ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرنده تاريخی خانه نوادگان ملاصدرا تخريب شد

<p>گچ&zwnj;بری خانه تاريخی &quot;خادم آستانه&quot; شهرستان انار در استان کرمان که روزگاری در دوره&zwnj;های زنديه و قاجاريه محل زندگی نوادگان ملاصدرای شيرازی بوده، تخريب شد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>خبرگزاری ميراث فرهنگی (CHN) دوشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۰ گزارش داد: &quot;تخريب&zwnj;کنندگان قصد سرقت اين گچ&zwnj;بری را داشته&zwnj;اند که پس از تخريب نيمی از اين گچ&zwnj;بری، موفق به اين کار نشده&zwnj;اند و آن را رها کرده&zwnj;اند.&quot;</p> <p>بنا به اين گزارش مسئولان يگان حفاظت ميراث فرهنگی شهرستان انار از پاسخ&zwnj;گويی درباره اين ماجرا خودداری می&zwnj;کنند.</p> <p>اين گچ&zwnj;بری که نيمی از آن باقی مانده، در داخل يکی از اتاق&zwnj;های اين خانه تاريخی با موضوع &quot;بسم&zwnj;الله الرحمن الرحيم&quot;&zwnj; بوده که به شکل يک پرنده بر &quot;سر دری&quot; جبهه جنوبی اين خانه قرار دارد.</p> <blockquote> <p>هيأت امنای امامزاده محمد صالح انار برای گسترش طرح جامع و صحن&zwnj;سازی قصد دارد در آينده خانه تاريخی خادم آستانه را که در ضلع غربی اين امامزاده قرار گرفته، خريداری و تخريب کند</p> </blockquote> <p>خانه &quot;خادم آستانه&quot; که در نزديکی امامزاده محمد صالح انار قرار دارد، اکنون به &quot;ويرانه&zwnj;ای&quot; تبديل شده و پنجره&zwnj;های مشبک چوبی آن نيز که تا حدود چند سال قبل سالم بودند، از بين رفته&zwnj;اند.</p> <p>محسن موحدی، معاون سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان به CHN گفت: &quot;متأسفانه توسط افراد ناآگاه اين&zwnj;گونه دخل و تصرف&zwnj;ها در بناهای تاريخی صورت می&zwnj;گيرد. در استان کرمان هم چون تعداد بناهای تاريخی زياد است، کنترل فيزيکی آن&zwnj;ها به تنهايی امکان پذير نيست، مگر اينکه با آگاهی بخشی، مردم نسبت به حفظ اين آثار تاريخی احساس مسئوليت کنند.&quot;</p> <p>خانه تاريخی &quot;خادم آستانه&quot; محل رفت و آمد ميرزا رضای کرمانی (کسی که ناصرالدين شاه قاجار را به ضرب گلوله کشت) نيز بوده است.</p> <p>در يک عکس قديمی که در اختيار مالکان اين خانه قرار دارد، ميرزا رضای کرمانی به همراه برادران صدر و ميرزا آقاجان (از نوادگان ملاصدرا) و شمار ديگری از چهره&zwnj;های روحانی کرمان در دوره قاجاريه مشاهده می&zwnj;شود. اين عکس پيش از صدور دستور قتل ناصرالدين شاه، در خانه خادم آستانه گرفته شده است.</p> <p>اين خانه در ابتدا متعلق به شيخ محمد خادم آستانه از بزرگان انار در دوره زنديه بوده است. شيخ علی&zwnj;آقا که فرزند شيخ محمد خادم آستانه بوده، با جواهر صدری، دختر ميرزا آقاجان از نوادگان ملاصدرای شيرازی ازدواج می&zwnj;کند.</p> <p>پس از مرگ شيخ علی آقا خادم، اين خانه به جواهر صدری به ارث رسيده است که پس از مرگ وی نيز اين خانه هم&zwnj;اکنون در اختيار نوادگان خاندان خادم آستانه قرار دارد. قبر جواهر صدری و خواهرش بهاره صدری هم&zwnj;اکنون در انار قرار دارد.</p> <p>خانه خادم آستانه در تاريخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۶۱۴ در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است. قديمت اين خانه به اواخر دوره زنديه و اوايل قاجار نسبت داده شده است.</p> <p>خبرگزاری ميراث فرهنگی نوشته است هيأت امنای امامزاده محمد صالح انار برای گسترش طرح جامع و صحن&zwnj;سازی قصد دارد در آينده خانه تاريخی خادم آستانه را که در ضلع غربی اين امامزاده قرار گرفته، خريداری و تخريب کند.</p> <p>&nbsp;</p>

گچ‌بری خانه تاريخی "خادم آستانه" شهرستان انار در استان کرمان که روزگاری در دوره‌های زنديه و قاجاريه محل زندگی نوادگان ملاصدرای شيرازی بوده، تخريب شد.

