ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستين موزه ايران همچنان تعطیل است

<p>موزه هنرهای ملی، نخستين موزه ايران در سکوت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ميراث فرهنگی ايران به دليل نمايش آثار آن در مجموعه ارگ آزادی بسته شد. در حالی که گفته می&zwnj;شود برخی از آثار اين موزه نيز شکسته شده و از سرنوشت آن&zwnj;ها خبری در دست نيست.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش خبرگزاری مهر، امروز دوشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۰، در حالی که کارشناسان اعلام کرده بودند فضای مجموعه ارگ آزادی برای نمايش آثار فرهنگی موزه هنرهای ملی مناسب نيست، اين موزه به بهانه نمايش آثار و انتقال آثار به ارگ آزادی بسته شده است.</p> <p>از سوی ديگر نيز گفته می&zwnj;شود که برخی از آثار فرهنگی اين موزه مانند مجسمه نی زن سياه، يکی از آثار با ارزش اين موزه دچار شکستگی شده و از بين رفته است.</p> <p>مجسمه سياه نی&zwnj;زن (حاج مقبل) که توسط ابوالحسن خان صديقی يکی از شاگردان کمال&zwnj;الملک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده، پاتينه شده از گچ فرنگی به بلندی ۹۳ سانتی&zwnj;متر بود. </p> <blockquote> <p>گفته می&zwnj;شود برخی از آثار فرهنگی موزه هنرهای ملی ایران مانند مجسمه نی زن سياه، يکی از آثار با ارزش اين موزه دچار شکستگی شده و از بين رفته است</p> </blockquote> <p><br /> البته پيش از اين در سال گذشته، حسن محسنی سخنگو و مدير کل پيشين روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی با اشاره به وضعيت نامناسب اين موزه و قرار داشتن آن در ساختمان اداری وزارت ارشاد و در پی آن، پايين بودن ميانگين بازديد روزانه خبر داده بود که سازمان ميراث فرهنگی قصد دارد اشيای تاريخی اين موزه را به مجموعه فرهنگی تاريخی ارگ آزادی با هفت برابر فضای بزرگ&zwnj;تر جابه جا کند.</p> <p>اما اکنون پس از سپری شدن يک سال از اعلام اين جابه&zwnj;جايی، امکان بازديد و ورود افراد به ارگ آزادی فراهم نشده است. </p> <p>پيش از اين خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از تخليه آثار و بسته شدن ناگهانی و بی&zwnj;خبر اين موزه در زمستان ۱۳۸۹ خبر داده بود.</p> <p>در همان زمان، لاريجانی، مديرکل ميراث فرهنگی استان تهران گفته بود: &quot;جابه&zwnj;جايی اشيای اين موزه به ارگ آزادی، بزرگ&zwnj;ترين کمک به صنايع مستظرفه و موزه هنرهای ملی است، چون ارگ آزادی دارای معماری مناسب و فضای جداگانه فرهنگی است که برای اين موزه و چند موزه ديگر در نظر گرفته شده است.&quot;</p> <p>اين در حالی است که در پنجم شهريور ماه سال جاری، محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه&zwnj;ای به رئيس سازمان ميراث فرهنگی نوشت و با استناد به کنوانسيون&zwnj;های بين&zwnj;المللی و نگرانی جامعه هنری کشور ضمن اعتراض به جابه&zwnj;جايی آثار و اشيای فرهنگی موزه هنرهای ملی خواستار راه&zwnj;اندازی دوباره اين موزه شد.</p> <p>در اين نامه حسينی از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر نوع همکاری با سازمان ميراث فرهنگی در راستای گسترش مجموعه موزه هنرهای ملی در ساختمان باغ نگارستان خبر داده بود.</p> <p>اين مکان از سال ۱۳۰۹ شمسی، رفته رفته با جمع آوری آثار ماندگاری از تابلوهای نگارگری و نقاشی پشت شيشه و... به موزه آثار هنری تبديل و سرانجام در تاريخ ۲۸ بهمن ۱۳۶۹ با عنوان &quot;ساختمان موزه هنرهای ملی&quot; به شماره ۱۷۳۲ در فهرست آثار تاريخی سازمان ميراث فرهنگی ايران ثبت شد.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

