ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پس از تشنج و تنفس، استیضاح وزیر کار از سر گرفته شد

لابی وزیر کار در مجلس عمل می‌کند: ابتدا هیچیک از استیضاح‌کنندگان جرأت نکردند به جایگاه بروند اما بعد جلسه با سخنان سطحی در انتقاد از معیشت کارگران ادامه یافت.

جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح چهارشنبه ۱۷ مرداد در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی استیضاح و خودداری استیضاح‌کنندگان از سخنرانی علیه وزیر کار متوقف شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه استیضاح اعلام تنفس کرد و سپس اعلام کرد که چنانچه نمایندگانی که درخواست استیضاح کرده‌اند، امضاشان را پس بگیرند، استیضاح منتفی می‌شود. معلوم شد که لابی وزیر کار در مجلس عمل می‌کند.جلسه ادامه دارد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

تقاضای استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با ۴۰ امضاء اعلام وصول شده بود. ربیعی صبح چهارشنبه برای شرکت در جلسه استیضاح به مجلس رفت. قرار بود مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جامی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری، محمود نگهبان سلامی، محمد رضا پورابراهیمی و علی رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر کار سخنرانی کنند. اما آن‌ها به دلیل نامعلومی به جایگاه نرفتند و سخنرانی نکردند. رئیس مجلس شورای اسلامی هم برای تصمیم‌گیری درباره ادامه استیضاح اعلام تنفس کرد. بعد از تنفس، علی لاریجانی گفت:

«فقط یک راه وجود دارد و آن هم این است که همه متقاضیان امضایشان را پس بگیرند. تنها در این صورت منتفی شدن استیضاح میسر است.»

استیضاح‌کننده امضایشان را پس نگرفتند و جلسه ادامه پیدا کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اسلامی برای دفاع از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح حضور یافت. چکیده‌ای از برخی سخنان استیضاح‌کنندگان وزیر کار:

مسعود گودرزی، نماینده ممسنی:

«علیرغم احکام مربوطه برای ایجاد اشتغال آن هم به اندازه یک میلیون برای سال ۹۶ شاهدیم که کمتر از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. توضیح دهید که چرا اشتغال در کشور به این وضعیت رخ داده. طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟ تامین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند. نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تأمین کنیم؟

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه:

دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است؟ پتروشیمی، فولاد و سیمان در حال ورشکستگی است.

یحیی کمالی‌پور، نماینده مردم جیرفت:

جنوب استان کرمان و جنوب ده‌ها استان دیگر شرایط بدی را از نظر اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده خود دارند و وزیر باید دغدغه آنان را رفع می‌کرد. شاهد گریه‌های مردم حوزه انتخابیه‌ام هستم افرادی را می‌بینم که برای به دست آوردن یک لقمه نان چه فلاکت‌هایی نمی‌کشند.

قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه

آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید باید پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید. متاسفانه یکی از مشکلات کشور آمارهای دروغی است که پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود. افرادی که امروز در خیابان حضور می‌یابند از خوشی به خیابان می‌آیند و خوشبخت هستند و اصلا هیچ مشکلی ندارند. رفاه اجتماعی تا زیر گلوی مردم آمده است. مشکلاتی که در کشور ما است را وارونه جلوه می‌دهند اصلا اینها مشکلات آمریکا و اروپاست و کشور ما مدینه فاضله است و ما هیچ مشکلی نداریم.

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار:

آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی کردن با احساسات مردم هستید. شما از اول انقلاب مسئولیت داشتید بگویید چه گلی بر سر این کشور زدید به جز این که بین کارگران اختلاف ایجاد کردید؟ آقای وزیر پیام من درد مشترک کارگران، زنان بد سرپرست، کودکان کار، تعاونی‌های ورشکسته و درماندگانی هستند که نوای بی‌نوایشان گوش جامعه را کر کرده و آن را برخی نمایندگان نمی‌شنوند. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. آقای وزیر با کارگرانی که برای دفاع از حقوق خود شلاق خورده‌اند چه کردید؟ آقای ربیعی وزیر بیکاری، وزیر فقر، وزیر تعاونی‌های ورشکسته، برنامه‌های شما برای کارگران به کجا رفت؟

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

«در جلساتی که با برخی دوستان داشتم آقای ربیعی را "خدای لابی" معرفی کردند. به اسم بیمه، تعاون و کار، کارهای کلان و بنگاه‌داری انجام می‌شود. ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند. ده‌ها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند. بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دارو و حمل و نقل کالا را متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ۶۶ درصد پتروشیمی جم،۷۸ درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۹۵ درصد نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در این حوزه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اشتغال مأموریت کدام دستگاه است که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟»