خبرگزاری ميراث فرهنگی (CHN) دوشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۰ گزارش داد: "تخريب‌کنندگان قصد سرقت اين گچ‌بری را داشته‌اند که پس از تخريب نيمی از اين گچ‌بری، موفق به اين کار نشده‌اند و آن را رها کرده‌اند."

بنا به اين گزارش مسئولان يگان حفاظت ميراث فرهنگی شهرستان انار از پاسخ‌گويی درباره اين ماجرا خودداری می‌کنند.

اين گچ‌بری که نيمی از آن باقی مانده، در داخل يکی از اتاق‌های اين خانه تاريخی با موضوع "بسم‌الله الرحمن الرحيم"‌ بوده که به شکل يک پرنده بر "سر دری" جبهه جنوبی اين خانه قرار دارد.

هيأت امنای امامزاده محمد صالح انار برای گسترش طرح جامع و صحن‌سازی قصد دارد در آينده خانه تاريخی خادم آستانه را که در ضلع غربی اين امامزاده قرار گرفته، خريداری و تخريب کند

خانه "خادم آستانه" که در نزديکی امامزاده محمد صالح انار قرار دارد، اکنون به "ويرانه‌ای" تبديل شده و پنجره‌های مشبک چوبی آن نيز که تا حدود چند سال قبل سالم بودند، از بين رفته‌اند.

محسن موحدی، معاون سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان به CHN گفت: "متأسفانه توسط افراد ناآگاه اين‌گونه دخل و تصرف‌ها در بناهای تاريخی صورت می‌گيرد. در استان کرمان هم چون تعداد بناهای تاريخی زياد است، کنترل فيزيکی آن‌ها به تنهايی امکان پذير نيست، مگر اينکه با آگاهی بخشی، مردم نسبت به حفظ اين آثار تاريخی احساس مسئوليت کنند."

خانه تاريخی "خادم آستانه" محل رفت و آمد ميرزا رضای کرمانی (کسی که ناصرالدين شاه قاجار را به ضرب گلوله کشت) نيز بوده است.

در يک عکس قديمی که در اختيار مالکان اين خانه قرار دارد، ميرزا رضای کرمانی به همراه برادران صدر و ميرزا آقاجان (از نوادگان ملاصدرا) و شمار ديگری از چهره‌های روحانی کرمان در دوره قاجاريه مشاهده می‌شود. اين عکس پيش از صدور دستور قتل ناصرالدين شاه، در خانه خادم آستانه گرفته شده است.

اين خانه در ابتدا متعلق به شيخ محمد خادم آستانه از بزرگان انار در دوره زنديه بوده است. شيخ علی‌آقا که فرزند شيخ محمد خادم آستانه بوده، با جواهر صدری، دختر ميرزا آقاجان از نوادگان ملاصدرای شيرازی ازدواج می‌کند.

پس از مرگ شيخ علی آقا خادم، اين خانه به جواهر صدری به ارث رسيده است که پس از مرگ وی نيز اين خانه هم‌اکنون در اختيار نوادگان خاندان خادم آستانه قرار دارد. قبر جواهر صدری و خواهرش بهاره صدری هم‌اکنون در انار قرار دارد.

خانه خادم آستانه در تاريخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۶۱۴ در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است. قديمت اين خانه به اواخر دوره زنديه و اوايل قاجار نسبت داده شده است.

خبرگزاری ميراث فرهنگی نوشته است هيأت امنای امامزاده محمد صالح انار برای گسترش طرح جامع و صحن‌سازی قصد دارد در آينده خانه تاريخی خادم آستانه را که در ضلع غربی اين امامزاده قرار گرفته، خريداری و تخريب کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.