موزه هنرهای ملی، نخستين موزه ايران در سکوت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ميراث فرهنگی ايران به دليل نمايش آثار آن در مجموعه ارگ آزادی بسته شد. در حالی که گفته می‌شود برخی از آثار اين موزه نيز شکسته شده و از سرنوشت آن‌ها خبری در دست نيست.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز دوشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۰، در حالی که کارشناسان اعلام کرده بودند فضای مجموعه ارگ آزادی برای نمايش آثار فرهنگی موزه هنرهای ملی مناسب نيست، اين موزه به بهانه نمايش آثار و انتقال آثار به ارگ آزادی بسته شده است.

از سوی ديگر نيز گفته می‌شود که برخی از آثار فرهنگی اين موزه مانند مجسمه نی زن سياه، يکی از آثار با ارزش اين موزه دچار شکستگی شده و از بين رفته است.

مجسمه سياه نی‌زن (حاج مقبل) که توسط ابوالحسن خان صديقی يکی از شاگردان کمال‌الملک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده، پاتينه شده از گچ فرنگی به بلندی ۹۳ سانتی‌متر بود.

گفته می‌شود برخی از آثار فرهنگی موزه هنرهای ملی ایران مانند مجسمه نی زن سياه، يکی از آثار با ارزش اين موزه دچار شکستگی شده و از بين رفته است

البته پيش از اين در سال گذشته، حسن محسنی سخنگو و مدير کل پيشين روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی با اشاره به وضعيت نامناسب اين موزه و قرار داشتن آن در ساختمان اداری وزارت ارشاد و در پی آن، پايين بودن ميانگين بازديد روزانه خبر داده بود که سازمان ميراث فرهنگی قصد دارد اشيای تاريخی اين موزه را به مجموعه فرهنگی تاريخی ارگ آزادی با هفت برابر فضای بزرگ‌تر جابه جا کند.

اما اکنون پس از سپری شدن يک سال از اعلام اين جابه‌جايی، امکان بازديد و ورود افراد به ارگ آزادی فراهم نشده است.

پيش از اين خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از تخليه آثار و بسته شدن ناگهانی و بی‌خبر اين موزه در زمستان ۱۳۸۹ خبر داده بود.

در همان زمان، لاريجانی، مديرکل ميراث فرهنگی استان تهران گفته بود: "جابه‌جايی اشيای اين موزه به ارگ آزادی، بزرگ‌ترين کمک به صنايع مستظرفه و موزه هنرهای ملی است، چون ارگ آزادی دارای معماری مناسب و فضای جداگانه فرهنگی است که برای اين موزه و چند موزه ديگر در نظر گرفته شده است."

اين در حالی است که در پنجم شهريور ماه سال جاری، محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای به رئيس سازمان ميراث فرهنگی نوشت و با استناد به کنوانسيون‌های بين‌المللی و نگرانی جامعه هنری کشور ضمن اعتراض به جابه‌جايی آثار و اشيای فرهنگی موزه هنرهای ملی خواستار راه‌اندازی دوباره اين موزه شد.

در اين نامه حسينی از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر نوع همکاری با سازمان ميراث فرهنگی در راستای گسترش مجموعه موزه هنرهای ملی در ساختمان باغ نگارستان خبر داده بود.

اين مکان از سال ۱۳۰۹ شمسی، رفته رفته با جمع آوری آثار ماندگاری از تابلوهای نگارگری و نقاشی پشت شيشه و... به موزه آثار هنری تبديل و سرانجام در تاريخ ۲۸ بهمن ۱۳۶۹ با عنوان "ساختمان موزه هنرهای ملی" به شماره ۱۷۳۲ در فهرست آثار تاريخی سازمان ميراث فرهنگی ايران ثبت شد. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.