسیونالیستی افراطی خود را عرضه می‌کنند و در همان حال در صدد گسترش زرادخانه هسته‌ای خود هستند. این امر سبب شده که تنش‌هایی که به جنگ جهانی دوم انجامید، مجدداً در جهان پدیدار شود.»

شهردار هیروشیما از سیاستمداران بلندپایه در سراسر جهان خواست برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای تلاش بیشتری کنند.

در بمباران اتمی هیروشیما در ۶ اوت ۱۹۴۵ بیش از ۱۴۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند. دو روز بعد در بمباران اتمی ناکازاکی ۷۰ هزار نفر از بین رفتند. با بمباران این دو شهر، سرانجام مقاومت ژاپن در هم شکست و جنگ جهانی دوم به پایان رسید.

نخست‌وزیر ژاپن در سخنان‌‌اش در مراسم گرامیداشت قربانیان بمباران هیروشیما اعلام کرد که فاصله بین قدرت‌های اتمی با سایر کشورهای جهان روز به روز افزایش بیشتری پیدا می‌کند.  شینزو آبه با اشاره به ضرورت همکاری بین کشورها در زمینه خلع سلاح اتمی و از میان برداشتن شکاف یاد شده گفت تجربه هیروشیما در این زمینه آموزنده است.

هنر قربانیان هیروشیما

سه سال قبل برای نخستین بار آثاری که بازماندگان بمباران هیروشیما پدید آورده بودند در منچستر، در بریتانیا به نمایش درآمد. در این تصاویر، صحنه‌هایی بعد از اصابت بمب اتمی در ۶ اوت ۱۹۵۴ تصویر شده است.

یوشیکو میشیت‌سوجی: من در میان دریایی از آتش به طرف خانه می‌دویدم ۱۹۷۴

بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما در سال‌های دهه ۱۹۷۰ با فراخوان شبکه رادیویی «ان اچ کی» ژاپن این آثار را پدید آوردند. ‍۱۲ اثر از میان این آثار به تاریخ هنر جهان پیوستند و ماندگار شدند.

این ۱۲ اثر از میان ۲۰۰۰ نقاشی انتخاب شدند و ابتدا در موزه «یادمان صلح» هیروشیما به نمایش درآمدند.

علاوه بر این آثار کایجی ناکازاوا، هنرمند ژاپنی نیز در تصاویری سیاه و سفید در کتابی به نام «پابرهنه در هیروشیما» صحنه‌های بعد از بمباران را تصویر کرده است: انسان‌هایی که بلافاصله بعد از اصابت بمب به یک زامبی، بدل می‌شوند. چشمان از حدقه درآمده کودکان و نوزادان و انسان‌هایی که پوستشان از بدن جدا شده و در خیابان‌ها سرگردان‌اند. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۸۲ در دو هزار صفحه منتشر شد و میلیون‌ها نسخه به فروش رفت.

تا سال‌های دهه ۱۹۷۰ «هیباکوشا» (به معنای: انسان‌های در معرض بمباران) در ژاپن یک تابوی فرهنگی به شمار می‌آمد. از ۱۹۷۰ به بعد بود که به تدریج در اثر تلاش‌های رسانه‌ها، قربانیان توانستند خود را بیان کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.