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم:

می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقاً ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد.  پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید. وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس پشت تریبون قرار گرفت. ربیعی تلویحاً اذعان کرد که وضع کارگران بحرانی‌ست و خطر نظام را تهدید می‌کند. ربیعی گفت برای نخستین بار او بوده که «آژیر» را به صدا درآورده است:

 «اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم. وزارت تعاون باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند. به قول آقای آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم. در این چهار سال مثل سربازهای گمنام با چراغ خاموش اقداماتی انجام دادم. آیا اجرای اقتصاد مقاومتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؟ اما بنده برای اجرایی شدن آنها اقدامات متعددی انجام دادم. هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. ۱۲۰۰ کیلومتر سفر استانی رفتم. تعاونی‌های مرده را غربال کردم و برخی از آنها را جان دادم. چند بانک و صندوق را در هم آمیختم تا بنیه مالی تعاونی‌ها تقویت شود. همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید "باز گریه" کرد.»

در خلال صحبت‌های علی ربیعی، گاهی صدای او می‌گرفت که علی لاریجانی، رئیس مجلس به او پیشنهاد می‌داد: «آبی بنوشد تا اذیت نشود».

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اتهام رشوه‌خواری نمایندگان برای لابی‌گری را رد کرد و گفت:

«اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود؟ کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم.»

این نخستین بار نیست که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استیضاح می‌شود.

در تیر ۹۵ نیز ربیعی نیز به دلیل عدم ارائه برنامه برای ادارات کل استان‌ها و وضعیت شرکت‌های تأمین اجتماعی استیضاح شد. اما در آن زمان هم برخی نمایندگان به دلایل نامعلومی عقب نشستند و استیضاح منتفی شد.

اسفند سال گذشته، بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶، ربیعی به دلیل «بی‌توجهی به حقوق کارگران» و «وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی» استیضاح شد. وزیر کار در آن زمان در سخنانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعتراف کرد که دولت در مهار فقر و ایجاد اشتغال ناتوان است. او اما گفته بود که فقرزدایی به ۲۰ سال برنامه‌ریزی نیاز دارد. علی ربیعی سرانجام فقط با اختلاف یک رأی وزیر ماند.

محمد رضا پورابراهیمی، نماینده کرمان قبل از برگزاری جلسه استیضاح اسفند ۹۶، از فشارهای پشت پرده برای حمایت از علی ربیعی پرده برداشت. او گفته بود:

«در روزهای گذشته افراد خاص و مهمی فشارهای بسیار سنگینی به بنده آوردند که در مخالفت با وزیر کار صحبت نکنیم. حتی برخی افراد از من خواستند که قول بدهم در مورد زندگی شخصی ایشان مطالبی را بیان نکنم. ربیعی خدای لابیگری‌ست.»

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان هم گفته بود که باید «قدرت لابی‌گری» ربیعی را تحسین کرد.

بر اساس آمار مراکز رسمی ایران، در بین ۲۲ میلیون شاغل، ۱۳ میلیون کارگر ایرانی وجود دارد که با محاسبه خانواده‌هایشان جمعیتی ۴۵ میلیون نفری را شامل می‌شوند. قراردادهای سفید امضاء، عدم پرداخت به موقع دستمزدها، ناهماهنگی رشد تورم با سطح دستمزدها در اثر سقوط پنجاه درصدی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، توقف واحدهای تولیدی در اثر سوءمدیریت و رانت‌خواری و واردات بی‌رویه کالا زندگی کارگران را در خطر قرار داده است. علی ربیعی بارها اعلام کرده که با «پول‌پاشی» نمی‌توان به کارگران کمک کرد در همان حال درباره شرایط و ایمنی کار و حداقل حقوق کارگران سکوت کرده است.

علی ربیعی عدد اشتغال خالص ایجاد شده در دولت را ۳۹۷ هزار نفر اعلام کرده است.  رقم «اشتغال خالص» از کم کردن آمار افراد بیکار شده از میزان اشتغالزایی جدید حاصل می‌شود. به فرض آنکه گزارش وزیر کار صحت داشته باشد، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر ایرانی در دولت روحانی کار خود را از دست داده‌اند. بی‌دلیل نیست که کارگران در گردهمایی‌های اعتراضی‌شان در ماه‌های گذشته همواره این شعار را سر داده‌اند:

«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز»

این گزارش در طول روز تکمیل شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.