ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پکن و برلین از روابط تجاری خود با ایران دفاع کردند

چین و آلمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند. اروپا می‌خواهد برای شرکت‌هایی که معاملات خود با ایران را متوقف می‌کنند مجازات تعیین کند.

چین و آلمان چهارشنبه ۸ اوت / ۱۷ مرداد از روابط تجاری خود در برابر تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دفاع کردند. ترامپ بر اساس تحریم‌های جدید علیه ایران، هرگونه ادامه رابطه تجاری شرکت‌ها با ایران را به‌منزله قطع فعالیت تجاری آن شرکت‌ها با آمریکا می‌داند.

عکس: آرشیو

به‌گزارش رویترز، این موضع‌گیری پکن و برلین خشم برخی از کشورها را که شرکت‌های‌شان در صورت ادامه معاملات تجاری با ایران از سوی آمریکا مجازات می‌شوند، برمی‌انگیزد.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را دوباره به جریان گذاشته است. دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران صبح دوشنبه ۱۵ مرداد/  ۶ اوت از ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ آغاز شد. بر اساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا معامله اسکناس و اسناد مبتنی بر دلار، نقل و انتقال درآمدهای جمهوری اسلامی و خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی و سایر مؤسسات مالی ایران، همچنین تجارت گرافیت، فلزات خام و آلومینیوم و فولاد و زغال سنگ و همچنین صنعت خودروسازی شامل تحریم‌ها می‌شود. تحریم ریال و حساب‌های بانکی جمهوری اسلامی در خارج از ایران و معاملات اوراق ریالی ایران نیز در دستور کار قرار دارند.

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که «چین همواره با تحریم‌های یک‌جانبه مخالفت کرده»، افزوده است: «همکاری تجاری چین با ایران آزاد، شفاف، رضایت‌بخش، منصفانه و قانونی است و هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی‌کند.»

بیانیه همچنین در این‌باره تأکید کرده که «حقوق قانونی چین باید محافظت شود».

چین نخستین مشتری نفت ایران در جهان، روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند که ۷ درصد کل واردات نفت خام چین را دربرمی‌گیرد. با نرخ‌های فعلی بازار، این واردات حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال (۱۳ میلیارد یورو) برآورد می‌شود.

به‌گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، بعد از برجام حجم مبادلات تجاری ایران و چین ۲۰ درصد رشد داشت و به ۵۲ میلیارد دلار در سال رسید.

چینی‌ها در ماه‌های اخیر و بعد از خروج آمریکا از برجام، نفت بیشتری از ایران خریداری کرده‌‎اند. پکن در ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را از میزان ۲۶ درصد به ۳۵ درصد افزایش داده است.

سی‌ان‌پی‌سی و سینوپک (CNPC و Sinopec)، شرکت‌های دولتی چین، میلیاردها دلار در زمینه‌های عمده نفتی در ایران، از جمله در میدان‌های نفتی یادآوران و آزادگان در خوزستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پروژه‌های متوقف‌شده اروپایی در ایران

دولت آلمان نیز تصریح کرده است که تحریم‌ها علیه ایران اثراتی خارج از مرزها دارد و نقض قوانین بین‌المللی است. برلین انتظار دارد دولت ترامپ در چارچوب تحریم‌های خود علیه ایران به منافع اروپا توجه کند.

کشورهای اروپایی که امیدوارند ایران به برجام پایبند بماند، وعده داده‌اند که تلاش می‌کنند تا تأثیر تحریم‌های آمریکا را کاهش دهند و شرکت‌های‌شان را تشویق کنند که از ایران خارج نشوند.

ناتالی توچی، مشاور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که شرکت‌های اروپایی که با ایران معاملات تجاری دارند اگر فعالیت‌های‌شان را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کنند با مجازات‌های اتحادیه اروپا روبه‌رو خواهند شد. او این اقدام را برای جلب رضایت ایران ضروری دانسته و گفته است این مجازات‌ها بخشی از قوانین اتحادیه اروپاست که از سه‌شنبه ۷ اوت / ۱۶ مرداد همزمان با دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شده است.

گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا و عضو حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز روز چهارشنبه از توانایی بانک‌های سپرده‌گذاری و اعتباری آلمان برای یافتن راه حلی به‌منظور ادامه مبادلات تجاری با ایران خبر داد. او به‌عنوان مثال از «فولکس بانک» نام برد که از قدیم روابط کمی با بازارهای مالی آمریکا دارد و در معامله با ایران ضرر کمتری از مجازات‌های آمریکا می‌بیند.

با این حال شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی پروژه‌های خود در ایران را متوقف کرده‌اند، به‌ویژه شرکت نفتی توتال و شرکت‌های خودروسازی رنو و پی‌اس‌ای فرانسه و دایملر آلمان که روز گذشته اعلام کرد که دیگر در ایران فعالیت نخواهد کرد. این شرکت‌ها می‌گویند چون در آمریکا فعالیت تجاری دارند نمی‌توانند با ایران هم تجارت کنند.

شرکت دانمارکی «هالدور تاپسو»، یکی از شرکت‌های اصلی جهانی در زمینه کاتالیزورهای صنعتی که در ایران فعالیت دارد، اعلام کرده است که به دلیل تحریم‌های آمریکا باید ۲۰۰ شغل از ۲ هزار و ۷۰۰ شغل خود را حذف کند.

ترکیه نیز اعلام کرده که با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه می‌دهد.

محمدجواد ظریف گفته است که آمریکا نمی‌تواند مانع از صادرات نفت ایران شود. او در این‌باره گفت: «اگر آمریکایی‌ها بخواهند این خیال خام و غیرممکن (به صفر رساندن صادرات نفت ایران) را در ذهن‌شان بپرورانند حتماً باید عواقب آن را هم بدانند. نمی‌توانند فکر کنند که ایران نفت صادر نکند و دیگران صادر کنند.»

او که با «ایران دیلی» گفت‌وگو می‌کرد از جزئیات این «عواقب» چیزی نگفت.

ظریف همچنین از تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام خبر داد و گفت اروپایی‌ها «اقدامات خوبی برای حفظ برجام داشته‌اند» اما «انتظار اقدامات بیشتر داریم».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.